1
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
2
دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران
10.22034/popsci.2023.351075.1223
چکیده
هدف این پژوهش، مطالعه ساختاری تفسیری مهمترین دلایل خشونت معلمان نسبت به دانشآموزان افغانی بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوة گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای میدانی بود. با عنایت به هدف اصلی، روش انجام پژوهش، آمیخته کیفی (روش تحلیل تم) و کمی (مدلسازی) بود. جامعه آماری در این پژوهش در هر دو بخش کیفی و کمی، شامل اساتید مدیریت آموزشی مسلط به بحث خشونت در آموزشوپرورش، مدیران مدارسی که دانش آموزان افغانی در آنها در حال تدریس هستند و مورد خشونت معلمان قرارگرفتهاند و معلمانی که سابقه خشونت علیه دانش آموزان افغانی در پرونده آنها ثبتشده است؛ بود. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهیدهندهگان کلیدی شامل 20 نفر بود که با آنها مصاحبه نیمه ساختارمند) با گروههای کانونی(به عمل آمد و مؤلفهها و مهمترین دلایل خشونت معلمان نسبت به دانشآموزان افغانی شناسایی شد. سپس الگوسازی ساختاری تفسیری نیز بهعنوان یکی از روشهای اجماعی مورداستفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که نبود قوانین پیشگیرانه در منطقه مستقل، پیشزمینههای ذهنی منفی در معلمان در منطقه وابسته و ویژگیهای فردی معلمان، آشنا نبودن افغانها از حقوق خود، مدیریت ضعیف مدیران مدارس و رفتار عموم جامعه نسبت به مهاجرین افغانی در منطقه خودمختار قرار دارند؛ بنابراین نبود قوانین پیشگیرانه از اهمیت بیشتری نسبت به بقیه موارد برخوردار است.