TY - JOUR ID - 92513 TI - ارتباط اهمال کاری تحصیلی و عزت نفس JO - ترویج علم JA - POPSCI LA - fa SN - 2251-9033 AU - نوروزی, سوده AD - کارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 2 SP - 63 EP - 69 KW - اهمال کاری KW - عزت نفس KW - اهمال کاری تحصیلی KW - عزت نفس تحصیلی DO - N2 - اهمال­کاری به عنوان تمایل به اجتناب از فعالیت، واگذار کردن انجام کار به‌ آینده و استفاده از پوزش­خواهی برای توجیه تأخیر در انجام فعالیت تعریف شده است (الیس و کانوس، 2002). اهمال‌کاری رفتاری ناپسند و ناراحت­کننده است که پیامدهای ناخوشایندی چون اضطراب، افسردگی و کاهش اعتماد به نفس را به دنبال دارد. هرگز نمی­توان از تأخیر در انجام کارها به تصور بهتر ارائه کردن آنها دفاع کرد. به تعویق انداختن کارها به مرور به صورت عادت رفتاری درمی­آید و موجبات سرزنش مداوم خود را برای فرد‌ ایجاد ‌می‌کند. این مقاله تلاش دارد تا با بررسی این پدیده تقریباً فراگیر علاوه بر ارائه تعریفی مبسوط به بیان عوامل مرتبط و اثرگذار بر آن بپردازد و در عین حال رابطه نزدیک آن را با عزت نفس در مورد بررسی قرار دهد. UR - https://www.popscijournal.ir/article_92513.html L1 - https://www.popscijournal.ir/article_92513_4df47e4c1ca4a228b4d17a9afc719c21.pdf ER -