Necessity, application and effectiveness of classification in the development of science

Document Type : Review Paper

Authors

1 PhD student in Information and Knowledge Retrieval, Kharazmi University of Tehran,Iran

2 PhD student in Knowledge Management, Tarbiat Modares University, Tehran,Iran

Abstract

The classification of sciences has been a long-standing concern of philosophers and sages, and the need to address this issue has been such that a number of Eastern and Western philosophers and scholars in this valley have made efforts and designs of various classifications, with criteria and They have also proposed different approaches. The main purpose of this article is to investigate the role and effectiveness of classification in the development of science. The method of this Article is to study documents with an analytical-philosophical approach. At the end of the article, considering the issues raised, the effects of classification on the development of science are presented in a concise manner. On the other hand, it was stated that the ability to classify science also means scientific mastery. And this is important not only in the field of science, but also has profound cultural implications; As one thinker in the field puts it: "If a culture can incorporate the method of dividing its sciences into another culture, it has conquered the whole culture.

Keywords


  • آزاد ارمکی، تقی (1387). تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام: از آغاز تا دوره معاصر .-تهران: نشر علم، چاپ پنجم.
  • ابن‌حزم اندلسی، علی بن احمد (1369). مراتب‌العلوم، ترجمه محمدعلی خاکساری، مشهد: انتشارات بنیاد پژوهشهای اسلامی.
  • ابن‌خلدون، عبدالرحمن، (1390) مقدمه ابن‌خلدون (جلد اول). ترجمه محمد پروین‌گنابادی. تهران. شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
  • بحرانی، مرتضی. (1392). رشته، میان‌رشته و تقسیم‌بندی علوم. "فصلنامه مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی"، دوره پنجم، شماره 2، بهار 1392 ، 59 –
  • بکار، عثمان (1389). طبقه‌بندی علوم از نظر حکمای مسلمان؛ ترجمه جواد قاسمی .-مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی. چاپ دوم.
  • تردینیک، لوک (1395). بسترهای اطلاعات دیجیتال: رهیافتهای نظری برای فهم اطلاعات دیجیتال، ترجمه علی فارسی‌نژاد.-تهران: چاپار .
  • داوری اردکانی، رضا. (1390). ما و تاریخ فلسفه اسلامی. تهران. سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
  • رشاد، علی‌اکبر (1395). منطق طبقه بندی علوم. مجله ذهن، شماره 4،. 28-4 .
  • رشاد، علی‌اکبر (1396). "یادداشت اختصاصی خبرگزاری مهر"، 12 آبان ماه 1396.
  • زوستاک، ریک (1397). طبقه‌بندی علم: پدیده‌ها، داده‌ها، نظریه‌ها، روش‌ها، رویه‌ها ؛ ترجمه رضا مختارپور و علی‌اکبر خاصه .- تهران: نشر کتابدار .
  • سجادی، سیدجعفر (1375). فرهنگ علوم فلسفى و کلامى، تهران: امیر کبیر.
  • سجادی، سید صادق (1388). طبقه‌بندی علوم در تمدن اسلامی. تهران. انتشارات امیرکبیر.
  • عباس نژاد، محسن (1393). علم و فراعلم؛ پژوهشی در نسبت علم با ارزشها، متافیزیک، جامعه و فرهنگ .-مشهد: بنیاد پژوهشهای قرآنی. چاپ اول.
  • عزیزی، عباس. (1386). مصباح‌الشریعه ومفتاح الحقیقه (رهنمودهای امام صادق(ع)).انتشارات صلاه. چاپ چهارم.
  • غلامی، رضا (1395). بررسی رویکردهای پنج‌گانه در مواجهه با علم، "فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی"/ سال دوم شماره 2، شماره پیاپی 3، تابستان 1395.
  • فارابی، ابونصر. (1389). احصاء‌العلوم. ترجمه حسین خدیوجم. تهران. شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
  • قنادی نژاد، فرزانه و غلامرضا حیدری (1398). طبقه بندی علوم از دیدگاه دانشمندان دوره اسلامی، از قرن دوم هجری تا عصر حاضر؛ مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، دوره 30، شماره 2، 17-1 .
  • قرآن مجید.
  • مقدم، محمد‌باقر (1373). درآمدی بر رده‌بندی علوم.- قم: انتشارات کتابخانه ‌آیت‌الله مرعشی نجفی.
  • نصر، سیدحسین. (1391). علم و تمدن در اسلام. ترجمه احمد آرام. تهران. شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
  • نوری کوتنایی، نظام‌الدین (1387). روش‌شناسی علوم یا متدولوژی.- تهران: نشر زهره .
  • یعقوب‌نژاد، محمدهادی (1391). طبقه‌بندی علوم و چالش‌های فرارو، "فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الهیات"، سال شانزدهم، شماره چهارم، زمستان 1391

 

  • Almon , B. (1998). Exploring ethics: a travelers tale, Blackwell, Oxford.
  • Jacob, Elin k. (2004). Classification and Categorization: A Difference that Makes a Difference. in "Library Trends" · December
  • Kwasnik, Barbara H. (1999). The Role of Classification in Knowledge Representation and  "LIBRARY TRENDS", Vol. 48, No. 1,Summer,pp. 22-47.'
  • McKeon, R. (1994). On Knowing – The natural sciences, university of Chicago press, Chicago.
  • Thomas, Michael S. C. Denis Mareschal and Iroise Dumontheil (2020). Educational Neuroscience Development  Across the  Life Span. NewYork: Routledge.
  • Ziman, J. (2000). Are debatable scientific questions debatable? Social