Scenario for the future academic achievement of poor students

Document Type : Review Paper

Authors

1 Ph.D. Student of Educational Administration, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran

2 Department of Educational Administration, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran

Abstract

The present study aimed to identify and analyze the scenario for the future academic achievement of poor students (financially) using futures research. The method used in this research is scenario-based planning, which is designed and implemented in eight steps. The method of data collection in this study is qualitative and using interviews, expert panel and Delphi survey. 20 people of experts with specialized knowledge or practical experience were selected as members of the group participating in the research by snowball. Also, Micmac software and Scenario Wizard have been used to analyze the data. The findings of this study are presented in two parts. The first part involves identifying and categorizing key components, drivers, and related uncertainties. The four drivers of motivation for students by teachers and principals, the presence of expert counselors in schools in disadvantaged areas, the improvement of educational infrastructure in disadvantaged areas and the pursuit of academic achievement by teachers and principals, are identified in this section and the relationship between effectiveness and effectiveness. The components are analyzed. The second part identifies and describes possible and compatible scenarios based on the propulsions and related uncertainties. Therefore, by improving the motivation of poor students, the appropriate effectiveness of school counselors in schools, the development of school infrastructure in disadvantaged areas, as well as the pursuit of students 'academic progress by teachers, we can expect poor students' academic achievement.

Keywords


بیرانوند، جواد؛ شکری، سمیرا. (1400). بررسی نظریه‌های انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان. اولین کنفرانس بین‌المللی علوم تربیتی، روانشناسی و علوم انسانی.
پالی، سمیرا؛ تفضلی، صغری. (1400). بررسی تأثیر تجهیزات تکنولوژی‌های آموزشی و وسایل کمک‌آموزشی در میزان ارتقاء پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم شهرستان رودسر. مدیریت و چشم‌انداز آموزش، شماره 7، 1-29.
خدادادی، مهدی؛ فرقانی اوزرودی، محمدباقر. (1396). راهکارهای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان برای پیشرفت تحصیلی درس ریاضی. دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، محمودآباد.
حسینی، لیلا. (1401). بررسی ارتباط عوامل آموزشی با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان حسابداری دانشکده فنی و حرفه‌ای اطهر اراک). پیشرفت‌های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، شماره 48، 134-147.
داورپناه، ابوسعید؛ فلاح، علی نصرت. (1395). تأثیر آموزش مشاوره تحصیلی گروهی بر بهبود مهارت‌های تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر. مشاوره کاربردی، 6 (2)، 41-52.
رحمانی، علی؛ ساکی، رضا. (1396). بررسی ارتباط برخی عوامل مؤثر بر انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه. مطالعات مدیریت و حسابداری، 3 (4)، 126-136.
سراجی، فرهاد؛ سیفی، آتنا. (1394). بررسی نقش مهارت‌های یادگیری الکترونیکی بر رضایت و موفقیت تحصیلی دانشجویان مجازی. فناوری آموزش و یادگیری، 1 (2)، 21-57.
سیدآقایی، سحر. (1401). راه‌های تشویق فرزندان در راستای پیشرفت تحصیلی آن‌ها. پژوهش‌های مدیریت در جهان اسلام، شماره 10، 149-172.
عاشوری زاده، الهام؛ مکوندی، محمد. (1400). تأثیر فقر اقتصادی خانواده برافت تحصیلی دانش‌آموزان. پنجمین کنفرانس ملی حقوق، علوم اجتماعی و انسانی، روانشناسی و مشاوره، شیروان.
عبدی مسافر، عبدالرضا؛ رستمی، سعید؛ رحمانی، محمدحسین. (1397). بررسی رابطه فقر و عوامل اجتماعی برافت تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی و متوسطه. ششمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران.
فلاحی کیا، اکرم. (1400). نقش عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی در دوران فراغت دانش‌آموزان دبیرستان. رهیافت‌های نوین در مطالعات اسلامی، 3 (8)، 347-371.
کاربخش راوری، فرشته؛ مؤمنی، رضا. (1392). بررسی تأثیرات فقر اقتصادی برافت تحصیلی دانش‌آموزان شهرستان بهبهان. کنگره پیشگامان پیشرفت، دوره 3، تهران.
کاکایی، حمید؛ مشهدی فراهانی، زهرا؛ حقیقت، طوبی؛ شبرنگ صفرپور، عاطفه؛ زندی، فاطمه. (1401). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیزهوش و عادی. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، شماره 48، 156-168.
محمد یگانه، بهروز؛ چراغی، مهدی؛ نصیری، ثریا. (1399). ارزیابی اثرات توسعه گردشگری بر کاهش میزان فقر و توانمندسازی اقتصادی (مطالعه موردی: روستاهای شهرستان پارس‌آباد مغان). نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، 13 (1)، 193-2010.
میرعرب رضی، رضا؛ عزیزی شمامی، مصطفی؛ گرایلی، فرخنده. (1398). بررسی رابطه دانش مدیریت کلاس درس و خستگی عاطفی با نقش تعدیل گری خلاقیت. تدریس پژوهی، 7 (3)، 141-157.
Agasisti, T., Avvisati, F., Borgonovi, F., Longobardi, S. (2021). What School Factors are Associated with the Success of Socio-Economically Disadvantaged Students? An Empirical Investigation Using PISA Data. Social Indicators Research, 157: 749-781.
Cheng, C.H., Wang, Y.C., Liu, W.X. (2019). Exploring the Related Factors in Students’ Academic Achievement for the Sustainable Education of Rural Areas. Sustainability, 11(21), 5974; https://doi.org/10.3390/su11215974.
Chowdry, H.; Crawford, C.; Goodman, A.; (2009) Drivers and barriers to educational success evidence from the longitudinal study of young people in England. Department for Children, Schools and Families: London, UK.
Daniele, V. (2021). Socioeconomic inequality and regional disparities in educational achievement: The role of relative poverty. Intelligence, 84, 101515.
Glenn, J.C., Gordon, T. (2003). Futures Research methodology. Washington DC: The Millennium Project.
Gordon, M. F., & Hart, H. (2022). How strong principals succeed: improving student achievement in high-poverty urban schools. Journal of Educational Administration.
Miller, P., Votruba-Drzal, E., & Coley, R. L. (2019). Poverty and academic achievement across the urban to rural landscape: Associations with community resources and stressors. RSF: The Russell Sage Foundation Journal of the Social Sciences, 5(2), 106-122.
Otero, G., Carranza, R., & Contreras, D. (2021). Spatial divisions of poverty and wealth: does segregation affect educational achievement? Socio-Economic Review.
Sammons, P., Toth, K., Sylva, K. (2018). The drivers of academic success for ‘bright’ but disadvantaged students: A longitudinal study of AS and A-level outcomes in England. Studies in Educational Evaluation, 57, 31-41.
Sánchez-Álvarez, N., Berrios Martos, M. P., Extremera, N. (2020). A meta-analysis of the relationship between emotional intelligence and academic performance in secondary education: A multi-stream comparison. Frontiers in psychology, 11, 1517.
Singh, N.K. (2017). Academic Achievement of the Deprived Children. International Journal of Recent Research in Social Sciences and Humanities, 4(2): 119-126.
Steinmayr, R., Weidinger, A.F., Schwinger, M., Spinath, B. (2019). The Importance of Students’ Motivation for Their Academic Achievement – Replicating and Extending Previous Findings. Frontiers in Psychology, 10, 1730. doi: 10.3389/fpsyg.2019.01730.
Street, M. (2021). Society's readiness: How relational approaches to well‐being could support young children's educational achievement in high‐poverty contexts. Children & Society, 35(5), 736-751.
York, T.T., Gibson, C., Rankin, S. (2015). Defining and measuring academic success. Practical Assessment, Research and Evaluation, 20(5), 1–20.