%0 Journal Article %T ضرورت، کاربست و اثرگذاری طبقه‌بندی در توسعه علم %J ترویج علم %I انجمن ترویج علم ایران %Z 2251-9033 %A احمدی میرقائد, احمدرضا %A جباری, لیلا %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 12 %N 1 %P 5-26 %! ضرورت، کاربست و اثرگذاری طبقه‌بندی در توسعه علم %K طبقه‌بندی علوم %K توسعه علم %K طبقه‌بندی دانش %K رده‌بندی %R 10.22034/popsci.2021.293502.1105 %X طبقه‌بندی علوم از دغدغه‌های دیرین و دائمی فیلسوفان و فرزانگان بوده، و ضرورت مرتفع ساختن این مسئله، تا آنجا بوده که شماری از فلاسفه و علمای شرقی و غربی در این وادی تلاش­هایی داشته و طرح­هایی از طبقه­بندی­های گوناگون، با ملاکها و رویکردهای مختلف نیز ارائه نموده­اند. هدف اصلی این مقاله، بررسی نقش و اثرگذاری طبقه­بندی در توسعه علوم است. روش این مقاله، مطالعه اسنادی با رویکرد تحلیلی- فلسفی می­باشد. در انتهای مقاله نیز با عنایت به مباحث مطرح شده، اثرات طبقه­بندی در توسعه علم، به صورت فشرده ارائه گردیده، از سوی دیگر بیان شد که توانایی در طبقه‌بندی علوم، به معنی تسلّط علمی نیز می­باشد. و این موضوع نه ‌تنها در عرصه علم اهمیّت دارد، بلکه تأثیرات فرهنگی عمیقی نیز در پی خواهد داشت؛ به‌طوری که یکی از متفکّران این حوزه می‌گوید: «اگر فرهنگی بتواند روش تقسیم‌بندی علوم خود را وارد فرهنگ دیگری کند، تمام آن فرهنگ را تسخیر کرده است. %U https://www.popscijournal.ir/article_143428_b4173db75839be0dbb2c44204805b97c.pdf