TY - JOUR ID - 92810 TI - نقش رادیو در ترویج علم با تأکید بر موزه‌ علوم و فناوری ایران: دیدگاه صاحبنظران JO - ترویج علم JA - POPSCI LA - fa SN - 2251-9033 AU - حیدری, آزاده AU - پورنقی, رویا AD - دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی AD - استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 5 IS - 1 SP - 39 EP - 52 KW - ترویج علم KW - ایران KW - موزه علوم و فناوری KW - رسانه جمعی KW - رادیو DO - N2 - به منظور اجرای صحیح سیاست­های ترویج علم، عوامل متعددی باید مورد بررسی و پژوهش قرار بگیرند. رسانه­ها و به خصوص رسانه­های جمعی و همچنین مراکز اشاعه علم و فناوری از جمله موزه­های علوم و فناوری از عوامل مهم و تأثیرگذاری هستند که می­توانند نقش مهمی در موفقیت فرایند ترویج علم در یک کشور ایفا کنند. به علت اهمیت موضوع، این پژوهش به طور ویژه به نقش رادیو به عنوان رسانه­ای عمومی در معرفی موزه­های علوم و فناوری و آشنا کردن مردم با این مراکز علمی می­پردازد.    جامعه پژوهش، شامل 30 نفر از صاحبنظران حقیقی فعال و باتجربه در زمینه ترویج علم در کشور است. داده­های پژوهش توسط تلفیقی از روش­های کتابخانه­ای و پیمایشی (پرسشنامه) گردآوری شده است. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه و روش نمونه­گیری هدفمند و گلوله­برفی بوده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم­افزار SPSS انجام شده و پاسخ به سوال­های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی استیودنت و آزمون فریدمن) ارائه شده است.   تحلیل یافته­ها نشان داد که "معرفی پارک­ها، موزه­های علم و فناوری و دعوت از مردم برای بازدید" توسط رادیو با میانگین رتبه 23/8 یکی از تأثیرگذارترین برنامه­های رادیو بوده است، بنابراین صداوسیما و به خصوص رادیو با برنامه­ریزی مناسب می­تواند نقش مهمی در ترویج علم در ایران داشته باشد.   با توجه به اهمیت رسانه­های جمعی مانند تلویزیون و رادیو و دسترسی مردم به آنها لازم است تا سیاست­های مناسبی به منظور بهره­برداری از آنها در راستای ترویج علم تدوین شود. معرفی مراکز متولی ترویج علم در کشور مانند موزه­ علوم و فناوری از طریق رسانه جمعی می­تواند در آشناکردن عموم مردم با دستاوردهای علمی مؤثر باشد. UR - https://www.popscijournal.ir/article_92810.html L1 - https://www.popscijournal.ir/article_92810_980eb8cca724b8a8105e15c0520100cd.pdf ER -