Comparison and analysis of educational content in textbooks physics of Iran and Russian on magnetism subject

Document Type : Review Paper

Authors

1 Department of Physics, Shahid Rajaee University, Lavizan, Tehran 16788, Iran

2 Department of Science & Mathematics Education, Research Institution for Curriculum Development & Educational Innovations,

Abstract

The aim of research is to analyze and compare the educational contents Iran and Russia textbooks, in the topic of electromagnetic physics. In that research, are used Bloom taxonomy of cognitive domains for the issues and questions. The statistical Society in this research are Iranian physics textbook, published in 1395, and Russia physics textbook, published in 2014 in the topic of the electromagnetic. The research method is also a combination (qualitative and quantitative). In addition, one of the authors of the article is fluent in Russian, which was essential for analyzing the text of a Russian book. All of the issues and questions of this topic from two books in six levels of Bloom's cognitive levels (knowledge, understanding, understanding, application, analysis, composition and evaluation) were qualitatively and quantitatively evaluated and analyzed. According to the data analysis, the frequency diagram shows that Bloom's cognitive levels for the questions of Russian physics textbook is more normal and more appropriate than the textbook of physics in Iran. This topic can affect on student's meaningful learning. For this purpose, the authors of scientific books (both academic and non-academic) are suggested to pay attention to Bloom's cognitive levels in compiling and setting the goals of the books.

Keywords


 
[1] نظام آموزشی و بازدهی آموزشی(مطالعه تطبیقی 70 کشور جهان)، زینب فاطمی امین و مجید فولادیان، مجله راهبرد فرهنگ، شماره هفتم، پاییز 1388
[2] آشنایی با سنن و زندگی مردم روسیه، نینا واسیلیونا باسکو،۲۰۰۷، مسکو، ترجمه سیده مهنا رضایی و عیسی مهرآرا
[3] ملکی، حسن، برنامه‌ریزی درسی (راهنمای عمل) انتشارات مدرسه 1388
[4] میرزابیگی، علی، برنامه‌ریزی درسی و طرح درس در آموزش رسمی و تربیت نیروی انسانی. تهران، انتشارات سیطرون 1384
[5] شعبانی، حسن، مهارت­های آموزشی و پرورشی(روش­ها و فنون تدریس) 1390
[6] یارمحمدیان، محمدحسین، اصول برنامه‌ریزی درسی (ماهیت برنامه‌ریزی درسی، مبانی فلسفی- روان‌شناختی و جامعه‌شناختی، برنامه- ارزشیابی)، تحلیل محتوای برنامه یا کتب درسی، انتشارات یادواره 1386
[7] سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، وزارت آموزش و پرورش 1380. روش تدریس علوم تجربی
[8] فدوی، فرزانه، تحلیل و ارزشیابی محتوای کتاب علوم تجربی پایه اول راهنمایی براساس الگوی طراحی مریل، پایان‌نامه کارشناسی ارشد 1383
[9] سیف، علی‌اکبر، اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی، ویرایش پنجم، تهران، دوران 1387
[10] شعبانی، حسن، مهارت‌های آموزشی و پرورشی)روش‌ها و فنون تدریس(
[11] بلوم، بنجامین اس و همکاران، طبقه‌بندی هدف‌های پرورشی، کتاب اول حوزه شناختی
 [12] بلوم، بنجامین اس و همکاران، طبقه‌بندی هدف­های پرورشی، کتاب اول حوزه شناختی،  ترجمه علی‌اکبر سیف، خدیجه علی‌آبادی، انتشارات رشد(تاریخ انتشار به زبان اصلی 1956)
[13] Romy, William. 1968. Inquiry techniques for teaching science.(pp 41-51)
[14] Касьянов,В.А.Физика.11кл.Профильный уровень: учеб. для общеобразоват. учреждений / В. А. Касьянов. 8-е изд., дораб. М.: Дрофа, 2014.  448 с. : ил., 7 л. цв. вкл.
 
 [15] Bloom, s. 1956. Taxonomy of educational objectives for The cognitive Domain. New York
[16] Министерство образования в россии. минобрнауки.рф.
 
[17] Natalia Belova, Filozofska fakulteta, Univerze v Ljubljani in Moskovska državna univerza, СИСТЕМА ОБРАЗОВАНИЯ В РОССИИ
[18]М.Ю. Демидова,В. А. Коровин. М.: Мнемозина. Методический справочник учителя физики, 2003