به منظور اجرای صحیح سیاستهای ترویج علم، عوامل متعددی باید مورد بررسی و پژوهش قرار بگیرند. رسانهها و به خصوص رسانههای جمعی و همچنین مراکز اشاعه علم و فناوری از جمله موزههای علوم و فناوری از عوامل مهم و تأثیرگذاری هستند که میتوانند نقش مهمی در موفقیت فرایند ترویج علم در یک کشور ایفا کنند. به علت اهمیت موضوع، این پژوهش به طور ویژه به نقش رادیو به عنوان رسانهای عمومی در معرفی موزههای علوم و فناوری و آشنا کردن مردم با این مراکز علمی میپردازد. جامعه پژوهش، شامل 30 نفر از صاحبنظران حقیقی فعال و باتجربه در زمینه ترویج علم در کشور است. دادههای پژوهش توسط تلفیقی از روشهای کتابخانهای و پیمایشی (پرسشنامه) گردآوری شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه و روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی بوده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شده و پاسخ به سوالهای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی استیودنت و آزمون فریدمن) ارائه شده است. تحلیل یافتهها نشان داد که "معرفی پارکها، موزههای علم و فناوری و دعوت از مردم برای بازدید" توسط رادیو با میانگین رتبه 23/8 یکی از تأثیرگذارترین برنامههای رادیو بوده است، بنابراین صداوسیما و به خصوص رادیو با برنامهریزی مناسب میتواند نقش مهمی در ترویج علم در ایران داشته باشد. با توجه به اهمیت رسانههای جمعی مانند تلویزیون و رادیو و دسترسی مردم به آنها لازم است تا سیاستهای مناسبی به منظور بهرهبرداری از آنها در راستای ترویج علم تدوین شود. معرفی مراکز متولی ترویج علم در کشور مانند موزه علوم و فناوری از طریق رسانه جمعی میتواند در آشناکردن عموم مردم با دستاوردهای علمی مؤثر باشد.