TY - JOUR ID - 160151 TI - مقایسه و تحلیل محتوای آموزشی کتاب‌های درسی فیزیک دو کشور ایران و روسیه در مبحث الکترومغناطیس JO - ترویج علم JA - POPSCI LA - fa SN - 2251-9033 AU - درخشانفر, ازاده AU - احمدی کلاته احمد, فاطمه AU - شکرباغانی, اشرف السادات AD - گروه فیزیک دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی AD - گروه فیزیک، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،لویزان، تهران، ایران AD - سازمان پژوهش آموزش و پرورش، تهران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 1 SP - 39 EP - 49 KW - "کتاب‌ درسی فیزیک ایران" KW - "کتاب درسی فیزیک روسیه" KW - " سطوح شناختی بلوم" KW - "مبحث الکترومغناطیس" DO - 10.22034/popsci.2022.325486.1157 N2 - هدف از این پژوهش، تحلیل مسائل آموزشی در کتاب‌های درسی فیزیک ایران و روسیه در مبحث الکترومغناطیس با استفاده از سطوح شناختی بلوم است. برای انجام پژوهش از شیوه تحلیل محتوا استفاده شده است و جامعه آماری، کتاب درسی فیزیک ایران چاپ 1395 و کتاب درسی فیزیک روسیه چاپ 2014 پایه یازدهم در مبحث الکترومغناطیس است. همچنین روش پژوهش از نوع ترکیبی( کیفی و کمی) است. در ضمن، یکی از نویسندگان مقاله به زبان روسی نیز مسلط است که این مهارت برای تحلیل متن کتاب روسی ضروری بود. مسائل و پرسش‌های این مبحث از دو کتاب در شش سطح از سطوح شناختی بلوم (دانش، درک و فهم، کاربرد، تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی) بطور کیفی مشخص و از نظر کمی مورد ارزیابی و تحلیل آماری قرار گرفتند. طبق تحلیل داده‌ها، نمودار فراوانی سطوح شناختی بلوم برای پرسش‌های کتاب درسی فیزیک روسیه در مقایسه با کتاب درسی فیزیک ایران در مبحث الکترومغناطیس بهنجارتر و مناسب‌تر تنظیم شده است، این موضوع می‌تواند بر یادگیری معنادار فراگیر تاثیر داشته باشد. به این منظور به مولفان کتابهای علمی ( اعم از درسی و غیر درسی) پیشنهاد می شود که در تدوین و تنظیم اهداف کتاب ها به سطوح شناختی بلوم توجه داشته باشند. UR - https://www.popscijournal.ir/article_160151.html L1 - https://www.popscijournal.ir/article_160151_b88fead9488056ec100809000a27db6d.pdf ER -