A Review and Critique of the Culture Industry in Frankfurt School (With an Emphasis on Theories of Horkheimer and Adorno)

Document Type : Review Paper

Authors

1 PhD student in cultural sociology at University of Science and Research of Tehran, (corresponding author)

2 MA in social welfare planning from University of Allameh Tabatabai, Lecturer in Payam Noor University of Dezful

Abstract

The critical theory of the Frankfurt school is the product of those German neo-Marxists who criticize the economic determinism of Marxist theory and its one-dimensional emphasis on economic factors. Instead of economic factors, their discussions were mainly focused on the cultural level.
And its theorists to believe that in the modern world, the origin of the domination has moved from the economy into the realm of culture.
The term of ‘Culture industry’ has been named by Adorno and Horkheimer. In which a standard culture of top-down production and through the media, such as consumer goods, to be given to the masses and with the unification of the masses and generate false needs, serves the dominant hegemony.
Adorno's solution is turning to pure art that causes failure to follow similar patterns and thus boost the creative mind and true individuality and rationality.
The research methodology adopted in the present study is analytical-descriptive method. The paper attempts to review the issue of cultural industry in the Frankfurt School with an emphasis on theories of Horkheimer and Adorno. Finally, this theory will be criticized from various aspects.

Keywords


آدورنو، ت. ر؛ هورکهایمر، م. (1384). دیالکتیک روشنگری، ترجمه مراد فرهادپور، امید مهرگانو. تهران: انتشارات گام نو.
ابراهیمی مینق، ج.؛ امیری، م. و عامری، م. (1386). مکتب فرانکفورت و نظریه انتقادی (آرا و نظریه­ها)، فصلنامه پژوهش­نامه علوم اجتماعی، سال اول، شماره 4.
استوری، ج. ­(1386). مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه. ترجمه حسین پاینده. تهران: نشر آگه.
اسمیت، ف.؛ الگزندر، ر. (1394). نظریه فرهنگی. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: ­انتشارات علمی.
باتومور، ت. (1380). مکتب فرانکفورت. ترجمه حسینعلی نوذری. چاپ دوم. تهران: نشر نی.
بختیاری، م. (1391). نقدی فرهنگی بر داستان مدیر مدرسه اثر جلال آل احمد بر اساس نظریه «صنعت فرهنگ» تئودور آدورنو. فصلنامه پژوهش ادبیات معاصر جهان، دوره 17، شماره 1.
بشیریه، حسین (1379).نظریه­های فرهنگ در قرن بیستم، تهران: موسسه فرهنگی آینده پویان.
بشیریه، ح. (1389). تاریخ اندیشه­های سیاسی در قرن بیستم (اندیشه­های مارکسیستی). جلد دوم، چاپ نهم. تهران: نشر نی.
جمادی، س.­ (1390). ماهیت صنعت فرهنگ و رسانه­های فنی از دیدگاه اندیشه و نظریه انتقادی، فصلنامه مطالعات میان رشته­ای در رسانه و فرهنگ، سال اول، شماره 1.
ریتزر، ج. ­(1384). نظریه جامعه­شناسی در دوران معاصر. ترجمه محسن ثلاثی. چاپ دهم. تهران: انتشارات علمی.
ریتزر، ج.­ (1389).­ مبانی نظریه جامعه­شناختی معاصر و ریشه­های کلاسیک آن. ترجمه شهناز مسمی­پرست. تهران: نشر ثالث.
ریتزر، ج. (1393). نظریه جامعه­شناسی. ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
سعیدی، ر. ­(1387). صنعت فرهنگ (کندوکاوی در اندیشه مکتب فرانکفورت). فصلنامه ره­آورد سیاسی، شماره 21.
سیدمن، ا. (1392). کشاکش آرا در جامعه­شناسی. ترجمه هادی جلیلی. چاپ ششم. تهران: نشر نی.
کولاکوفسکی، ­ل. ­(1387). جریان­های اصلی در مارکسیسم؛ برآمدن، گسترش و فروپاشی. ترجمه عباس میلانی. جلد سوم (فروپاشی). تهران: نشر اختران.
مارکوزه، ه. ­(1349). پنج گفتار. ترجمه محمود جزایری. تهران: چاپخانه کاویان.
مصلح، ع. ا.؛ گل­یار، ل.­ (1388). نظریه انتقادی فرانکفورت و نقد فرهنگ جدید. فصلنامه پژوهش­های فلسفی، سال 52، شماره 214.
نوابخش، م. ­(1385). بررسی نظریه زیباشناختی و صنعت فرهنگ در اندیشه آدورنو. فصلنامه علمی پژوهشی علوم اجتماعی، سال دوم، شماره 8.
 
Adorno, W. T. (1991). The Culture Industry. London: Routledg, Adorno.
Adorno, W. T. (1986). Prisms, Translated by Samuel and Shierry Weber. Massachusetts: MIT Press.
Horkheimer, M. and. Adorno, W.T. (2002). Dialectic of Enlightenment. Edited by Gunzelin Schmid Noerr, Stanford, California: Stanford university press.
Horkheimer, M. (2004). Eclipse of reason. London & New York, Continuum International Publishing.
Lukacs, G. (1971). The Theory of the Novel, London: Merlin Press.