Predict the hope of studying based on study habits and orientation of language learning among students of the Iranian Language Center

Document Type : Review Paper

Authors

popscijournal

Abstract

The purpose of this study was to predict the hope of studying based on the study habits and orientation of language learning among the students of the Iranian Language Center. The research method was correlation and the statistical population of the study included all students of the language center of Iran who were engaged in language learning at the relevant educational centers in 2018. A sample of 240 people was selected through cluster sampling and responded to Omid, Education, Objectives and study habits. The results of multiple regression analysis showed that there was a significant linear relationship between the study habits and the expectation of study. The dimensions of physical status, ability to read, write, and motivate learning were positively and meaningfully predictive of the expectation of education.  Also, the results of multiple regression simulations showed that there is a significant linear relationship between learning orientation and hope to study. The dimensions of orientation of learning and tenderness function can positively predict the hope of studying.

Keywords


اکبری بورنگ، محمد؛ حسینی، سیدعلی؛ قوامی راد، زینب (1395). بررسی راهبردهای یادگیری و نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند: نقش جنسیت، بومی - غیربومی و محل سکونت. مجله اندیشه و رفتار، 2(1)، 89-72.
بابانژاد، حسن (1375). بررسی و مقایسه شیوه‌های رایج مطالعه و اثر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شهر بابل. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
بحرانی، محمود(1378). بررسی رابطه انگیزش تحصیلی و عادت‌های مطالعه بر روی نمونه ای از دانش آموزان متوسطه شیراز. میان رشته ای: علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز،(29)، صص 113- 126
حسن زاده و مهدی نژاد گرجی (1392) رابطه بین جهت‌گیری‌های انگیزشی(درونی، بیرونی و بی‌انگیزشی) و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در درس زبان انگلیسی. پژوهش زبان‌های خارجی، 2 (7)، 78-65.
خدایی، سولماز و  معمارباشی، اکبر (1395). بررسی اثربخشی آموزش یادگیری زبان انگلیسی در بین کودکان زبان آموز (پیش از دبستان و دبستان) آموزشگاه‌‌های زبان انگلیسی شهرستان میاندواب. مجله دانش و رفتار، 2(1)، 89-80.
خرمائی، فرهاد؛ کمری، سامان (1396). ساخت و بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس امید به تحصیل. راهبردهای شناختی در یادگیری، 2(8)، 37-15.
شیخ الاسلامی، راضیه؛ خیر، محمد (1385). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و استفاده از راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی در بین دانشجویان. مجله روانشناسی، 1(37)، 33-22.
نظری شاکر، حسین؛ فتح تبار فیروزجایی، کاظم؛ کرامتی، محمد رضا (1390). بررسی رابطه بین عادت‌‌های مطالعه و خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم راهنمایی شهرستان بابل. مجله آموزش و ارزشیابی، 1(15)، 72-59.
نوری، ناعمه و نقش، زهرا (1394). بررسی به رابطه جهت‌گیری هدف با یادگیری زبان انگلیسی. سومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم رفتاری.
ویسی، کوروش؛ طالع پسند، سیاوش (1393). رابطه جهت‌گیری هدف پیشرفت، ساختارهای ادراک شده کلاس درس، راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت ریاضی. مجله راهبردهای شناختی در یادگیری، 102)، 82-67.
Akanda, A. K. M., Hoq, K. M. G., & Hasan, N. (2013). Reading habit of students in social sciences and arts: A case study of Rajshahi University. Chinese Librarianship, (35), 60-71.
Boehler ML, Schwind CJ, Folse R.(2001). An evaluation of study habits of third-year medical students in a surgical clerkship. Amrican Journal of Surgry; 181 (3), 268-271.
Derossis AM, Da RD, Schwartz A, Hauge LS, Bordage G) 2004(. Study habits of surgery residents and performance on American Board of Surgery. Training examinations. 188(3), 230-236.
Snyder, C.R., Shrey, H., Cheavens, J., Pulvers, K. M., Adams, V., & Wiklund, C., (2005). Hope and academic success in college, Journal of Educationl Psychology, 94(4), 820-826.
Annamalai, S, & Muniandy, B. (2013). Reading habit and attitude among Malaysian Polytechnic Students. International Online Journal of Educational Sciences, 5(1), 32-41.
Uusen, Anne, Müürsepp, Mare (2012). Gender differences in reading habits among boys and girls of basic school in Estonia. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 69, 1795–1804.