بازخوانی وضعیت تحصیلکردگان ایرانی در چرخه مهاجرت های بین المللی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی موسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی ، تهران ، ایران

چکیده

مهاجرت متخصصان نوعی برون کوچی آگاهانه و هدفمند نیروی انسانی برخوردار از سرمایه و دانش است و بی شک مطالعه الگوهای مهاجرتی جامعه ایران به ویژه تحصیل‌کردگان در دوران معاصر یکی از مهمترین الزامات پژوهشی در راستای منافع ملی خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مهمترین کریدورهای مهاجرتی موقعیت استراتژیکی دارد چراکه به طور همزمان کشور مبدا، ترانزیت و مقصد میلیون‌ها مهاجر می باشد.
هدف اصلی این پژوهش فراتحلیل مطالعات صورت گرفته در خصوص چرایی مهاجرت در میان‌ذهنیت تحصیلکردگان (با تاکید بر تحصیلات دانشگاهی) و تاثیر آن بر الگوهای رفتاری و تعلق اجتماعی آنان است؛ در این پژوهش، مهاجرت تحصیل‌کردگان براساس سطوح سه گانه چرخه مهاجرت انجام خواهد شد: تحلیل رفتارهای برون کوچی تحصیل‌کردگان با اهداف آموزشی (ادامه تحصیل/ فعالیت در دانشگاه)، بحث پایداری و ماندگاری مهاجران تحصیل‌کرده در مقصد و همچنین کنش‌های فراملی‌گرایانه و همچنین مهاجرت بازگشتی تحصیل‌کردگان به کشور مبدا مورد مطالعه قرار خواهد گرفت که به تولید و تجمیع ادبیات نظری و عملی در حوزه مهاجرت تحصیل‌کردگان خواهد انجامید.
روش این پژوهش مبتنی بر فراتحلیل 154 سند در قالب مقاله، طرح پژوهشی و کتاب می باشد.لازم به ذکر است تمرکز بر مهاجرت تحصیل‌کردگان تمام اشکال مهاجرتی را پوشش داده است و نه صرفا مهاجرت‌های تحصیلی و کاری. بازه زمانی تحقیقات مورد نظر بعد از انقلاب را شامل می‌شود و تحقیقات داخلی و بین المللی با وزن مساوی مورد نظر بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات