طراحی مدل ساختاری تفسیری راهکارهای بهبود مستمر عملکرد مدارس ابتدایی سما

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران

2 دانشیار مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران

3 استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

10.22034/popsci.2023.356380.1231

چکیده

هدف این پژوهش طراحی مدل ساختاری تفسیری راهکارهای بهبود مستمر عملکرد مدارس ابتدایی سما با رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری بود. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی و کمی) است. در فاز اول روش تحقیق کیفی با استفاده از تحلیل مضمون و در فاز دوم روش کمی بر اساس مدل‌سازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. جامعه آماری در هر دو بخش کیفی و کمی با توجه به خبره محور بودن رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری، خبرگان تشکیل دادند که شامل اعضای هیئت‌علمی رشته مدیریت آموزشی بودند. همچنین ازنظرات مدیران ستادی سما، مدیران مدارس سما، معلمان و مربیان مدارس سما و دانش‌آموزان استفاده شد. ابزار اندازه‌گیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه بود. روایی و پایایی داده‌ها مورد تأیید قرار گرفت. از دو روش تحلیل مضمون (نرم‌افزار مکس کیودی‌ای) و مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM) (نرم‌افزار اکسل) برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده‌شده است. 5 مضمون اصلی برای راهکارهای بهبود مستمر عملکرد مدارس ابتدایی سما شناسایی‌شده است. امکانات و تجهیزات در خوشه پیوندی قرارگرفته‌اند یعنی بر سایر عوامل تأثیرگذارند و از سایر عوامل نیز تأثیر می‌گیرند؛ مدیران و مدیریتی در خوشه مستقل قرار دارند یعنی بر عوامل دیگر تأثیر زیاد دارد و عوامل دیگر بر آن تأثیر اندکی دارد و معلمان و برنامه‌ها در خوشه وابسته قرارگرفته‌اند یعنی متأثر از عوامل دیگر هستند و بر دیگر عوامل تأثیر اندکی دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات