نقش شفقت، کامیابی و رفتار شهروندی جهت کاهش اثرات منفی پنهان‌سازی دانش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف: با رشد فزاینده‌ی دانش در قرن بیست و یکم، پنهان‌سازی دانش اثرات مخربی بر بهره‌وری سازمان دارد. لذا، پژوهش حاضر به بررسی نقش شفقت، کامیابی و رفتار شهروندی سازمانی جهت کاهش اثرات منفی پنهان‌سازی دانش در کارخانه لاستیک بارز شهر کرمان پرداخته است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان ستادی کارخانه لاستیک بارز کرمان (180 نفر) بود که 123 نفر از طریق نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسش‌نامه‌های استاندارد بود که روایی و پایایی آن تایید شد. روش تحلیل مورد استفاده در این پژوهش تکنیک مدل‌یابی معادلات ساختاری بود.
یافته‌ها: یافته‌های حاصل از اجرای پژوهش، نشان داد که بازی خاموش و پنهان‌سازی گریزان بر شفقت در محیط کار تاثیر منفی و معناداری دارد، اما پنهان‌سازی منطقی تاثیر معناداری بر شفقت در محیط کار ندارد. همچنین، تاثیر شفقت در محیط کار بر کامیابی در محیط کار؛ و تاثیر شفقت در محیط کار بر رفتار شهروندی سازمانی؛ و تاثیر کامیابی در محیط کار بر رفتار شهروندی سازمانی نیز تایید گردید. همچنین، شفقت در محیط کار در رابطه بین بازی خاموش و پنهان‌سازی گریزان با کامیابی در محیط کار نقش میانجی دارد. در نهایت مشخص گردید، شفقت در محیط کار در رابطه بین بازی خاموش و پنهان‌سازی گریزان با رفتار شهروندی سازمانی نقش میانجی دارد.
نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد، به هر میزان مدیران، توجه بیشتری به شفقت در سازمان خود داشته باشند، می‌توانند اثرات منفی پنهان‌سازی دانش (بازی خاموش و پنهان‌سازی گریزان) را کاهش دهند و در نتیجه باعث افزایش کامیابی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان در محیط کار شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات