Assessment of Achievement of Goals and Adaptation to the Characteristics of informal education Education of a Science Promotion Event (Event Case Study: Let's Ask the Stone)

Document Type : Review Paper

Author

Assistant Professor, Educational Management, Future Research Group. National Museum of Science and Technology, Tehran, Iran

Abstract

Assessment of Achievement of Goals and Adaptation to the Characteristics of informal education Education of a Science Promotion Event
(Event Case Study: Let's Ask the Stone)
Abstract
The aims of sciencedissemination is engaging and engaging the general public with science through various means and methods. One of these methods is holding scientific events. The purpose of this study was to investigate the extent to which the goals of the "Let's Ask" event were met and the characteristics of non-formal education. The statistical population of the study included all of those that over 20 years and had visited the event and were 53 people. The data collection tool was a 17-item questionnaire in three sections: demographic characteristics, event content, informal education features, and suggestions. The results of data analysis showed that most of the stations had informal training characteristics while satisfying the visitors of the event and achieving predetermined goals (more than 70%). These results show the public's interest in participating in science events, and the need for organizations and trustees to hold these events as much as possible, and to address the scientific needs and interests of visitors when designing events.
Keywords: science dissemination, informal education, science event, ,Stone ,Stone

Keywords


اجاق، زهرا و همکاران ) 1391 (. تبین ماهیت و ضرورت درک عامه از علم، آموزش
مهندسی ایرا ، ن 14 ( 56 (، صص 132 - 117 .
- برنال، جان، ) 1356 (، علم در تاری ، خ تهران: انتشارت امیر کبیر، جلد دوم.
- بک، پل) 1394 (، مرکز علم، دانش- روش: راهاندازی مرکز علم) نمایشگاهها،
نمایشها، ارابههای اکتشافی، رویدادهای ویژه، کارگاهها، بازاریابی.( مترجم: حسین
کاظمی یزدی، تهران: موزه ملی علوم و فناوری ج.ا.ا . . ..
- پایا، علی ) 1387 (، ترویج علم در جامعه، یک ارزیابی فلسفی، سیاست علم و فناور ، ی
1 ( 1 (،صص 25 - 28 .
- حری، عباس ) 12 / 6 / 1384 (، تولید و دسترسی همگانی به دانش و اطلاعات، گزارش از
فریال طهماسبی، روزنامه ایران، ص 12 .
- حری،عباس) 1385 (، اطلاعرسان : ی نظا مهاوفرایندها،تهران: کتابدار .
- حیدری، آزاده ) 1390 (، راهکارهای ارتقاء وضعیت ترویج علم در ایران؛ یا بررسی
دیدگاه صاحب نظران و متولیان، فصلنامه دانششناسی )علوم کتابداری و اطلا عرسانی و
فناوری اطلاعات.( سال چهارم، شماره 15 . صص 23 - 41 .
- حیدری، آزاده؛ محمد حسینزاده) 1390 (. مشارکت متولیان در حوزه ترویج علم و
رضای تمندی از عملکرد آنها: دیدگاه صاحبنظران حقیقی و حقوقی، فصلنامه مطالعات
ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعا ، ت شماره 92 . صص 171 - 194 .
226
- حیدری، آزاده؛محمد حسین زاده،نجلا حریری،فاطمه نوشین فرد) 1391 (، سازوکار ملی
ترویج علم در ایران؛ با تمرکز بر سیاس تگذاری و پیادهسازی، فصلنامه سیاست علم و
فناوری، سال چهارم، شماره 3 ، صص 17 - 38 .
- ذاکر صالحی، غلامرضا ) 2 / 3 / 1381 (، راهبردهای ملی ترویج علم، روزنامه ایران، ص 32 .
- زلف یگل، محمدعلی ) 1383 (، از ترویج علم تا تولید ثروت از دانش، رهیاف ت، شماره
33 .
- صبوری، علیاکبر ) 1381 (، بررسی کارنامه پژوهشی ایران در سال 2002 میلادی ،
رهیاف ، ت 28 : 87 - 95 .
- قدیمی، اکرم. ) 1396 (. ترویج علم؛ روشها، شاخصها و نمونههای موردی، تهران:
انتشارات مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
- کندی، جف ) 1394 (، کاربرپسند: نمایشگاههای تجربی )عملی( کارآم ، د مترجم: صبا
راستگارکریمی، تهران: انتشارات موزه علوم و فناوری.
- وصالی، منصور و دیگران ) 1386 (، مبانی نظری فهم عامه از علم در ایرا ، ن تهران: مرکز
تحقیقات سیاست علمی کشور، گروه ترویج علم، گزارش طرح پژوهشی،ج 1 - 3 .
- شاهحسینی، مجید ) 1398 ،» (، سند پژوهشی گالری سند و رویداد طبیا ز سنگ بپرسیم
منتشر نشد،ه تهران:کتابخانه و مرکز اسناد موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی
ایران.
Cornelis, G. C. (1998). Is Popularization of SciencePossible?.in Paper Presentadoen el Twentieth World Congress of Philosophy, Boston, Massachuetts, Pp. 10-15. Frechtling, Joy &Westat, Laure Sharp (1997). User-Friendly Handbook for Mixed Method Evaluations. Division of Research, Evaluation and CommunicationNational Science Foundation (NSF) USA.
Miri Levin, Rozalis (2003). EVALUATION AND RESEARCH: DIFFERENCES AND SIMILARITIES. Canadian Journal of Program Evaluation · September 2003. Vol. 18 No. 2 Pages 1–31.
Raza, G (2009).Introduction Mapping Public Understanding of Science. Science Technology & Society, Vol. 14, No. 2, Pp. 211-219 .