Empowerment Evaluation in Participatory Management of Natural Resources

Document Type : Review Paper

Authors

1 Ph. D. of Agricultural Extension and Education, School of Agriculture, Shiraz University, Shiraz, Iran

2 Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, University of Zabol, Zabol, Iran *(Corresponding Author)

Abstract

Extensive efforts to protect natural resources and environment have so far not been able to stop the process of losing these valuable resources. There is a great deal of consensus that the reason of development plans failure in this area is the disregard about various people and actors associated with natural resources. So understanding the conservation strategies and patterns and sustainable use of them is a fundamental necessity and is still a prominent theme of the rural development scientific association and local communities. To address this global dilemma, it’s been a long time that participatory management and empowering various users and stakeholders, and providing conditions for purposeful engagement of people in increase the quality and effectiveness of natural resource development programs has been emphasized. Empowerment is a process which individuals of community become aware of their needs and desires, gain a kind of confidence and self-reliance to meet those needs, and get the ability to fulfill their goals. This research, through a purposeful and analytical review, has described the evolution of different evaluation generations and the interrelationship of people’s empowerment and participation in enhancing programs efficiency. Then, as the main topic of the research, the concept and philosophy, principles and levels of the empowerment evaluation model have explained. According to the results, in the empowerment evaluation model of natural resource development plans, individual judgment and valuation toward how to run and socioeconomic impacts of the project is replaced by interaction, co-thinking and dialogue model among all stakeholders including designers, Executor, evaluator and host and target communities. In this model, program managers and evaluators behave not as decision makers but as facilitators and enablers. Therefore, implementing this model in natural resource management programs will help reduce conflicts of interest, converge human resources, and increase the actors’ motivation and interest in resource sustainability strategies. It also adjusts the direction of the advance program based on the audience's needs and desired. However, the empowerment evaluation model has also some shortcomings that are briefly mentioned.

Keywords


ابطحی، حسین. و عابسی، سعید. (1386). توانمندسازی کارکنان. چاپ اوّل، کرج: مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
بیک‌زاد، جعفر.، رضوان، سید‌نادر.، یاوری، علی. (۱۳۹۶). ارزیابی توانمندسازی روانشناختی مدیران و تأثیر آن بر نگرش آنان به برنامه‌ریزی استراتژیک در معاونت توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران. مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، جلد ۹، ش ۳۴، صص 214-195.
زارعی‌متین، حسن.، محمدی‌ الیاسی، قنبر. و صنعتی، زینب. (1386). بررسی رابطه بین آموزش‌های ضمن خدمت و توانمندسازی کارکنان (در سازمان جهاد‌کشاورزی استان قم). فرهنگ مدیریت، دوره 5، ش 16، صص 116-87.
فاطمی، فتاح. و زاهدی‌اصل، م. (1391). بررسی بهره‌مندی زنان از پروژه‌های محله‌محور شهرداری تهران و تأثیر آن بر میزان ارتقای احساس توانمندی اجتماعی و روانی آنان. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم اجتماعی.
عابدی سروستانی، احمد. (1390). چالش‌ها و راهکارهای ارزشیابی اثربخشی برنامه‌های اجتماعی. پژوهش، سال 3، ش 2، صص 155-139.
عباس‌پور، عباس. و بدری، مرتضی. (1394). رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و عوامل مؤثر بر بهره‌وری منابع انسانی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال 24، ش 79، صص 100-73.
شاطریان، محسن.، محمدی، اکرم. و مومن‌بیک، زهرا. (1396). بررسی تأثیر معیارهای اجتماعی و کالبدی بر توانمندکردن محلات شهری (مطالعة موردی: محلة بازار شهر کاشان). برنامه‌ریزی فضایی (جغرافیا)، سال 7، ش 1، صص اول، صص 20-1.
شایان، حمید. (1387). مکان‌یابی سکونتگاه‌های خدماتی برتر بر اساس فن ارزشیابی مشارکتی در شهرستان مشهد. جغرافیا و توسعه ناحیه‌ای، دوره 6، ش 11، صص 82-65.
کریمی، حمید.، کرمی، غلامحسین. و موسوی، سیدمحمدجواد. (1398). بررسی ویژگی‌ و زمینه‌های‌ توسعه نظام جنگل ـ زراعی.  انسان و محیط‌زیست، دوره 17، ش 49.
محقق معین، محمدحسن. (1390). چشم‌انداز ارزشیابی، گذشته، حال، آینده. در مجموعه مقالات سخنرانی‌های علمی، ارسلان ایرجی‌راد و دیگران، کرج: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و نشر آموزش کشاورزی.
محقق‌ معین، محمدحسن. (1383). ارزشیابی توانمندساز. تهران: انتشارات مؤسسه بین‌المللی توسعه مفاهیم مدنی.
نوری‌پور، مهدی. و مالکی‌، رسول. (1394). ارزشیابی آموزشی، ضرورتی نوین در آموزش عالی ایران (مورد مطالعه: گروه مدیریت توسعة روستایی دانشگاه یاسوج). نامه آموزش عالی، سال 8، شماره 29، صص 114-85.
واعظی، رضا.، محمدی، محسن. (1396). الگویی برای ارزیابی خط‌‌مشی‌های عمومی در ایران (مطالعه خط‌مشی مالیات بر ارزش افزوده). چشم‌انداز مدیریت دولتی، ش 29، صص 72-47.
وتن، دیوید. ای. و کمرون، کیم. ای. (1381). تواناسازی و تفویض اختیار. ترجمه بدرالدین اورعی یزدانی، کرج: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
Ballet, J. and Sirven, N. and Requiers-Desjardins, M. (2007). Social capital and natural resource management: A critical perspective. The Journal of Environment & Development, 16(4):355-374.
Cucuzzella, C. (2009). Fourth Generation Evaluation: Expanding the Evaluation Framework for Sustainable Design Projects. Available at: www.iasdr2009.or.kr › Papers › Sustainability › Fourth Generation Evaluation.
Fetterman, D. (2019). Empowerment evaluation: a stakeholder involvement approach. Health promotion journal of Australia, 30(2): 137-142.
See comment in PubMed Commons belowFetterman, D. M. (2002). Empowerment evaluation: building communities of practice and a culture of learning. American Journal of Community Psychology, 30(1):89-102.
Fetterman, D. M. (1998). Empowerment evolution and the internet: A synergistic relationship. Current Issues in Education, 1(4), Available: http://cie.asu.edu/valume I/number4/index.html.
Fetterman, D. M.  (1996). Empowerment evaluation: collaboration, action research and a case example. The Action Evaluation Research Institute. Available: http://www.aepro.org/inprint/conference/fetterman,html.
Fetterman, D. M. and Wandersman, A. (2007). Empowerment evaluation: Yesterday, today, and tomorrow. American Journal of Evaluation, 28(2):179-198.
Hasanuzzaman, M. d., Hossain‌, M. and Saroar, M. (2014). Diversity and preference of agricultural crops in the cro‌pland agro forests of south-western Bangladesh. International Journal of Agriculture and Crop Sciences, 7(7):364-372.
Huebner, A. ‌J. and Betts, S. C‌. (1999). Examining fourth generation evaluation: Application to positive youth development. Evaluation, 5(3):‌340-358.
Guba, E. G. and Lincoln, Y. S. (1989). Fourth Generation Evaluation. New Delhi: SAGE Publications.
Lockie, S., Franettovich, M., Petkova-Timmer, V., Rolfe, J. and Ivanova, G. (2009). Coal mining and the resource community cycle: A longitudinal assessment of the social impacts of the Coppabella coal mine. Environmental Impact Assessment Review, 29(5): 330-339.
Lennie, J. (2005). An evaluation capacity-building process of sustainable community IT initiatives: Empowering and disempowering impacts. Evaluation, 11(4):390-414.
Miller, R. L. and Campbell, R. (2006). Taking stock of empowerment evaluation: An empirical review. American Journal of Evaluation, 27(3):296-319.
Miller, W. and Lennie, J. (2005). Empowerment evaluation: A practical method for evaluating a national school breakfast program. Evaluation Journal of Australasia, 5(2):18-26.
Rappaport, J. (1981). In praise of paradox: A social policy of empowerment over prevention. American Journal of Community Psychology, 9:1-25.
Sullins, C. D. (2003). Adapting the empowerment evaluation model: A mental health drop-in center case example. American Journal of Evaluation, 24(3): 387-398.
Salam, M.A., Niguchi, T. and Kokio, M. (2005). Factors influencing the sustained participation of farmers in participatory forestry: A case study in central Sal forest in Bangladesh. Journal of Environmental Management, 75: 51-‌43.
Wandersman, A., Alia, K.A., Cook, B. and Ramaswamy, R. (2015). Integrating empowerment evaluation and quality improvement to achieve healthcare improvement outcomes. BMJ Quality & Safety, 24(10):645–652.
Zimmerman, M.‌ A. (1995). Psychological Empowerment: Issues and illustrations, American Journal of Community Psychology, 23‌(5): 581-599.
.