Study the profile picture status of faculty members in information science and science in academic social networks

Document Type : Review Paper

Authors

1 Assistant Professor. Information Science & Knowledge Department, Shahid Beheshti

2 PhD.Assistant professor, Scientometrics Department, National Research Institute for Science Policy (NRISP)

Abstract

INTRODUCTION: Considering the importance and increasing rate of
social networks utilization amongst scientific societies, the present study
was conducted to analyze the profile picture of faculty members of
information sciences in academic social networks, and analyze their
probabilistic patterns for the picture selection.
METHODOLOGY: It was a descriptive and survey type study and a
researcher-made questionnaire was used to collect data from 45 faculty
members in governmental universities of the country. Analyzing data was
made with SPSS and Chi-square test.
FINDINGS: It showed that 51.1% of the faculties used the same pictures for
various scientific social networks. 64.4 %, occasionally replaced their
pictures; 24.4 % of them noted that providing a new image of themselves
was the main reason to make changes on their profile pictures. The most
commonly used image template was the official photo and the most
important reason for the current image was the attraction of a picture.
Examining the research hypotheses, it was found that there is a significant
relationship between their profile image profile, gender, age and academic
rank. The relationship between changing the picture and the gender was
high; while, it was moderate compared to the scientific level and age
amongst faculties. Moreover, most of the faculty members despite their
gender, age, and academic rank, used official pictures; however the rate of
using officialprofile pictures was higher among men, those with professor
level rank and those in 36 to 40 age range. These findings were similar to
the results of demographic and profile characteristics of faculty members.
Conclusion: In academic social networks, interactions and communications
are official and users are supposed to share their scientific output and
experiences, so they have to present their official aspect of themselves in
such an environment. It seems that profile pictures in these networks are
important to researchers in attracting scholars, colleagues and expanding the
scholarly network, so they try to identify and accept those with the same
attitudes and manners.

Keywords


1 [ صدیقی، مهری ) 1396 (. تحلیل وضعیت تولیدا علمی محققان ایرانی در برخی حوزه
های موضوعی با استفاده از شاخص های علمی سنجی و تحلیل شبک اجتماعی.
پژوهشنام پردازش و مدیریت اطلاعا . 32 ( 4 :) 967 - 988 .
[ 2 [ عرفانمنش، محمد ایمن؛ روحانی، والاعلی؛ بصیریان جهرمی، رضا؛ غلامحسین زاده، زهره
( 1392 (. بررسی مشارکت پژوهشگران روانشناسی و روانپزشکی کشور در تولید علم.
پژوهشنام پردازش و مدیریت اطلاعا ، 29 ( 1 ،) 163 - 137
[ 3 ] Sheikh, arslan (2016). Awareness and use of academic socialnetworking websites by the faculty of CIIT. Qualitative and quantitative methods in libraries (QQML), 5, 177-188
[ 4 ] Boyd, D., and N. Ellison.) 2007(. Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication 13 (1). Retrieved September 11, 2015from http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1083-
[ 5 [ رحمانی، مریم؛ نوروزی چاکلی، عبدالرضا؛ اصنافی، امیررضا ) 1396 (. انتظارا
پژوهشگران حوزه مهندسی در دانشگاه تهران از شبک اجتماعی پژوهشی ریسرچ گیت.
پژوهشنام پردازش و مدیریت اطلاعا . 33 ( 2 .)
[ 6 [ سلطانیفر، محمد؛ بخشی، شیرزاد؛ فرامرزیانی، سعید ) 1392 (. ب ررسی تأثیرا شبک های
اجتماعی فیس بوک و توییتر بر گرایش اعضا ب این شبک ها . پژوهشهای ارتباط ، ی 20 ( 4 ،)
190 - 171 .
[ 7 [ یزدخواستی، بهجت؛ عدلیپور، صمد؛ سپهری، وسی ) 1392 (. تحلیل محتوای صفحا و
گروههای شبک اجتماعی فیس بوک با نظری حوزه عمومی هابرماس. مطالعا و تحقیقا
اجتماعی در ایران، 2 ( 1 ،) 110 - 87
]8[ Stevens, Matt.(2012). Handing out your business card won’t getyou…. Los Angeles Times. March 16,2012. Retrieved July 11, 2018 from: http://www.businessinsider.com/business-cards-are-irrelevant-wasteful-and-just-plain-lame-2012-3
107
9[ بتولی، زهرا؛ نظری، مریم ) [ 1393 (. بررسی قابلیتهای شبک های اجتماعی
تحقیقاتی جهت تسهیل فعالیتهای پژوهشی از منظر پژوهشگران حوزه علوم پزشکی
ایران . مجل دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران )پیاورد سلامت(، 8 ( 4 ،)
331 - 3166101.2007.00393.x/pdf
]10[ Moradi, S., Tayefeh Bagher, D., & Mirhosseini, Z. (2017).Designing a model for Web 2.0 technologies application in academic library websites. Information and Learning Science, 118(11/12), 596-617.
[ 11 [ بتولی، زهرا ) 1392 (. معرفی قابلیت های شبک اجتماعی وکادمیا برای پژوهشگران.
ارتباط علم ، ی 27 ( 3 .)
[ 12 [ زنگوئی، فرنوش ) 1391 (. بازنمایی هویت مجازی دانشجویان شهر تهران در شبک های
اجتماعی مجازی مطالع موردی: کاربران فیس بو . ک پایان نام کارشناسی ارشد علوم
ارتباطا اجتماعی، دانشگاه علام طباطبایی.
[ 13 ] Stepaniuk, K. (2015). The relation between destination image andsocial media user engagement–theoretical approach. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 213, 616-621
[ 14 [ نقیب السادا ، رضا؛ قصابی، فاطم ) 1391 (. ساختار و طراحی شبک های اجتماعی
تحلیل محتوای ساختار و طراحی شبک های اجتماعی ایرانی و غیرایرانی. مطالعا توسع
اجتماعی فرهنگی. - 1 ( 3 ،) 264 - 217 .
[ 15 [ عبداللهیان، حمید؛ یحیایی، سبحان ) 1390 (. نشان شناسی تصویرهایی از شیوهی زندگی
ایرانی، مطالع ی "خودبازنمایی" های دیداری کاربران ایرانی در شبک ی اجتماعی یاهو
360 . مطالعا فرهنگ ارتباطا ، - 12 ( 15 ،) 149 - 119
[ 16 [ زندوکیلی، سارا ) 1392 (. نقش عکسهای شخصی، در بازنمایی هویت مجازی کاربران
شبک های اجتماعی. عکسنام ، ) 36 ،) 14 - 2
[ 17 [ بتولی، زهرا ) 1392 (. قابلیت های شبک اجتماعی ریسرچ گیت برای پژوهشگران. گفتمان
علم و فناور ، ی 1 ( 2 .)
108
18 [ قصابی، فاطم ؛ نقیب السادا ، رضا ) [ 1394 (. نقش ارزشهای فرهنگی بر محتوای
شبک های اجتماعی )مطالع تطبیقی محتوای شبک های اجتماعی ایرانی و غیرایرانی(.
رسان و فرهنگ، 5 ( 1 ،) 109 - 83
[ 19 [ ابری اوغانی، ناهید ) 1394 (. تحلیل چگونگی انتشار تصاویر خصوصی در شبک های
اجتماعی با تأکید بر نظری و روش گافم . ن دومین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و
روانشناسی وسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران، قم.
]20[ Strano, M. M. (2008). User descriptions and interpretations of self-presentation through Facebook profile images. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 2(2).
[ 21 ] Noelle J. HUM & E. Chamberlin, Perrin(2011) “A picture is worth athousand words: A content analysis of Facebook profile photographs”, Computers in Human Behavior, 27,5:1828-1833.
]22[ Sazena, Adity & Majumdar, Pallavi.( 2016).A study of the role ofprofile pictures in impression management on Face book. Researchgate. Retrieved from:https://www.researchgate.net/publication/305742554_A_study_of_the_role_of_profile_pictures_in_impression_management_on_Face_book
]23[ Dhall, A., & Hoey, J. (2016, October). First impressions-predictinguser personality from twitter profile images. In International Workshop on Human Behavior Understanding (pp. 148-158). Springer, Cham.
[ 24 ] Kim,Jihyun(2010).Faculty self-archiving : motivation and Barries.Journal of American Society for I Information Science and Technology , 61(9),.1909_1922.
]25[ Priem,J. , Hemminger ,BM.(2010). Scientometrics 2.0: New metricsof scholarly impact on the social Web. Retrieved 23 April 2016 from: http://pear.accc.uic.edu/ojs/index.php/fm/article/view/2874/2570.
]26[ Kontaxis, G., Polakis, I., Ioannidis, S., & Markatos, E. P. (2011,March). Detecting social network profile cloning. In Pervasive Computing and Communications Workshops (PERCOM Workshops), 2011 IEEE International Conference on (pp. 295-300). IEEE.