Qualitative analysis of content of the textbook of thinking and lifestyle in relation to reading and studying categories

Document Type : Review Paper

Authors

1 Master of Knowledge and information science, Librarian of Jaber Bin Hayan Public Library, Mes Sarcheshmeh Copper, Rafsanjan

2 Phd Candidate in Medical Library and Information Sciences,School of Health Management & Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran

Abstract

The purpose of the present study is to analyze the content of a thinking and lifestyle textbook in reading and reading categories. The present study is applied in terms of purpose and qualitative in terms of research approach. The statistical population of the research is 7th grade Thinking and Lifestyle textbook in 1397. Content analysis was used to reach the content of book messages related to reading. The book was thoroughly analyzed and the concepts related to reading were extracted and categorized. These concepts were then categorized and subdivided into levels of abstraction. The results showed that the book performs well in terms of studying and guiding the student in the proper way of studying. But most of all, the present book's lack of attention to explicit and transparent expression is the advantage of reading and its role in having the right thinking. The book also has activities that constantly encourage the student to think, but in no part of the book does the student answer the questions, and only one part of the research project in the research project Information collection refers to visiting the library

Keywords


  1. اسماعیلی اول، آرزو (1391). بررسی وضعیت مطالعه­ی آزاد دانش­آموزان دبیرستان­های استان خوزستان و عوامل مؤثر بر آن. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
  2. تقی پناهی، فاطمه؛ دیانی، محمدحسین (1387). بررسی عوامل موثر بر انگیزه های مطالعه در دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی. کتابداری و اطلاع­رسانی، 11 (3).
  3. جوانبخت، میثم؛ وزیری، اسماعیل؛ یقطین، مریم (1390). بررسی میزان انعکاس موضوعات کتابداری واطلاع­رسانی در کتاب­های درسی دوره متوسطه و پیش­دانشگاهی (شاخه نظری) در سال تحصیلی 90-1389. کتابداری و اطلاع رسانی، 14(1) (پیاپی 53)، 297-318.
  4. حرفتی سبحانی لیل آبادی، محمد؛ پیری، موسی (1397). تحلیل محتوای کتاب­های تفکر و سبک زندگی دوره اول متوسطه. مطالعات میان فرهنگی، 12 (31).
  5. حیدری، غلامرضا؛ فرج­پهلو، عبدالحسین؛ اسدنیا، ابوالفضل (1391). تحلیل عوامل ترغیب کننده و بازدارنده پژوهش در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی کتابداری و اطلاع­رسانی ایران. فصلنامه علم اطلاعات و نسخه شناسی، 1 (2). 35-50.
  6. دهخدا، علی‌اکبر (1377).لغت‌نامه. تهران: دانشگاه تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، سازمان لغت‌نامه، جلد 24.     
  7. رداد، ایرج؛ مسعودی، میترا (1392). بررسی وضعیت عادات مطالعه­ی آزاد دانش­آموزان دوره­ی متوسطه­ی شهر مشهد و عوامل مؤثر بر آن. تحقیقات اطلاع­رسانی و کتابخانه­های عمومی. 19 (3)، 387-407.
  8. عمید، حسن (1389). فرهنگ فارسی عمید. ذیل «مطالعه». تهران: نشر رهیاب نوین هور.
  9. فامیل روحانی، سیدعلی اکبر؛ خواجوی، فاطمه؛ حمیدی، محسن (1392). بررسی میزان استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانه­های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اهواز و مشکلات و موانع موجود در بهره­گیری از آن در این کتابخانه­ها. فصلنامه دانش­شناسی. 6 (21).
  10. فراشبندی، فیروزه؛ کاوه باغبادرانی، فریبا؛ امرایی، مرتضی و امیدی نیا، مریم (1388). تحلیل محتوای کتاب­های درسی دبستان از نظر مفاهیم مربوط به کتاب و کتابخوانی. در کتابخانه­های آموزشگاهی، پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرآیند یاددهی- یادگیری: مجموعه مقالات همایش دانشگاه فردوسی مشهد 3 و 4 اردیبهشت، (ص 285-300). تهران: کتابدار.
  11. قزل ایاق، ثریا (1383). ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن (مواد و خدمات کتابخانه­ها برای کودکان و نوجوانان). تهران: سمت.
  12. کریمی، روح­الله (1394). کاستی­های کتاب­های درسی تفکر و پژوهش و تفکر و سبک زندگی. فصلنامه نقد کتاب اخلاق علوم تربیتی و روانشناسی. 1 (1).
  13. کریمیان، هاجر؛ زار، تقی؛ پیری، موسی (1395). مؤلفه­های پیشگیری از اعتیاد در محتوای کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هفتم از دیدگاه دبیران. فصلنامه اعتیاد پزوهی سوء مصرف مواد، 10 (40).
  14. کیان، مرجان؛ منصوریان، یزدان؛ کرمشاهی امجزی، اسماعیل (1396). واکاوی نقش برنامه درسی پایه ششم ابتدایی در ترغیب دانش­آموزان به مطالعه. پژوهش­های تربیتی، 34.
  15. محسنیان، سرور(1383). ب‍ررس‍ی‌ ن‍ق‍ش‌ ک‍ت‍اب­‍­ه‍ای‌ درس‍ی‌ در دوره‌ه‍ای‌ اب‍ت‍دای‍ی‌ و راه‍ن‍م‍ای‍ی‌ ت‍ح‍ص‍ی‍ل‍ی‌ در ت‍رغ‍ی‍ب‌ دان‍ش‌آم‍وزان‌ ب‍ه‌ م‍طال‍ع‍ه. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دان‍ش‍گ‍اه‌ آزاد اس‍لام‍ی‌، واح‍د روده‍ن‌،  تهران.
  16. معرف زاده، عبدالحمید؛ بیگدلی، زاهد؛ نعمتی، شهباز (1389). بررسی دیدگاه مسئولین کتابخانه­های عمومی استان خوزستان در ارائه خدمات اطلاعاتی به کودکان خیابانی. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات. 3 (5)، 29-48.
  17. معزی، لیلا؛ زارعی، رضا (1395). تحلیل محتوای کتاب درسی تفکر و سبک زندگی دوره متوسطه اول در مورد ترویج و تعمیق فرهنگ حجاب بر اساس اهداف سند تحول بنیادین. فصلنامه علمی-پژوهشی زن و جامعه، 7 (3).
  18. معین، محمد (1375). فرهنگ معین. ج3، ذیل «مطالعه». تهران: امیرکبیر.
  19. موحدیان، قاسم؛ شاه­محمدی، گیتی (1394). بررسی رویکرد محتوایی کتاب­های درسی دوره دبستان به مقوله­های مرتبط با خواندن. اولین همایش ملی خواندن 28 و 29 آبان، دانشگاه کردستان.
  20. نظری، اشرف؛ عصاره، فریده (1389). دیدگاه­های دانش آموزان دبیرستانی شهرکرد در مورد عوامل ترغیب کننده و بازدارنده مطالعه آزاد. مجله مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. شماره 87.

 

 

  1. Annamalai, S; Muniandy, B (2013). Reading Habit and Attitude among Malaysian Polytechnic Students. International Online Journal of Educational Sciences, 2013, 5 (1), 32-41
  2. Chettri, K; Rout, S.K (2013). Reading Habits - An Overview. IOSR Journal Of Humanities And Social Science (IOSR-JHSS) Volume 14 , Issue 6 (Sep. - Oct. 2013), PP 13-17.
  1. Mayring, P. (2000, June). Qualitative content analysis. Forum: Qualitative Social Research, 1(2), Retrieved September 23, 2019, from http://www.qualitative net/index.php/fqs/article/view/1089/2386.
  2. Webster, N. (1970). Webster's New Twentieth Century Dictionary of the English Language. Cleveland/New York: World Publishing Company.