The Role of Image and Color in Textbooks and Academic Books and Its Impacts on Foreign Language Teaching

Document Type : Review Paper

Author

Assistant Professor of the Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT

Abstract

Textbooks help learning through texts, images and other features. Selecting and placing images in the proper place can facilitate learning. This article deals with the importance of images to teach textbooks, as well as its role in foreign language teaching.
Images have three functions:
1)       To encourage the reader to study the text,
2)       To provide supplementary information about the text,
3)       To help the reader's imaginary potential.
In the selection of images, the motivation of learners, standards, quality of images, style and aesthetic values should not be neglected. Arrangement of images is very important too, because human visual system tends to see one object in foreground and another in background.
Color is important in images too, because each color has its own special wavelength and influence. Images are applied in the elementary school Persian language study textbooks too. In spite of Bachlard and Tardy who are against image application and consider images an obstacle against learning, we see that many foreign language methods emphasis on conversation and images.

Keywords


L'image (dans les manuels) Hier et Aujourd'hui; Pasho, Saverina; Kisi, Anida.
Article; Centre d'Etudes, de Documentation et de Recherches en Histoire de l'Education de l'IUFM de Montpellier et Amis de la Mémoire Pédagogique; 2012.
Petite histoire de l'image …en image, Frank VIDAL, http://w3.msh.univ-tlse2.fr/2013/12/09.
Erdõs József, Les couleurs dans l'enseignement de la syntaxe, http://bme-tk.bme mis en ligne 2014/04/13.
Tardy, M.( 1973). Le Professeur et les images, Paris, PUF.
Radhia, A.(2007). Le rôle de l’image dans l’enseignement du français langue étrangère en Algérie : développement des compétences langagières chez les apprenants de 3ème année primaire, mis en ligne : 10 novembre.
Thèse de didactique des langues en cours à l’université de Batna, sous la direction de Khadhraoui Said et de Jean-Marc Colletta (université Stendhal Grenoble 3), dans le cadre de l’école doctorale franco-algérienne.
Lucien Mias- Equipe soignante USLD-CH Mazamet, Les couleurs et leurs effets, 2009. http://­papidoc.chic-cm.fr 2014/04/12.
Bahrambeiguy, m.( 2009). l'enseignement de l'expression écrite chez les apprenants iraniens; Thèse de doctorat; Aix Marseille 1, France.
 
افخمی­نیا، م. (1386). تصویر و نقش آن در آموزش زبان بیگانه، فصلنامه علامه، بهار 1386 شماره 13.
افشار مهاجر، ک.) 1392.( عملکرد گرافیک در کتاب­های درسی دانشگاهی. تهران: سمت.
افشار مهاجر، ک.(1389).کارگاه کاربرد گرافیک در کتاب­های درسی دانشگاهی­. تهران: سمت.
آرمند، م. و ملکی، ح. (1391). مقدمه­ای بر شیوه طراحی و تألیف کتاب درسی دانشگاهی. تهران: سمت.
رحمتیان، ر.(1390)­. فرهنگ سه زبانه مدرس مفاهیم بنیادی و تخصصی آموزش زبان و رشته­های وابسته. تهران: انتشارات سپاهان.
ضابطی جهرمی، ا.(1385). روزنامه رسالت، شماره 5859، صفحه 19 ادب و هنر، 20/2/85. 
لپیونکا، م. ا. (1391). نحوه نگارش و تهیه کتاب درسی دانشگاهی. ترجمه مریم جابر و دیگران زیر نظر فریبرز مجیدی، تهران: سمت.