موزه کودکان، تاریخچه، اهمیت و ضرورت

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسنده

عضو هیات علمی موزه علوم و فناوری

چکیده

موزه کودکان، تاریخچه، اهمیت و ضرورت


تغییر و تحولات سَدِه نوزده و بیستم میلادی باعث توجه به کودکان و اهتمام به آموزش و تربیت آنها شد. این پژوهش با هدف بررسی جایگاه، اهمیت و کارکرد موزه کودکان در تعلیم و تربیت کودکان با روش کتابخانه ای و تحلیل اسناد و مدارک انجام شده است و سعی در باز خوانی و تبیین موزه کودک به عنوان مراکز یادگیری اکتشافی و متفاوت از سایر مراکز کودک دارد در جهت رسیدن به این مهم با مرور بر تاریخچه تاسیس موزه کودکان اهمیت، ضرورت، تفاوت و جایگاه آنها را در سیستم آموزش اوان کودکی مرور کرده و به بازی به عنوان نقطه تفاوت و منحصر بفرد موزه کودکان با سایر مراکز مربوط به کودکان به طور ویژه پرداخته می‌شود. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که موزه های کودکان باتوجه به قرار گرفتن مبنای فعالیت ها درآنها براساس فراهم کردن شرایط برای یادگیری مبتنی بر اکتشاف، تعامل و بازی با سایر مراکز مربوط به کودک تفاوت دارند و جایگاه ویژه ای در برنامه درسی غیر رسمی دوران اوان کودکی دارند نهایتاً با توجه به یافته های پژوهش توصیه های در جهت گسترش این گونه مراکز در کشور ما شده است.
واژگان کلیدی: موزه کودکان، اوان کودکی، یادگیری، بازی

کلیدواژه‌ها


پُست من، نیل. (1378). نقش رسانه­های تصویری در زوال دوران کودکی. ترجمه و اقتباس صادق طباطبایی. تهران: انتشارات اطلاعات.
روحی، افسر و بهنام هشجین، علی. (1382). تأثیر آموزش­های پیش‌دبستانی بر رشد مهارت‌های شفاهی دانش­آموزان آذری زبان در پایه اول ابتدایی.فصلنامه نوآوری­های آموزشی، 10 (39)، 25-50.
زارع، حسین و قشونی، اقدس .(1387). آموزش پیش از دبستان (وضعیت موجود،کاستی­ها، پیشنهادها و تدوین سیاست‌ها( راهبرد فرهنگ، شماره اول،221-250
قزل ایاغ، ثریا. (1394). ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن. تهران: انتشارات سمت.
مفیدی، فرخنده .(1376).  بررسی نگرش والدین، مربیان و دانشجویان درمورد ضرورت آموزش پیش از دبستان. فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 52، 7-24.
مفیدی، فرخنده .(1386).آموزش و پرورش پیش‌دبستانی و دبستانی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ ششم.
 
Acar, I., &Torquati, J. (2015). The power of nature: Developing prosocial behavior toward nature and peers through nature-based activities. Young Children, 70(5), 62–71.
ACM-Annual-Report. (2017) .Childrensmuseums.org/wp-content/uploads/2021/11/2017-ACM-Annual-Report.pdf.
ACM-Annual-Report.(2018).childrensmuseums.org/wp-content/uploads/2021/11/2018-ACM-Annual-Report.pdf.
Aiyana K. Willard,Justin T.A. Busch,Katherine A. Cullum,Susan M. Letourneau,David M. Sobel,MaureenCallanan,Cristine H. Legare.(2019). Explain This, Explore That: A Study of Parent–Child Interaction in a Children's Museum. Child Development, September/October, 90(5), e598–e617.
Andre, L., Durksen, T. &Volman, M.L. (2017). Museums as avenues of learning for children: a decade of research. Learning Environ Res 20, 47–76. https://doi.org/10.1007/s10984-016-9222-9
Andre.L, Durksen.T, Volman.ML. (2017). Museums as avenues of learning for children: a decade of research.
Bjorkland, D., & Beers, C. (2016). The adaptive value of cognitive immaturity: Applications of evolutionary developmental psychology to early education. In C. Geary & D. Berch (Eds.) Evolutionary perspectives on child development and education, (pp. 3–32). New York: Springer.
Bouffard, S. (2017). The most important year: Prekindergarten and the future of our children. NewYork: Avery.
Brown, F., &Patte, M. (2013). Rethinking children’s play. London: Bloomsbury.
Callanan, M.A., Legare, C.H., Sobel, D.M., Jaeger, G.J., Letourneau, S., McHugh, S.R., et al. (2019). Exploration, Explanation, and Parent–Child Interaction in Museums. Monographs of the Society for Research in Child Development, 85(1).
Chawla, L. (2007). Childhood experiences associated with care for the natural world: A theoretical framework for empirical results. Children, Youth, and Environments, 17, 144–170.
Cleaver, J. (1988). Doing Children’s Museums: A Guide to 225 Hands-On Museums. (2nd ed.). Williamson Publishing.
Colbert, Rebecca. (2011). Children’s museums as cultural development strategies for urban revitalization. International Journal of Cultural Policy. Vol. 17, No. 5, November 2011, 605 625.
Crowley, K. and Jacobs, M. (2011). Building islands of expertise in everyday family activity. In G. Leinhardt, K. Crowley & K. Knutson (Eds.). Learning conversations in museums. Mahwah, New Jersey:  Erlbaum Associates.
Dockett, Sue. Main, Sarah & Kelly, Lynda. (2011). Consulting Young Children: Experiences from a Museum, Visitor Studies, 14:1, 13-33, DOI: 10.1080/10645578.2011.557626.
Downey, Stephanie, Krantz, Amanda & Skidmore, Emily. (2010). The Parental Role in Children's Museums, Museums & Social Issues, 5:1, 15-34, DOI: 10.1179/ msi.2010.5.1.15.
Ellen Munley, Mary. (2012). Early Learning in Museums A Review of Literature. Prepared for Smithsonian Institution’s Early Learning Collaborative Network and Smithsonian Early Enrichment Center (SEEC).
Enseki, Carol. (2007). “Let’s Go to MY Museum”: Inspiring Confident Learners and Museum Explorers at Children’s Museums. Curator: The Museum Journal. 50; Iss1.
Falk, J., & Dierking, L. (2000). Learning from museums: Visitor experiences and the making of meaning.
Fisher, K. R., Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R. M., & Gryfe, S. G. (2008). Conceptual split?: Parents’ and experts’ perceptions of play in the 21st century. Journal of Applied Developmental Psychology, 29(4), 305–316.
Gibbons, A. (2013). In the pursuit of unhappiness: The ‘measuring up’ of early childhood education in a seamless system. Educational Philosophy and Theory, 45(5), 502–508. doi. org/10.1111/j.1469–5812.2012.00855.x.
Gormley, W. T., Gayer, T., Phillips, D., & Dawson, B. (2005). The effects of universal pre-K on cognitive development. Developmental Psychology, 41(6), 872–884.
Graham, J. (2008). Close encounters with culture: Museums and galleries as part of the early years foundation stage. Manchester, England: Renaissance North West.
Gray, P. (2011). The decline of play and the rise of psychopathology in children and adolescents. American Journal of Play, 3(4), 443–463.
Griffin, J. M. (2004). Research on students and museums: Looking more closely at the students in school groups. Science Education, 88(1), 59-70.
Herz,Rebecca Shulman .(2017). Children's Museums: A Look Back at the Literatur First published: 19 June 2017 https://doi.org/10.1111/cura.12196
ICOM.(2022).icom.museum/en /museum-definition.  Available at:               icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition
Jessica J. Luke, Nicole R. Rivera, Leonor A. Colbert & Catherine J. Scharon (2021). Theproblem of play in children’s museums, International Journal of Play, 10(1), 63-74. DOI:10.1080/21594937.2021.1878773.
Johnson, S. (2017). Wonderland: How play made the modern world. New York: RiverheadBooks.
Karadeniz, Ceren. (2010). Children’s museums and necessity for children’s museums in Turkey. Procedia Social and Behavioral Sciences 2 (2010).600-608.
Kelly, L., Sanage, G., Griffin, J., & Tonkin, S. (2004). Knowledge quest: Australian families visit museums. Sydney, Australia: Australian Museum.
Kharod, D. (2017). Caring and biophilia in a nature-based preschool: A multiple case study of young children’s engagement with nature. (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (Order No.: 10681562.)
Louv, R. (2005). Last Child in the Woods: Saving Our Children from Nature Deficit Disorder. Chapel Hill, NC: Algonquin Books of Chapel Hill.
Luke, J.L., Letourneau, S.M., Rivera, N.R., Brahms, L., & May, S. (2017). Play and children’s museums: A path forward or a point of tension? Curator: The Museum Journal, 60(1), 37–46.
Lukianoff, G., & Haidt, J. (2018). The coddling of the American mind: How good intentions andbad ideas are setting up a generation for failure. New York: Penguin Press.
Mayfield, M.I. (2005). Children’s museums: Purposes, practices and play? Early Child Development and Care, 175(2), 179–192. doi:10.1080/0300443042000230348.
Miller, E., & Almon, J. (2008). Crisis in the kindergarten: Why children need to play in school. College Park, MD: Alliance for Childhood.
Piscitelli, B., Weier, K., & Everett, M. (2003). Museums and young children: Partners in learning about the world. In S. Wright (Ed), The arts and young children (pp. 167–192). Sydney, Australia: Prentice-Hall.
Susan Foutz& Claire Thoma Emmons (2017) Application and Adaptation of an Institutional Learning Framework, Journal of Museum Education, 42:2, 179-189, DOI:10.1080/10598650.2017.1306663.
Sutterby, John & Kharod, Deepti. (2020). RE-EXAMINING PLAY IN THE EARLY CHILDHOOD CURRICULUM. CURRICULUM IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Edited by Jennifer J. Mueller and Nancy File. Second edition published 2020 by Routledge.
Trautmann, Charles & Lewenstein, Bruce. (2009). Long-term Impact of Museums Article. The Informal Learning Review. No.95. March- April 2009.
Vandervert, L. (2017). Vygotsky meets neuroscience: The cerebellum and the rise of culture through play. American Journal of Play, 9(2), 202–227.
White, Rachel. (2020). Three Ways Kids Can Learn through Play at Home. Available at: https://lifeandletters.la.utexas.edu/2020/05/three-ways-kids-can-learn-through-play-at-home/
Wilson, R.A. (2010). Goodness of fit: Good for children and for the earth. In J.L. Hoot & J. Szente (Eds.), The earth is our home: Children caring for the environment (pp.17–36). Olney, MD: Association for Childhood Education International.