Mathematical Houses: Explaining the Unique Role of Them in Popularization of Mathematics

Document Type : Review Paper

Author

, Assistant Professor Shahid Bahonar University of Kerman

Abstract

 The main purpose of current article is explaining the unique role of mathematical houses activities in teaching and learning process and popularization of mathematics in the socity. For doing this we first give some information about history and background of mathematical houses in Iran. Then some activities of Kerman mathematics house will be presented. After that the necessity of mathematical houses activities in four dimensions )contain Cultural, Educational, Mathematical Literacy of citizen and confronting against Konkor) will be introduced. In this section, the unique role of mathematical houses in society will be expressed through documents and witnesses. So, with this comments we can emphasis on the important role of mathematical houses beside the official mathematics education at school. In final part of this article two type of math  will be indentified. The first one is school math and the second one is mathematics houses math. These two type of mathematics are complementary and they can support each other

Keywords



اضی، شمارة 109 (ویژه نامه زندهیرشد آموزش ر ۀاحمدی، ب. (1391). به معلمان خود ظلم نکنیم. مجل
زی آموزشی، وزارتیآموزشی، سازمان پژوهش و برنامه ر کمک یاد پرویز شهریاری)، دفتر انتشارات
آموزش و پرورش. صص 25.
اضی، شمارة 108، دفتر انتشاراتیرشد آموزش ر ۀحیدری، م. (1391). دومین دوره لیگ بازی و اندیشه. مجل
زی آموزشی، وزارت آموزش و پرورش. صص 51-52.یآموزشی، سازمان پژوهش و برنامه ر کمک
رشد ۀهای ریاضیات در ایران- علی رجالی). مجلرجالی، ع. (1391). ریاضیات چالش آور (بررسی خانه
زی آموزشی،یآموزشی، سازمان پژوهش و برنامه ر کمک اضی، شمارة 107، دفتر انتشاراتیآموزش ر
وزارت آموزش و پرورش. ص 55-54.
پور، م. (1388). کسرهای مصری. مجله علمی و ترویجی فرهنگ و اندیشه ریاضی. سال 28، شمارهرجبعلی
پیاپی 42. صفحه 1 تا 38.
پور، ا. (1391). ارتباط آموزش ریاضی و تربیت شهروندی. در مجموعه مقالات به مناسبت بزرگداشترفیع
مقام علمی دانشمند فرهیخته استاد دکتر مهدی رجبعلی پور. تهران. ایران. چاپ فرهنگستان علوم
جمهوری اسلامی ایران. صص84-75.
ۀ
سازی ریاضی. مجلعادلی ساردو، م. (1391). سومین جشنواره خانه ریاضیات کرمان: اعطای جایزه همگانی
زی آموزشی،یرآموزشی، سازمان پژوهش و برنامه کمک اضی، شمارة 108، دفتر انتشاراتیرشد آموزش ر
وزارت آموزش و پرورش. صص 60-62.
اضی، شمارةیرشد آموزش ر ۀهای خانه ریاضیات کرمان. مجلزاده، الف. (1390). مروری بر فعالیتکریمیان
زی آموزشی، وزارت آموزش و پرورش.یآموزشی، سازمان پژوهش و برنامه ر کمک 106، دفتر انتشارات
.51-55 صص
مایرز، چ. (1986). آموزش تفکر انتقادی. ترجمه: خدایار ابیلی. (1386). انتشارات سمت.
ک
مک اضی، شمارة 109، دفتر انتشاراتیرشد آموزش ر ۀورز، ب. (1391). روز ریاضیات در کرمان. مجلنیک
زی آموزشی، وزارت آموزش و پرورش. ص 44.یآموزشی، سازمان پژوهش و برنامه ر
]online[ 1392 8 مهر ]homepageخانه ریاضیات اصفهان [
<http://www.mathhouse.org/VisitorPages/show.aspx?IsDetailList=true&Item
ID=905,1 [10 1392 مهر].
Clements. M. A, Ellerton. N F. (1996). Mathematics education research: past,
present and future. UNESCD Principal Regional Office for Asia and the
Pacific.
D’Ambrosio. (1985). Ethno-mathematics and its place in the history and peda-
gogy of mathematics. For the Learning of Mathematics, 5, 44-8.
D’Ambrosio, U .& Paulo, S (2001). General remarks on ethno-mathematics.
ZDM. Vol. 33 (3). pp 67-69.
Kenderov P., Rejali A., Bartolini Bussi M. G., Pandelieva V., Richter K., Mas-
chietto M., Kadijevich D., and Taylor, P. (2009). Challenges Beyond the
Classroom—Sources and Organizational Issues. In Edward J. Barbeau and l
Peter J. Taylor (Editors). Challenging Mathematics In and Beyond the Class-
room, The 16th ICMI Study. (Pp: 53-96). New York: Springer.
Leong F. k. S. (2006). Mathematics education in east Asia and the West: Does
culture matte? In Frederick K.S. Leung, Klaus-D. Graf, Francis J. Lopez-Real
(Editors). Mathematics Education in Different Cultural Traditions- A Com-
parative Study of East Asia and the West. The 13 th ICMI Study. (Pp: 21-46).
New York: Springer.
OECD (2010). PISA 2012 Mathematics Framework. Paris: OECD Publications
http://www.oecd.org/dataoecd/8/38/46961598.pdf , Retrieved 30 December
2013