%0 Journal Article %T ترویج فرهنگ ایرانی واسلامی در موزه های اکتشافی علم %J ترویج علم %I انجمن ترویج علم ایران %Z 2251-9033 %A صابری نجف آبادی, ملیحه %D 2015 %\ 08/23/2015 %V 6 %N 1 %P 21-35 %! ترویج فرهنگ ایرانی واسلامی در موزه های اکتشافی علم %K فرهنگ ایرانی %K فرهنگ دینی %K یادگیری فعال %K دستگاه تعاملی %K آموزش غیررسمی %R %X امروزه بهره­گیری از رسانه­های جدید در محیط­های یادگیری اشتیاق­برانگیز و محتوای آموزشی فراتر از ساختارهای موجود برای عرضه مفاهیم فرهنگی ضروری به نظر می­رسد. مخاطب امروز پیام­های مسقیم و شعارگونه را بر خود نمی­تابد و خود مشتاق اکتشاف و بازآفرینی است. موضوع­های دینی و فرهنگی را می­توان از طریق بازی با ابزار و دستگاه­های تعاملی در محیطی متنوع، چندرسانه­ای و شوق­انگیز برای تمام مخاطبان به خصوص نسل کودک و نوجوان نمایش داد. مخاطب می­تواند  در محیطی که این دستگاه­ها در آن با فضا­سازی زیبا و هیجان­آور تعبیه شده وارد شود، آزادانه به آنها دست بزند و بدون کمک دیگران آنها را به کار اندازد و نتیجه تعامل خود را مشاهده کند. همچنین می­تواند در این محیط با انواع پوشاک و اغذیه­ای مواجه شود که مطابق با ذوق و سلیقه ایرانی و مذهبی انتخاب شده­اند و آنها را مورد آزمایش و تجربه شخصی خود  قرار دهد. شاید از این رهگذر بتوان آنان را به آفرینش تصویر درست و عینی از فرهنگ ایرانی اسلامی سوق داد. اعتقاد بر پویایی و تازه بودن این فرهنگ برای همه اعصار، ما را به روبه­رو شدن با تنوع، پیچیدگی و تقاضای متغییر در یادگیری فرا می­خواند. در این مقاله ضمن بررسی آموزش فعال و اکتشافی به معرفی مصور  برخی از دستگاه­های تعاملی برای ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی خو اهیم پرداخت.   %U https://www.popscijournal.ir/article_92461_65736d5da16e139216efd53a6c16f941.pdf