The effect of cultural diversity on economic complexity and export complexity

Document Type : Review Paper

Authors

1 Faculty Member of Management/ Rahedanesh Institute of Higher Education

2 Faculty Member of Theoretical Economics at Faculty of Economics and Administrative Sciences/ University of Mazandaran

3 Master Student of International Business Management/ Rahedanesh Institute of HigherEducation

Abstract

Cultural diversity has a long life in the emergence of human consciousness. Culture did not exist before man, and it is a phenomenon that humanity has added to nature and is the product of human creativity and the product of human interaction with nature and technology. Awareness of the existence of culture is a phenomenon shaped by the emergence of the need for an objective human perspective on culture. Before that, culture was an internal phenomenon that one could not isolate and see from a distance. The purpose of this study is to investigate cultural diversity on economic complexity and export complexity. The present research is based on the goals of the applied type and on the basis of archival data collection, and in terms of research design, is a descriptive method that is in the field of analytical research. The results showed that cultural diversity can affect the degree of export complexity. Cultural diversity helps to increase the number of entrepreneurs involved in the cost discovery process, enhancing the prospects for innovation, thereby enhancing technology for the economy and increasing export complexity. In addition, cultural diversity can also boost export growth through improved economic ability to move closer to its technology frontier.

Keywords


اح
احمدیان، محمد مهدی، آقاجانی، حسنعلی، شیرخدایی، میثم و طهرانچیان، امیرمنصور. (1397). پیچیدگی اقتصادی، رویکردی نوین برای سنجش تجاری سازی تولیدات علمی‌و فناورانه. کتابداری و اطلاع رسانی. سال بیست و یکم. شماره 4. صص 124-161.
تقوی، مهدی و سالاری، یوسف. (1395). پیچیدگی صادرات غیر نفتی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی (مطالعه موردی کشورهای درحال توسعه با تاکید بر ایران). اقتصاد مالی. دوره 10، شماره 36. صص 14-1.
رزقی،‌هادی و عمرانی، محمد حسین. (1392). راهکارهای توسعه ی صادرات کالاهای فرهنگی درعصر جهانی شدن. مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی. دوره 4. شماره 11. صص 72-41.
رستگار، ف. شعبانی، ح. (1395). تأثیر ابعاد تنوع فرهنگ‌هافستد بر اعتماد مشتری در خرید اینترنتی با میانجیگری ادراک مشتری از شرکت. مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 12، شماره 1، صص 123-105.
رنجبریان، بهرام؛  قلی زاده شغل آباد، رسول. (1388). قوم گرایی در مصرف و رابطه آن با میهن پرستی و گرایشات جهان وطنی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان ، مدیریت بازرگانی،دوره 1، شماره3، صص 87-106.
سلیمی‌فر، مصطفی. (1394). بررسی تأثیر شاخص پیچیدگی اقتصادی بر رشد اقتصادی در 42 کشور برتر در تولید علم. اقتصاد و توسعه منطقه‌ای، سال دوم، دوره جدید شمارة 10. صص 90-60.
صالحی، سیدرضا، کاووسی، اسماعیل، تقدسی، پوران دخت. (1395). بررسی عوامل موثر در صادرات کالاهای فرهنگی در ایران و ارایه راهبردهای مدیریتی. مدیریت فرهنگی. دوره 4. شماره 9. صص 93-73.
متقی، سمیرا. (1394). تأثیر عوامل اقتصادی بر مهاجرت در ایران؛ تأکید بر شاخص‌های درآمد و بیکاری، سیاستهای راهبردی و کلان، دوره سوم، شماره یازدهم، صص 63-74.
محمودیان، اصغر، نجارزاده، رضا و یاوری، کاظم. (1396). بررسی تأثیر عوامل اقتصاد کلان بر شدت اشتغال رشد اقتصادی در ایران. مجله اقتصادی، شماره‌های 3 و 4، صفحات 52-27.
مشبکی، م، خادمی، م. (1391). واکاوی رابطه فرهنگ ملی و اثربخشی انتقال فناوری: تبیین نقش فرهنگ سازمانی. پژوهش‌های مدیریت در ایران، دوره 1، شماره 21، صص 110-90.
نوروزی، بیتا و حسن‌پور کارسالاری، یوسف. (1397). تأثیر توانمندی‌های مولد در پیچیدگی صادرات غیرنفتی مطالعة موردی کشورهای درحال‌توسعه، اقتصاد و تجارت نوین، دوره سیزدهم، شماره 1، 167-187.
Chenery, H. B. (1979). Structural change and development policy (No. 04; HD82, C4.).
Erkan, B. and Yildirimci, E., 2015. Economic Complexity and Export Competitiveness: The Case of Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195, pp.524-533.
Fan, Z., Anwar, S., & Huang, S. (2018). Cultural diversity and export sophistication. International Review of Economics & Finance, 58, 508-522.
Feder, G. (1983). On exports and economic growth. Journal of development economics, 12(1-2), 59-73.
Ferreira, G. F., & Harrison, R. W. (2012). From coffee beans to microchips: Export diversification and economic growth in Costa Rica. Journal of Agricultural and Applied Economics, 44(4), 517-531. Hidalgo, C. A., Klinger, B., Barabási, A. L., & Hausmann, R. (2007). The product space conditions the development of nations. Science, 317(5837), 482-487.
Gao, J., & Zhou, T. (2018). Quantifying China’s regional economic complexity. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 492, 1591-1603.
Ghosh, A. R., & Ostry, J. D. (1994). Export instability and the external balance in developing countries. Staff Papers, 41(2), 214-235.
Goi, C. L. (1970). Factors influence development of e-banking in Malaysia. The Journal of Internet Banking and Commerce, 11(2), 1-21.
Hausmann, R., Hidalgo, C. A., Bustos, S., Coscia, M., Simoes, A., & Yildirim, M. A. (2014). The atlas of economic complexity: Mapping paths to prosperity. Mit Press.
Heyns, M., & Rothmann, S. (2015). Dimensionality of trust: An analysis of the relations between propensity, trustworthiness and trust. SA Journal of Industrial Psychology, 41(1), 01-12.
Mainela, T., Puhakka, V., & Servais, P. (2015). Boundary crossing for international opportunities. Journal of International Entrepreneurship, 13(3), 173-185.
Pappas, N. (2019). The complexity of consumer experience formulation in the sharing economy. International Journal of Hospitality Management, 77, 415-424.
Wilhelms, M. P., Merfeld, K., & Henkel, S. (2017). Yours, mine, and ours: A user-centric analysis of opportunities and challenges in peer-to-peer asset sharing. Business Horizons, 60(6), 771-781.
مدیان، محمد مهدی، آقاجانی، حسنعلی، شیرخدایی، میثم و طهرانچیان، امیرمنصور. (1397). پیچیدگی اقتصادی، رویکردی نوین برای سنجش تجاری سازی تولیدات علمی‌و فناورانه. کتابداری و اطلاع رسانی. سال بیست و یکم. شماره 4. صص 124-161.
تقوی، مهدی و سالاری، یوسف. (1395). پیچیدگی صادرات غیر نفتی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی (مطالعه موردی کشورهای درحال توسعه با تاکید بر ایران). اقتصاد مالی. دوره 10، شماره 36. صص 14-1.
رزقی،‌هادی و عمرانی، محمد حسین. (1392). راهکارهای توسعه ی صادرات کالاهای فرهنگی درعصر جهانی شدن. مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی. دوره 4. شماره 11. صص 72-41.
رستگار، ف. شعبانی، ح. (1395). تأثیر ابعاد تنوع فرهنگ‌هافستد بر اعتماد مشتری در خرید اینترنتی با میانجیگری ادراک مشتری از شرکت. مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 12، شماره 1، صص 123-105.
رنجبریان، بهرام؛  قلی زاده شغل آباد، رسول. (1388). قوم گرایی در مصرف و رابطه آن با میهن پرستی و گرایشات جهان وطنی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان ، مدیریت بازرگانی،دوره 1، شماره3، صص 87-106.
سلیمی‌فر، مصطفی. (1394). بررسی تأثیر شاخص پیچیدگی اقتصادی بر رشد اقتصادی در 42 کشور برتر در تولید علم. اقتصاد و توسعه منطقه‌ای، سال دوم، دوره جدید شمارة 10. صص 90-60.
صالحی، سیدرضا، کاووسی، اسماعیل، تقدسی، پوران دخت. (1395). بررسی عوامل موثر در صادرات کالاهای فرهنگی در ایران و ارایه راهبردهای مدیریتی. مدیریت فرهنگی. دوره 4. شماره 9. صص 93-73.
متقی، سمیرا. (1394). تأثیر عوامل اقتصادی بر مهاجرت در ایران؛ تأکید بر شاخص‌های درآمد و بیکاری، سیاستهای راهبردی و کلان، دوره سوم، شماره یازدهم، صص 63-74.
محمودیان، اصغر، نجارزاده، رضا و یاوری، کاظم. (1396). بررسی تأثیر عوامل اقتصاد کلان بر شدت اشتغال رشد اقتصادی در ایران. مجله اقتصادی، شماره‌های 3 و 4، صفحات 52-27.
مشبکی، م، خادمی، م. (1391). واکاوی رابطه فرهنگ ملی و اثربخشی انتقال فناوری: تبیین نقش فرهنگ سازمانی. پژوهش‌های مدیریت در ایران، دوره 1، شماره 21، صص 110-90.
نوروزی، بیتا و حسن‌پور کارسالاری، یوسف. (1397). تأثیر توانمندی‌های مولد در پیچیدگی صادرات غیرنفتی مطالعة موردی کشورهای درحال‌توسعه، اقتصاد و تجارت نوین، دوره سیزدهم، شماره 1، 167-187.
Chenery, H. B. (1979). Structural change and development policy (No. 04; HD82, C4.).
Erkan, B. and Yildirimci, E., 2015. Economic Complexity and Export Competitiveness: The Case of Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195, pp.524-533.
Fan, Z., Anwar, S., & Huang, S. (2018). Cultural diversity and export sophistication. International Review of Economics & Finance, 58, 508-522.
Feder, G. (1983). On exports and economic growth. Journal of development economics, 12(1-2), 59-73.
Ferreira, G. F., & Harrison, R. W. (2012). From coffee beans to microchips: Export diversification and economic growth in Costa Rica. Journal of Agricultural and Applied Economics, 44(4), 517-531. Hidalgo, C. A., Klinger, B., Barabási, A. L., & Hausmann, R. (2007). The product space conditions the development of nations. Science, 317(5837), 482-487.
Gao, J., & Zhou, T. (2018). Quantifying China’s regional economic complexity. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 492, 1591-1603.
Ghosh, A. R., & Ostry, J. D. (1994). Export instability and the external balance in developing countries. Staff Papers, 41(2), 214-235.
Goi, C. L. (1970). Factors influence development of e-banking in Malaysia. The Journal of Internet Banking and Commerce, 11(2), 1-21.
Hausmann, R., Hidalgo, C. A., Bustos, S., Coscia, M., Simoes, A., & Yildirim, M. A. (2014). The atlas of economic complexity: Mapping paths to prosperity. Mit Press.
Heyns, M., & Rothmann, S. (2015). Dimensionality of trust: An analysis of the relations between propensity, trustworthiness and trust. SA Journal of Industrial Psychology, 41(1), 01-12.
Mainela, T., Puhakka, V., & Servais, P. (2015). Boundary crossing for international opportunities. Journal of International Entrepreneurship, 13(3), 173-185.
Pappas, N. (2019). The complexity of consumer experience formulation in the sharing economy. International Journal of Hospitality Management, 77, 415-424.
Wilhelms, M. P., Merfeld, K., & Henkel, S. (2017). Yours, mine, and ours: A user-centric analysis of opportunities and challenges in peer-to-peer asset sharing. Business Horizons, 60(6), 771-781.