@article { author = {Saberi-Najafabadi, Maliheh}, title = {Popularization of Iranian and Islamic Culture in active science museums}, journal = {Popularization of Science}, volume = {6}, number = {1}, pages = {21-35}, year = {2015}, publisher = {Iranian Association for Popularization of science}, issn = {2251-9033}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Today, utilization of new motivating media in educational environment is more advantageous than the existing educational structures as the new audience does not tolerate propagandist messages anymore and prefers to discover it herself/himself .Therefore, cultural and religious topics could be transferred more efficiently to the audience, especially to children and teenagers through games in assistance with various interactive devices in diverse multimedia and in an exciting environment. In this case, the audience enters the area arranged with beautiful and moving games and interactive devices, touches them, plays with them and gets the result with no need of others’ help. Moreover, some various foods and customs could be prepared in that area based on Iranian cultural and religious taste and art. So, this culture would be introduced to the audience. S/he could try them, experience them freely and might finally find them attractive. Perhaps, in this way, the audience could be driven to create a true image of Iranian culture and religion. The belief to mobility and freshness of Iranian culture, invites us to face with diversity, complicacy and change. In this article, besides studying active and discovery-based training, some interactive tools for promoting Iranian-Islamic culture are introduced.}, keywords = {Iranian Culture,Religious culture,active learning,Interactive tool,Non-formal education}, title_fa = {ترویج فرهنگ ایرانی واسلامی در موزه های اکتشافی علم}, abstract_fa = {امروزه بهره­گیری از رسانه­های جدید در محیط­های یادگیری اشتیاق­برانگیز و محتوای آموزشی فراتر از ساختارهای موجود برای عرضه مفاهیم فرهنگی ضروری به نظر می­رسد. مخاطب امروز پیام­های مسقیم و شعارگونه را بر خود نمی­تابد و خود مشتاق اکتشاف و بازآفرینی است. موضوع­های دینی و فرهنگی را می­توان از طریق بازی با ابزار و دستگاه­های تعاملی در محیطی متنوع، چندرسانه­ای و شوق­انگیز برای تمام مخاطبان به خصوص نسل کودک و نوجوان نمایش داد. مخاطب می­تواند  در محیطی که این دستگاه­ها در آن با فضا­سازی زیبا و هیجان­آور تعبیه شده وارد شود، آزادانه به آنها دست بزند و بدون کمک دیگران آنها را به کار اندازد و نتیجه تعامل خود را مشاهده کند. همچنین می­تواند در این محیط با انواع پوشاک و اغذیه­ای مواجه شود که مطابق با ذوق و سلیقه ایرانی و مذهبی انتخاب شده­اند و آنها را مورد آزمایش و تجربه شخصی خود  قرار دهد. شاید از این رهگذر بتوان آنان را به آفرینش تصویر درست و عینی از فرهنگ ایرانی اسلامی سوق داد. اعتقاد بر پویایی و تازه بودن این فرهنگ برای همه اعصار، ما را به روبه­رو شدن با تنوع، پیچیدگی و تقاضای متغییر در یادگیری فرا می­خواند. در این مقاله ضمن بررسی آموزش فعال و اکتشافی به معرفی مصور  برخی از دستگاه­های تعاملی برای ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی خو اهیم پرداخت.  }, keywords_fa = {فرهنگ ایرانی,فرهنگ دینی,یادگیری فعال,دستگاه تعاملی,آموزش غیررسمی}, url = {https://www.popscijournal.ir/article_92461.html}, eprint = {https://www.popscijournal.ir/article_92461_65736d5da16e139216efd53a6c16f941.pdf} }