An overview of science promotion policies in Iran upstream documents

Document Type : Review Paper

Author

faculty member / National Science Policy Research Center

Abstract

Abstract
Objective: The promotion of science is one of the new topics that has received much attention in recent years. Promoting science is trying to reflect scientific ideas in a way that the general public can understand the science's basic concepts. Considering the importance and position of science popularization, this research has been formed in order to follow and review the policies in the field of science promotion based on the country's upstream documents and to fill the research gap in this field.
Method: This research is descriptive-analytical and it uses the method of content analysis and documentary review. By examining the content of upstream documents and the policies of the country in this study, 11 documents and policies that have dealt with the promotion of science were analyzed. This study determines what aspect of the promotion of science each of these cases addressed.
Findings: Based on this study, it was found that the "Comprehensive Scientific Map of Health" includes the issue of science generalization in values and strategies, introduced the relevant institutions and pointed to some tools to achieve this and some indicators in order to evaluate the extent of their accomplishments has been proposed. This document has performed better than other documents and policies in this area. The "Comprehensive Scientific Map of the country", in addition to the evaluation criteria, has tried to consider other aspects and dimensions of the subject of promotion. Other studied documents have more or less addressed various aspects of the subject of science promotion.

Keywords


بالوچ، مجتبی (۱۳۹۰). آسیب‌شناسی فرآیند خط‌مشی‌گذاری و تدوین راهبردهای کلان  نظام  اداری کشور. پژوهش‌نامه علوم راهبردی. تهران: انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملّی.
بنافی، مسعود؛ نوروزی، محمد (1392). تحلیل آسیب شناسانه از ترجمان اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران در برنامه‌های عملیاتی: ملاحظاتی سیاستی. فصلنامه برنامه و بودجه، 18 (۴) :۱۶۱-۱۹۵.
پایا، علی (1385). دانشگاه، تفکر علمی، نوآوری، و حیطه عمومی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
پورعباسی، ع.، و امامی رضوی، س.، و خیری، ز.، و نقوی الحسینی، س.، و لاریجانی، ب. (1398). تبیین جایگاه بیانیه گام دوم انقلاب در اسناد سیاستی جمهوری اسلامی ایران و الگوی پیاده سازی مفاهیم آن در نظام آموزش عالی سلامت. طب و تزکیه، 28(3 )، 1-10.
حیدری، آزاده؛ حسن‌زاده، محمد؛ حریری، نجلا و نوشین فرد، فاطمه (1391). سازوکار ملی ترویج علم در ایران؛ با تمرکز بر سیاست‌گذاری و پیاده‌سازی، سیاست علم و فناوری، دوره 4(3)، 17-38.
خانیکی، هادی؛ زردار، زرین (1393). علم در رسانه‌ها، بررسی فرایند برساخته شدن علم در چارچوب‌های رسانه‌ای. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات. دوره 29(4)، 875-902.
سند جامع توسعه هوافضای کشور (1391). https://sccr.ir/Files/18080.pdf
سند چشم‌انداز بیست‌ساله جمهوری اسلامی ایران در افق 1404هجری شمسی (1382). بازیابی شده در وب‌سایت پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای: http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=9034
سند گسترش کاربرد فناوری نانو در افق  ۱۴۰۴ (1396). http://1404.nano.ir/index.php?ctrl=static_page&lang=1&id=4500
سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی (1392). https://www.sccr.ir/Files/18125.pdf
سند ملی زیست فناوری جمهوری اسلامی ایران (1393). http://biodc.isti.ir/uploads/14/old/14_316_47_sanad.pdf
سیاست‌های کلی نظام در دوره چشم‌انداز (1382). https://rc.majlis.ir/fa/law/show/132299
سیاست‌ها و اولویت‌های پژوهش و فنّاوری کشور در بازه زمانی 1396 تا 1400 (1396). https://band56.semat.ir/Content/103.pdf
سیاست‌های کلی علم و فناوری (1393). https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27599
شیخ جباری، محمدمهدی؛ اجاق، سیده زهرا (1391). ساختار ارتباطات علم و جامعه در ایران: ترویج علم. نشریه نشاء علم، دوره 2(2)، 64-70.
فلیک، اووه (1399). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
قدیمی، اکرم (1388). تدوین شاخص‌های ترویج علم به‌منظور دستیابی به الگویی مناسب. تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
قدیمی، اکرم (1390). جایگاه ترویج علم در اسناد توسعه و کلان کشور. در مجموعه مقالات و مذاکرات سومین سمینار فیزیک و لزوم همگانی کردن آن. تهران: فرهنگستان علوم.
قدیمی، اکرم (1396). ترویج علم: روش‌ها، شاخص و نمونه‌های موردی. تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
قدیمی، اکرم؛ حجازی، الهه (۱۴۰۰). الگوی ترویج علم در ایران: یک مطالعه داده بنیاد. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، (۱) :۱۵۳-۱۸۲.
کاتوزیان، ناصر (1400). مقدمه علم حقوق و مطالعه در نظام حقوقی ایران. تهران: گنج دانش.
مطلبی، داریوش (1396). کتابخانه‌های عمومی در خدمت ترویج علم. فصلنامه نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات، ۴ (۱۳ و ۱۴) :۱۸۳-۲۰۰.
نقشه جامع علمی سلامت کشور (1389). شورای عالـی انقلاب فرهنگی، کمیته تخصصی سـلامت و  علوم زیستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
نقشه مهندسی فرهنگی کشور (1392). شورای عالی انقلاب فرهنگی.  http://www.sccr.ir/UserFiles/entesharat/%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3_%20%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF__opt.pdf
سند نقشه جامع علمی کشور (1389). دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.  http://iranculture.org/fa/simpleview.aspx?provID=1735
Ghadimi A, Hejazi E. (2021). Science popularization model in Iran: a Grounded Theory study. IRPHE, 27 (1):153-182.
Lima, Márcia Tait., Ednalva, Felix das Neves, Dagnino, Renato (2008). Popularization of science in Brazil: getting onto the public agenda, but how? Journal of science communication, 7(4): 1-8.