TY - JOUR ID - 92516 TI - بررسی مدل‌های تعالی سازمانی JO - ترویج علم JA - POPSCI LA - fa SN - 2251-9033 AU - طباطبایی مزدآبادی, سید محسن AD - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 2 SP - 97 EP - 112 KW - مدل تعالی سازمانی KW - مدل تعالی دمینگ KW - مدل تعالی مالکولم بالدریج KW - مدل تعالی بنیاد اروپایی کیفیت جامع DO - N2 - در ارزیابی عملکرد سازمان­ها به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف و میزان دستیابی سازمان­ها به کیفیت و عملکرد بهتر، به‌کارگیری مدل­های تعالی سازمانی مؤثر است. تعالی سازمانی، تابع شرایط خاص، فرهنگ، محیط داخلی و خارجی، ویژگی نیروی انسانی سازمان، نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهایی است که سازمان را دربرگرفته است. بر این اساس، مسیر برتری و تعالی سازمانی، شناسایی، تشخیص، توسعه و گسترش موفقیت در یک سازمان است.   در این مقاله، سه مدل تعالی سازمانی، مدل تعالی دمینگ یا مدل مدیریت کیفیت جامع[1]، مدل تعالی مالکولم بالدریج[2] و مدل تعالی بنیاد اروپایی کیفیت جامع[3] شرح داده می‌شود. پرسشی که مطرح شده این است که سازمان‌ها برای ارزیابی تعالی خود از کدام مدل باید استفاده کنند که با توجه به شرایط هر سازمان و اشراف ارزیاب آن سازمان به این مدل‌ها، انتخاب صورت می‌گیرد.[1] Total Quality Management or Deming )TQM([2] Malcolm Baldrige[3] European Foundation Quality Management )EFQM( UR - https://www.popscijournal.ir/article_92516.html L1 - https://www.popscijournal.ir/article_92516_9d40d312b5b4e0f7c3024a327f27bbba.pdf ER -