The Role of Radio in Popularization of Science with emphasis on Science and Technology Museum in Iran: Experts points of view

Authors

1 PhD of Library and Information Science

2 Association Professor of Iranian Research Institute for Information Science & Technology (IRANDOC)

Abstract

     In order to accurate implementation of popularization of science polices, some factors should be studied. Media, especially mass media, and also science popularization centers and science and technology museums, could have important role in process of science popularization in Iran. So this study focuses on the important role of radio as a mass media and its role in introducing the science and technology museums to people.
The data collected through survey and library studies and data collection was based on the questionnaire and snowball identification technique. Statistical population was 30 researchers and experts in the field of popularization of science. The data were analyzed by SPSS software and in descriptive and inferential statistics questions; T-test and Friedman test had been used.
Analysis revealed that “Introducing science and technology parks and museums and inviting people for visiting by radio” with average rating 8.23 was one of the most effective programs of radio. So TV and radio have an important role in popularization of science in Iran.
With considering the effect and importance of TV and radio as a mass media, proper polices to utilization of these medium is required. So introducing science popularization centers like science and technology museums through mass media could be really effective in popularization of science.

Keywords



برنال، ج. (1356-1354). علم در تاریخ. تهران: امیرکبیر، ج. 2-1.
های علوم در ایران و جهان، رهیافت، 43: 81-71. نگار، م. فرقانی، ع. و آخوندی، ع. (1387). موزه بسته
های علوم و فناوری. نشاء علم، 3(2)، 149-142. هاشمی، ک. و خسروی، ل. (1392). آموزش و انگیزش در موزه بنی
شناسی علوم انسانی، 17 (67)، پایا، ع. (1390). نگاهی شتابزده به تاریخچه ترویج علم در حیطه عمومی. روش
.65-35
تابش، ی. (1379، 20 دی). ترویج علم، علم برای همه. روزنامه انتخابص. 8.
حری، ع. (1384). تولید و دسترسی همگانی به دانش و اطلاعات. گزارش از فریال طهماسبی. روزنامه ایران.
12 شهریور1384.
ها و فرایندها. تهران: کتابدار. رسانی: نظام (1385). اطلاع ________
حیدری، آ. (1390). شناسایی و تحلیل اجزا و عوامل مؤثر در ترویج علم ایران و ارائه سازوکار ملی ترویج علم.
(رساله دکترا). تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
). ساختار ارتباطات علم و جامعه در ایران: ترویج علم. نشاء علم، 2(2)، 70-64.جباری، م. م. و اجاق، ز. (1391 شیخ
های جمعی در ارتقای سطح علمی عموم مردم در عصر طباطبایی، ف. و گودرزی، پ. (1387). نقش رسانه
ها، ها، چالش اندازها، فرصت آبادی و شاملو، ز. (بی تا). ترویج علم: چشم ارتباطات. در سعید رضایی شریف
تهران: نشر کتابدار، 245-229.
های دیجیتالی در ترویج علم. ترویج علم، 3 (3)، 42-29. زاده، ف. و رمضانی، ه. (1391). نقش کتابخانه اله فتح
ها؛ و تحلیل محتوای مجله علمی در رسانه "ترویج علم" مصطفوی، ا. و بیگدلی، ز. (1392). درآمدی بر مفهوم
.18-7 ،)4(4 ،1385-1390). ترویج علم( "اطلاعات علمی" عمومی
، (بازیابی 16 شهریور 93).http://www.irstm.ir موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران. قابل دسترس در :
Burns, T.W., O’Connor, D.J. and Stocklmayer, S.M. )2003(. Science Communication:
a contemporary definition. Public Understanding of Science, 12, 183-202. Available
at: http://pus.sagepub.com. DOI: 10.1177/09636625030122004.
Communicating and Popularizing Science, The communication of scientific knowl-
edge in society: The role of the media (1999). Science for the twenthy-first century:
a new commitment (world conference on science). Budapest, Hungary, 26 June-1
July. Available at: http://www.unesco.org/science/wcs/abstracts/II_11_communi -
cating.htm (Accessed 8 September 2014).
Goodarzi, M., Ghazinoori, S. (2013). From developing a higher education system to
moving toward a knowledge-based economy: A short history of three decades of
STI policy in Iran. In Abdol S. Soofi, Sepehr Ghazinoory, Science and innovations
in Iran; Development, progress, and challenges (pp. 39-56). New York: Palgrave
Macmillan.
Hassanzadeh, M. (2010). Living in knowledge society: science centers and popular -
ization of science. International workshop on science center in promoting a knowl-
edge and innovative society for sustained and responsible growth in developing
countries. Kuala Lumpur،Malaysia،11-14 October. Available from: http://www.
namstct.org/Publication _ Pdf/Information_Brochure_Science_Centres_2013.pdf.
Mansouri, R. (2013). The history of science in Iran from a physicist’s perspective. In
Abdol S. Soofi, Sepehr Ghazinoory, Science and innovations in Iran; Development,
progress, and challenges (pp. 15-38). New York: Palgrave Macmillan