Analysis the content of Physics textbook for technical and professional and work -knowledge branches by quantitative method (Gunning, Flash, McLaughlin)

Document Type : Original Article

Authors

1 physics teacher

2 Department of Physics, Shahid Rajaee University, Lavizan, Tehran 16788, Iran

3 Shahid Maghsoudi Farhangian University,Hamedan,Iran

Abstract

This research analyzes the content of physics textbooks for technical and professional branches and work and knowledge (technical physics) in terms of readability. Type of research is applied and it was done in a descriptive-analytical method. In order to determine the readability level of the technical physics book, Gunning, Flash and McLaughlin quantitative content analysis methods were used. The statistical population of the research is the entire content of the book of technical physics and the samples are randomly selected. By reviewing the preliminary results of the research by professors of Persian literature and physics, the validity of the final results was confirmed. The results indicate that the readability of the book according to Gunning method is at the level of the first years of university and according to the methods of McLaughlin, it is around the eleventh grade. Also, the Flash method in terms of the class level of the technical physics textbook at the eleventh-grade level. In terms of the average number of syllables in one hundred words and the average length of sentences, the Flash method predicts the book to be suitable for the final years of university. In fact, the methods used in this article determine the level of readability of the technical and professional physics book higher than the 10th grade level. Therefore, according to the goals of the technical-professional education system, the characteristics of the learners of this system and the role of textbooks in achieving the intended educational goals, it is suggested that the readability level of the content of the technical physics book be reviewed.

Keywords


بهمنی، افشار؛ فانی، زیبا (1395). بسته­های آموزشی خوشۀ شایستگی­های پایۀ فنی و حرفه­ای و کار و دانش. رشد آموزش فنی و حرفه­ای و کار و دانش، ویژه­نامه، 170-164.
جعفری هرندی، رضا؛ میر شاه جعفری، سید ابراهیم (1389). تبیین فرمول­های خوانایی به‌عنوان روشی اساسی در تحلیل محتوای کتاب‌های درسی. روش­شناسی علوم انسانی، 63،116-97.
جلیلی، سید اکبر (1395). تعیین سطح متون خوانداری منابع آموزش زبان فارسی از طریق شاخص­ها و فرمول­های خوانایی سنجی. مجموعه مقالات برگزیدۀ همایش ملی واکاوی منابع آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان(ص ص.122-97)، تهران: نشر نویسه پارسی.
حسن مرادی، نرگس (1390). تحلیل محتوای کتاب درسی. تهران: آییژ.
دیانی، محمدحسین (1366). سه فرمول برای تشخیص سطح خوانایی نوشته­های ویژه نوسوادان. نشریه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران، شماره 4-3، 80-59.
سازمان پژوهش و برنامه­ریزی کشور (1395). راهنمای هنر­آموز فیزیک210763 . تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران.
سازمان پژوهش و برنامه­ریزی کشور (1401). فیزیک210146. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (1390). راهکار 6-1.
شکاری، عباس؛ نجاریان، زکیه (1391). تعیین شاخص­های سطح خوانایی گانینگ در محتوای کتاب هدیه­های آسمانی چهارم و پنجم ابتدایی ایران. پژوهش در برنامه­ریزی درسی، 6(33)، 71-79.
شیخ‌زاده، مصطفی (1387). تحلیل محتوای سطح خوانایی کتاب‌های بخوانیم چهارم و پنجم ابتدایی براساس شاخص گانینگ. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 9، 108-84.
صدیقی­فر، زهره؛ سجادی؛ شهره السادات و علوی مقدم، سید بهنام (1396). خوانایی سنجی کتاب فارسی پایۀ هفتم سال تحصیلی 95-96 به سه شیوۀ فوگ، فرای و فلش. فصلنامۀ نوآوری­های آموزشی، 62، 126-105.
عطاران، بتول (1396). کدام مهارت کدام تولید در حاشیه اقتصاد مقاومتی. رشد آموزش فنی و حرفه­ای و کار و دانش، دوره دوازدهم، 3(45)، 2-3.
ظفری نژاد، عادل (1396). تحلیل محتوای کتاب درسی. تهران: انتشارات کوروش.
فتحی واجارگاه، کوروش (1392). اصول برنامه­ریزی درسی. تهران: ایران زمین.
فضل الهی، سیف­اله؛ ملکی توانا، منصوره (1389). روش­شناسی تحلیل محتوا با تأکید بر تکنیک­های خوانایی­سنجی و تعیین ضریب درگیری متون. پژوهش، 1، 94-71.
فضل الهی، سیف­اله؛ ملکی توانا، منصوره (1390). ارزشیابی و سنجش خوانایی کتاب علوم سوم ابتدایی براساس پنج فرمول فرای، گانینک، فلش، لافلین و کلوز. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران،162-141.
قادری مقدم، محمدابراهیم، سبحانی نژاد، مهدی (1395). اعتبارسنجی روش­های سنجش سطح خوانایی کتاب‌های درسی. پژوهش در برنامه­ریزی درسی، دوره دوم،21 (48)، 44-55.
کردعلیوند، پرنیان، ملک­فر، زهرا، مختاری کیا، فاطمه، رومانی، سعید (1397). تحلیل محتوای کتب تاریخ ابتدایی براساس تکنیک­های ویلیام رومی، مک­لافلین و مفهوم صلح. ماهنامه دستاوردهای نوین در علوم انسانی، پیاپی 5، 47.
محمدعلی، محبوبه (1390). آموزش­های فنی و حرفه­ای و راه­های اصلاح آن. رشد آموزش فنی­ و حرفه­ای و کار و دانش، دوره هفتم،1 (24)، 10-18.
محمدی، محسن (1389). مقدمه­ای بر تحلیل محتوای کتاب درسی. قم: عصر جوان.
ملکی، حسن(1391). برنامه­ریزی درسی (راهنمای عمل). ویراست دوم. تهران: انتشارات مدرسه.
یارمحمدیان، محمدحسین (1386). اصول برنامه­ریزی درسی. تهران: یادواره کتاب.
Flesh, R. (1948). A New Readability yardstick. journal of applied psychology, American Psychological Ass, 32, 221-233.
Gunning. R. (1952). The Technique of Clear Writing, Mr. Graw-Hill.
McLaughlin, G. Harry. "Pro- poses for British Readability Measures, "in John Downing and Amy L. Brown(eds.)  (1968). The Third International Reading Symposium. London: Cassell.