ترویج فرهنگ ایرانی واسلامی در موزه های اکتشافی علم

نوع مقاله: مقاله ترویجی

نویسنده

استادیار سازمان مطالعه و تدوین کتابهای درسی

چکیده

امروزه بهره­گیری از رسانه­های جدید در محیط­های یادگیری اشتیاق­برانگیز و محتوای آموزشی فراتر از ساختارهای موجود برای عرضه مفاهیم فرهنگی ضروری به نظر می­رسد. مخاطب امروز پیام­های مسقیم و شعارگونه را بر خود نمی­تابد و خود مشتاق اکتشاف و بازآفرینی است. موضوع­های دینی و فرهنگی را می­توان از طریق بازی با ابزار و دستگاه­های تعاملی در محیطی متنوع، چندرسانه­ای و شوق­انگیز برای تمام مخاطبان به خصوص نسل کودک و نوجوان نمایش داد. مخاطب می­تواند  در محیطی که این دستگاه­ها در آن با فضا­سازی زیبا و هیجان­آور تعبیه شده وارد شود، آزادانه به آنها دست بزند و بدون کمک دیگران آنها را به کار اندازد و نتیجه تعامل خود را مشاهده کند. همچنین می­تواند در این محیط با انواع پوشاک و اغذیه­ای مواجه شود که مطابق با ذوق و سلیقه ایرانی و مذهبی انتخاب شده­اند و آنها را مورد آزمایش و تجربه شخصی خود  قرار دهد. شاید از این رهگذر بتوان آنان را به آفرینش تصویر درست و عینی از فرهنگ ایرانی اسلامی سوق داد. اعتقاد بر پویایی و تازه بودن این فرهنگ برای همه اعصار، ما را به روبه­رو شدن با تنوع، پیچیدگی و تقاضای متغییر در یادگیری فرا می­خواند. در این مقاله ضمن بررسی آموزش فعال و اکتشافی به معرفی مصور  برخی از دستگاه­های تعاملی برای ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی خو اهیم پرداخت.  

کلیدواژه‌ها