طبقهبندی علوم از دغدغههای دیرین و دائمی فیلسوفان و فرزانگان بوده، و ضرورت مرتفع ساختن این مسئله، تا آنجا بوده که شماری از فلاسفه و علمای شرقی و غربی در این وادی تلاشهایی داشته و طرحهایی از طبقهبندیهای گوناگون، با ملاکها و رویکردهای مختلف نیز ارائه نمودهاند. هدف اصلی این مقاله، بررسی نقش و اثرگذاری طبقهبندی در توسعه علوم است. روش این مقاله، مطالعه اسنادی با رویکرد تحلیلی- فلسفی میباشد. در انتهای مقاله نیز با عنایت به مباحث مطرح شده، اثرات طبقهبندی در توسعه علم، به صورت فشرده ارائه گردیده، از سوی دیگر بیان شد که توانایی در طبقهبندی علوم، به معنی تسلّط علمی نیز میباشد. و این موضوع نه تنها در عرصه علم اهمیّت دارد، بلکه تأثیرات فرهنگی عمیقی نیز در پی خواهد داشت؛ بهطوری که یکی از متفکّران این حوزه میگوید: «اگر فرهنگی بتواند روش تقسیمبندی علوم خود را وارد فرهنگ دیگری کند، تمام آن فرهنگ را تسخیر کرده است.
سجادی، سیدجعفر (1375). فرهنگ علوم فلسفى و کلامى، تهران: امیر کبیر.
سجادی، سید صادق (1388). طبقهبندی علوم در تمدن اسلامی. تهران. انتشارات امیرکبیر.
عباس نژاد، محسن (1393). علم و فراعلم؛ پژوهشی در نسبت علم با ارزشها، متافیزیک، جامعه و فرهنگ .-مشهد: بنیاد پژوهشهای قرآنی. چاپ اول.
عزیزی، عباس. (1386). مصباحالشریعه ومفتاح الحقیقه (رهنمودهای امام صادق(ع)).انتشارات صلاه. چاپ چهارم.
غلامی، رضا (1395). بررسی رویکردهای پنجگانه در مواجهه با علم، "فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی"/ سال دوم شماره 2، شماره پیاپی 3، تابستان 1395.
فارابی، ابونصر. (1389). احصاءالعلوم. ترجمه حسین خدیوجم. تهران. شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
قنادی نژاد، فرزانه و غلامرضا حیدری (1398). طبقه بندی علوم از دیدگاه دانشمندان دوره اسلامی، از قرن دوم هجری تا عصر حاضر؛ مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، دوره 30، شماره 2، 17-1 .