طراحی مدل ارتقای ظرفیت جذب دانش در شتاب‌دهنده‌های ایران مبتنی بر طرح آمیخته اکتشافی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری کارآفرینی ، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه

2 دانشیار، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

3 گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

4 استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

10.22034/popsci.2023.394419.1267

چکیده

   هدف : پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل ارتقای ظرفیت جذب دانش در شتاب‌دهنده‌های استارت­آپ ایرانی انجام گرفت.
     روش: پژوهش کنونی بر اساس یک مطالعه توسعه ای-کاربردی قرار دارد و با توجه به نوع گردآوری داده‌ها، یک مطالعه غیرآزمایشی (توصیفی) و پیمایشی مقطعی هست. از روش آمیخته (کمی-کیفی) در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است. مصاحبه نیم ساختاریافته در بخش کیفی، به‌عنوان ابزار گردآوری داده‌ها است و پرسشنامه طیف لیکرت نیز در بخش کمی برای گردآوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت. برای اعتبارسنجی بخش کیفی از ضریب هولستی استفاده شد و اعتبارسنجی بخش کمی نیز با اعتبار صوری و محاسبه آلفای کرونباخ صورت گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران شتاب‌دهنده‌های ایران است که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و با 15 مصاحبه به اشباع نظری دست پیدا شد. جامعه آماری بخش کمی شامل مدیران و کارشناسان شتاب‌دهنده‌های استارتاپ ایرانی است. حجم نمونه با فرمول کوکران 137 نفر محاسبه شد. نمونه‌گیری در بخش کمی نیز با روش تصادفی ساده صورت گرفت. برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش گراندد تئوری و نرم‌افزار مکس­کیو­دا استفاده شد. سپس با استفاده از حداقل مربعات جزئی به اعتبارسنجی مدل ارتقای ظرفیت جذب دانش پرداخته شد.
یافته‌ها: یافته­های پژوهشی نشان داد ارتقای ظرفیت جذب دانش در برگیرنده شناسایی دانش و فناوری مورد نیاز خارجی، جذب دانش و فناوری مورد نیاز خارجی، تسهیم دانش و فناوری جذب شده و بکارگیری دانش و فناوری خارجی است.
نتیجه­گیری: نتایج این پژوهش می­تواند به عنوان الگویی جهت توسعه ظرفیت جذب دانش  استفاده شده و به این ترتیب زمینه را برای رشد و توسعه هرچه بیشتر شتاب­دهنده­ها فراهم کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات