TY - JOUR ID - 168124 TI - ارائه مدل کارآفرینی سازمانی بر قابلیت‌های فناورانه اینترنت اشیاء با رویکرد داده بنیاد در نظام آموزش عالی JO - ترویج علم JA - POPSCI LA - fa SN - 2251-9033 AU - آینه, معصومه AU - حسین پور, مهدی AU - مختاری, محمد علی AU - اعظمی, محسن AD - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. AD - دکترای سیاستگذاری عمومی، استادیار گروه مدیریت، دانشگاه عدالت، تهران، ایران AD - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 2 SP - 243 EP - 258 KW - کارآفرینی سازمانی KW - اینترنت اشیاء KW - نظریه داده بنیاد و دانشگاه DO - 10.22034/popsci.2022.340821.1191 N2 - هدف: هدف اصلی پژوهش ارائه مدل کارآفرینی سازمانی بر قابلیت‌های ‌فناورانه اینترنت اشیاء با رویکرد داده بنیاد در نظام آموزش عالی(دانشگاه رازی استان کرمانشاه) است. روش‌شناسی پژوهش: روش اجرای پژوهش با انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته از نمونه انتخاب شده انجام شده است. روش نمونه‌گیری به صورت هدفمند و با روش اشباع نظری انجام شد و 15 نفر به عنوان نمونه ازکارکنان اداری دانشگاه انتخاب شدند. انتخاب طبق فرایند گلوله برفی پیش رفت و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه داشت. روش تحلیل داده‌ها به صورت کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی و همچنین ملزومات انجام هر یک از مراحل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: عوامل موثر در ارائه مدل کارآفرینی سازمانی بر قابلیت‌های ‌فناورانه اینترنت اشیاء با رویکرد داده بنیاد در نظام آموزش عالی عبارتند از: عوامل سازمانی، سرمایه انسانی، سرمایه فکری، کارآفرینی سازمانی، عوامل فردی، عوامل رفتاری، ساختار سازمانی، قوانین و مقررات، عوامل محیطی، دولت، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش، مشاوران و پژوهشگران برجسته، پیاده‌سازی استراتژیک، موفقیت و ایجاد ارزش جدید برای سازمان‌های کارآفرین. بحث و نتیجه‌گیری: کارآفرینی سازمانی در دانشگاه‌ها و تبدیل آن به یک ارزش اقتصادی بایستی به عنوان یکی از سیاست‌های دانشگاهی برای ورود بیشتر دانشگاه‌ها به این لحاظ ‌شود. زیرا اگر عوامل سازمانی منطبق و در راستای تسهیل فعالیت‌های کارآفرینانه جهت‌گیری داشته باشند، کارآفرینی در دانشگاه‌ها بیشتر مورد علاقه خواهند بود.کلید واژه: کارآفرینی سازمانی، اینترنت اشیاء، نظریه داده بنیاد و دانشگاه UR - https://www.popscijournal.ir/article_168124.html L1 - https://www.popscijournal.ir/article_168124_633f21268c1a5cd426779c6cebd1bb72.pdf ER -