Uniqueness or Diversity in Curriculum Development

Document Type : Review Paper

Author

Professor, Department of Mathematic University of Zanjan

Abstract

One of the main concerns and issues in all levels of education in Iran is the possibility of curriculums diversity as an alternative better way for replacing by central unique curriculums development. In other words we usually expose with a central unique curriculum for each part of the national and general education and prohibiting curriculum diversity. The problem is because of these unique centralized curriculums may lose their live flexibility for encountering the new necessities and situations. This encourages curriculums experts or specialists to propose for extending more freedom in presenting new and up to date curriculums depending the social and economic requests. Sure this may be done by national and well known centers such as high ranked universities and institutes to provide dynamic curriculums so as to admit new horizons of knowledge, new needed skills and economy demands. In this article we address these notions and ideas and try to provide an introductory content for to encourage a scientific national dialogue in this respect.

Keywords


آرین نژاد، م. (1394). برنامه­ریزی درسی و دو ابلاغیۀ جدید. خبرنامۀ انجمن ریاضی ایران، شمارۀ 144، صص 4-1.
آقازاده، ­ا. (1379). آموزش و پرورش تطبیقی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها. تهران: انتشارات سمت.
آیین­نامه واگذاری اختیارات برنامه­ریزی درسی به دانشگاه­ها. (1379). ابلاغ وزیر.
بخشنامه اجرایی در خصوص تفویض اختیار به دانشگاه­ها. (1394). ابلاغ معاون آموزشی وزارت.
بهرنگی، ص. (1344).کندوکاوی در مسائل تربیتی ایران. تهران: انتشارات شبگیر.
بهزاد، م. (رئیس دانشگاه یاد شده و رئیس فرهنگستان علوم پیش از انقلاب)، سخنرانی افتتاحیه سی و دومین کنفرانس ریاضی کشور (1380) در دانشگاه مازندران در شرح مشارکت فعال دانشگاه هاروارد در راه­اندازی دوره­های عالی آن دانشگاه در دهه پنجاه.
چارچوب تدوین و بازنگری برنامه­های درسی. (1394). ابلاغ وزیر.
سیر تطور وزارتخانه­ها از قاجاریه تا کنون. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران:
شهشهانی، س. (1389). آموزش ریاضی در دانشگاه­ها. مجموعه مقالات نخستین سمینار چشم­انداز آموزش و پژوهش ریاضی کشور، فرهنگستان علوم، صص 24-16.
ظهوری زنگنه، بیژن (1394). نامه­ای به کمیتۀ علوم پایۀ وزارت عتف. خبرنامه انجمن ریاضی ایران، شماره 146، صص 7-4.
کت‍یرائ‍ی، م.­ (1378).از خش‍ت تا خش‍ت. تهران: نشر ثالث، چاپ چهارم.
گالن جی.، الکساندر ام. و لوئیس، آ. (1377). برنامه­ریزی درسی، خوی­نژاد غلامرضا، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ چهارم.
گفتگو با عبدالحسین مصحفی (1379). رشد معلم، شماره 155، صص18-10.
مک لنان،گ. (1385). پلورالیسم، برگردان جهانگیر معینی. چاپ دوم، تهران: نشر آشیان.
مومنایی کرمانی، و. مومنایی کرمانی، ح. (1389). نگاهی به دوره­های کارشناسی ریاضیات در ایران. فرهنگ و اندیشۀ ریاضی، شماره 44، صص 106-91.