2
کارشناس پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران
10.22034/popsci.2023.397525.1271
چکیده
هدف: هدف این مقاله، سنجش اعتماد عمومی به یافتههای علمی، مراکز علمی و پژوهشگران در ایران است. با تخصصیشدن روزافزون علم و فناوری و نفوذ آن در زندگی روزمره و گسترش رسانهها و وسایل ارتباطی، آگاهی درباره پیامدهای توسعه علم و فناوری در بین گروههای اجتماعی توزیع شده و مردم به علم و فناوری و دستاوردهای آن با تردید بیشتری نگاه میکنند. در شرایط توزیع اجتماعی دانش، دانشمندان دیگر به تنهایی دانش و توان پیشبینی همه دلالتهای اجتماعی نوآوری را ندارند؛ این تحول ارزیابی دلالتهای اخلاقی علوم و فناوری را از انحصار دانشمندان خارج کرده است. پژوهشگران علم و جامعه با طرح پرسشهای خاص خود میکوشند جنبههای مختلف ارتباط مردم با علم و فناوری را توضیح دهند که چگونه میتوان میزان اعتماد مردم به علم و فناوری را سنجید و آنان را در رشد و پیشرفت جامعه سهیم کرد. روش: در این مطالعه از روش توصیفی و طرح پیمایشی بهره گرفته شده است. برای دستیابی به هدف، از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان و بررسی ضریب توافق ایشان، انجام شد. همچنین از روش اندازهگیری روایی سازهای مدل مفهومی (تحلیل عاملی تأییدی و بررسی شاخصهای برازش) استفاده و برای پایایی سؤالات و گویههای تهیه شده از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها :در مورد یافتههای علمی، پاسخدهندگان به موضوعات مرتبط با قوانین و مقررات علمی، تأیید دیگر منابع، تأیید دانشمندان دیگر و اینترنت اعتماد داشتند. در حالی که بررسی به وسیله افراد عادی و تأیید رسانهها مورد اعتماد پاسخگویان نبود. همچنین یافتهها نشان داد که اکثریت جامعه، به مراکز علمی اعتماد دارند.
اجاق، زهرا؛ شیخ جباری، محمد مهدی؛ وصالی، منصور؛ زارع، مهدی، درستیان، آرزو. (1391). تبیین ماهیت و ضرورت درک عامه از علم. فصلنامه آموزش مهندسی ایران،14(56)،132-117
بیکر، ترز ال. (1386). نحوه انجام تحقیقات اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
پایا، علی؛ کلانترینژاد، رضا. (1389). ارزیابی فلسفی و دلالت های سیاستگذارانه تأثیرات چهارمین موج توسعه علمی و فناورانه بر فرهنگ و جامعه: ملاحظاتی از دیدگاه عقلانیت. سیاست علم و فناوری، 2(4).
خرمشاد، محمدباقر؛ سوری، فرزاد. (1398). نقش سرمایه اجتماعی در جامعه پذیری سیاسی (مطالعه موردی: دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه های دولتی شهر تهران). پژوهش های راهبردی سیاست، 8(29)، 43-79.
ریتزر، جورج .(1374). نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر. ترجمه محسن ثلاثی علمی، تهران: نشر علمی.
سیسموندو، سرجیو. (1392). مقدمهای بر مطالعات علم و تکنولوژی. ترجمه یاسر خوشنویس. تهران: انتشارات سروش.
فراستخواه، مقصود.(1399) .پارادوکس قدرت علم در ایران امروز، روزنامه اینترنتی«دیده بان علم در ایران»، برگرفته ازسایت اینترنتی464https://www.isw.ir/
فراستخواه، مقصود. (1386). فرهنگ دانشگاهی و زندگی دانشجویی در ایران با تأکید بر اخلاق علمی، یازدهمین نشست علمی سال ماه اردیبهشت سوم فنّاوری، و علوم در اخلاق ایرانی انجمن، آدرس اینترنتی: http://www.iranethics.ir/find-
قانعیراد محمد امین؛ مرشدی؛ ابوالفضل. (1390). پیمایش فهم عمومی از علم و فناوری: مطالعه موردی شهروندان تهرانی. سیاست علم و فناوری، 3(3)، 93-103.
قانعی راد، محمد امین. (1385). نقش تعاملات دانشجویان و اساتید در تکوین سرمایه اجتماعی دانشگاهی. مجله جامعه شناسی ایران, 7(1), 3-29.
قانعیراد، محمد امین.(1395). پیمایش علم و جامعه؛ تجربه جهانی و اجرای نسخه ایرانی،تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
محسنی، منوچهر. (1372). مبانی جامعه شناسی علم: جامعه، علم و تکنولوژی. تهران: کتابخانه طهوری.
وحیدی، محمد. (1388). علم در جامعه. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
وحیدی، محمد. (1388). علم در جامعه: از تکگویی تا گفتوگو. فصلنامه مطالعات میانرشتهای در حوزه علوم انسانی، 1(4)، 195-169.
وصالی، منصور. (1386). تدوین مبانی نظری فهم عامه از علم در ایران. تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
Ajorloo, M., Irani, Z., & Aliakbari Dehkordi, M. (2016). Story therapy effect on reducing anxiety and improvement habits sleep in children with cancer under chemotherapy. Quarterly Journal of Health Psychology, 5(18), 87-107.
Anderson, J. C., and Gerbing, D. W. (1988). Structural Equation Modeling in Practice: A Review and Recommended Two-step Approach. Bull.103 (3), 411–423. doi:10.1037/0033-2909.103.3.411
Achterberg, P., De Koster, W., & Van der Waal, J. (2017). A science confidence gap: Education, trust in scientific methods, and trust in scientific institutions in the United States, 2014. Public Understanding of Science, 26(6), 704-720.
Bucchi, M., & Trench, B. (2008). Handbook of public communication of science and technology. Routledge.
Battiston, P., Kashyap, R., & Rotondi, V. (2021). Reliance on scientists and experts during an epidemic: Evidence from the COVID-19 outbreak in Italy. SSM-population health, 13, 100721.
Brewer, P. R., & Ley, B. L. (2013). Whose science do you believe? Explaining trust in sources of scientific information about the environment. Science Communication, 35(1), 115-137.
Bak, H. J. (2001). Education and public attitudes toward science: Implications for the “deficit model” of education and support for science and technology. Social Science Quarterly, 82(4), 779-795.
Dohle, S., Wingen, T., & Schreiber, M. (2020). Acceptance and adoption of protective measures during the COVID-19 pandemic: The role of trust in politics and trust in science. Social Psychological Bulletin, 15(4), 1-23
Huber, B.; Barnidge, M.; Gil de Zúñiga, H.; Liu, J. (2019). Fostering Public Trust in Science: The Role of Social Media. Public Underst. Sci.28, 759–777
Gauchat, G. (2011). The Cultural Authority of Science: Public Trust and Acceptance of Organized Science. Public Underst Sci.20 (6), 751–770. doi:10.1177/0963662510365246
Liu, H., and Priest, S. (2009). Understanding Public Support for Stem Cell Research: Media Communication, Interpersonal Communication and Trust in Key Actors. Public Underst Sci.18 (6), 704–718. doi:10.1177/0963662508097625
Miller, S. (2001). Public understanding of science at the Public Understanding of Science, 10(1), 115-120.
Miller, J.D. (2001). The Acquisition and Retention of Scientific Information by americanAdults. In J.H. Falk(ed)Free-choice Science Education: How We Learn Science Outside ofSchool, pp. 93-114, New York: Teachers College Press
Ministry of Science and Technology of Brazil, (2004) Science, Technology & Innovation Indicators in The State of São Paulo/ Brazil- 2004, Published by FAPEST.
Myers, S. S., Smith, M. R., Guth, S., Golden, C. D., Vaitla, B., Mueller, N. D., ... & Huybers, P. (2017). Climate change and global food systems: potential impacts on food security and undernutrition. Annual review of public health, 38, 259-277.
Ministry of Science and Technology of Brazil, (2004) Science, Technology & Innovation Indicators in The State of São Paulo/ Brazil- 2004, Published by FAPEST.
NISTEP Publications. (1995 - 2006). Science and Technology Indicators: A Systematic Analysis of Science and Technology Activities in Japan. available from: http://www.nistep.go.ip/logo-e.html.
Roberts, M. R., Reid, G., Schroeder, M., & Norris, S. P. (2013). Causal or spurious? The relationship of knowledge and attitudes to trust in science and technology. Public Understanding of Science, 22(5), 624-641.
Lidskog, Rolf (1996). in Science We Trust? On the Relation Between Scientific Knowledge, Risk Consciousness and Public Trust. Acta Sociologica, 39, (1), 31-56.
priest, S. H., Bonfadelli, H., and Rusanen, M. (2003). The "Trust Gap" Hypothesis: Predicting Support for Biotechnology across National Cultures as a Function of Trust in Actors. Risk Anal.23 (4), 751–766. doi:10.1111/1539-6924.00353
Liu, H., & Priest, S. (2009). Understanding public support for stem cell research: media communication, interpersonal communication and trust in key actors. Public Understanding of science, 18(6), 704-718.
Roberts, Mary Roduta. Reid, Grace Schroeder, Meadow & Norris, Stephen P. (2011). Causal or spurious? The relationship of knowledge and attitudes to trust in science and technology. Public Understanding of Science, pp 1-18.
Sismondo, S. (2010). An introduction to science and technology studies(Vol. 1, pp. 1-11). Chichester: Wiley-Blackwell.
Siegrist, M . (2000). The Infuence of Trust and Perceptions of Risks and Benefits on the Acceptance of Gene Technology. Risk Analysis, Vol 20, Issue 2 , PP 195-203
Sztompka, Piotr (2007). “Trust in Science” Robert K. Merton’s Inspirations, Journal of Classical Sociology, SAGE Publications Los Angeles, London, New Delhi and Singapore Vol 7(2): 211–220
Sturgis, P., & Allum, N. (2004). Science in society: re-evaluating the deficit model of public attitudes. Public Understanding of Science, 13(1), 55-74.
Sztompka, P. (2000). Cultural trauma: The other face of social change. European journal of social theory, 3(4), 449-466.
von Roten, F. C. (2009). European Attitudes towards Animal Research. Techn. Soc.14 (2), 349–364. doi:10.1177/097172180901400207
Torgersen, H., & Bogner, A. (2005). Austria's agri-biotechnology regulation: political consensus despite divergent concepts of precaution. Science and Public Policy, 32(4), 277-284.
Wellcome Global Monitor, part of the Gallup World Poll (2018). https://wellcome.org/reports/wellcome-global-monitor/2018/appendix-country-level-data
Wintterlin, F., Hendriks, F., Mede, N. G., Bromme, R., Metag, J., & Schäfer, M. S. (2022). Predicting public trust in science: The role of basic orientations toward science, perceived trustworthiness of scientists, and experiences with science. Frontiers in Communication, 291.
قدیمی, اکرم, & کریمی زاده اردکانی, سمیه. (1401). سنجش اعتماد عمومی به علم از دیدگاه ایرانیان. ترویج علم, 13(2), 11-38. doi: 10.22034/popsci.2023.397525.1271
MLA
اکرم قدیمی; سمیه کریمی زاده اردکانی. "سنجش اعتماد عمومی به علم از دیدگاه ایرانیان". ترویج علم, 13, 2, 1401, 11-38. doi: 10.22034/popsci.2023.397525.1271
HARVARD
قدیمی, اکرم, کریمی زاده اردکانی, سمیه. (1401). 'سنجش اعتماد عمومی به علم از دیدگاه ایرانیان', ترویج علم, 13(2), pp. 11-38. doi: 10.22034/popsci.2023.397525.1271
VANCOUVER
قدیمی, اکرم, کریمی زاده اردکانی, سمیه. سنجش اعتماد عمومی به علم از دیدگاه ایرانیان. ترویج علم, 1401; 13(2): 11-38. doi: 10.22034/popsci.2023.397525.1271