طراحی و تبیین مدلی از تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی علوم انسانی با رویکردی آمیخته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشیار، مدیریت آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 استادیار، مدیریت آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

4 دانشیار، مدیریت آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران،

چکیده

هدف: تجاری‌سازی پژوهش‌ها در دانشگاه‌ها می‌تواند علاوه بر فراهم آوردن سرمایه‌گذاری در فناوری‌های بهتر پیشرفته‌تر برای پژوهشگران و مؤسسات عرضه‌کننده‌ی دانش، به توسعه‌یافتگی کشور نیز کمک شایانی نماید. روش: تحقیق حاضر بر اساس نتیجه توسعه‌ای و کاربردی بر اساس هدف، توصیفی و از حیث نحوه گردآوری و تحلیل داده‌ها ترکیبی است. جامعه آماری پژوهش در گروه اول، خبرگانی هستند که به لحاظ علمی بر حوزه‌های تجاری‌سازی پژوهش تسلط داشته‌اند. حجم نمونه پژوهش در بخش کیفی پس از مصاحبه با نفر سیزدهم، اشباع نظری حاصل شد. گروه دوم پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی می‌باشند. حجم نمونه در بخش کمی 100 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی استفاده شد؛ داده‌های موردنیاز این پژوهش با استفاده از مصاحبه‌های عمیق، باز و نیمه ساختاریافته در بخش کیفی و پرسشنامه در بخش کمی جمع‌آوری‌شده‌اند. روش پژوهش مورداستفاده در این رساله بنا به ماهیت اکتشافی آن، تحلیل مضمون بوده است. در این مطالعه، برای تجزیه‌وتحلیل متغیرهای جمعیتی از نرم‌افزار SPSS استفاده‌شده است. جهت تحلیل یافته‌ها و آزمودن مدل تحقیق، از روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده‌شده ‌است؛ یافته‌ها: بـا مطالعه داده‌ها و اطلاعات استخراج‌شده درنهایت، 337 کد باز (مفهوم اولیه)، 154 مضمون پایه، 29 مضمون سازمان‌دهنده و 7 مضمون فراگیر شنـاسـایی شدنـد که مضامین فراگیر (مؤلفه‌های اصلی) عبارت‌اند از: اقدامات زیرساختی، ثروت افزایی، ریشه‌یابی، نتیجه گرایی، دانش‌محوری، تسهیل در کار، جامعیت و مانعیت. یافته‌های حاصل از برازش کلی مدل و حاصل شدن 62/0 نشان از برازش کلی قوی مدل استخراجی دارد. نتایج: نتایج این پژوهش می تواند نقش مهمی در توسعه کشور، به ثمر نشستن ایده‌های برتر و نیز کارآفرینی دانشگاهی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات