%0 Journal Article %T تحلیل و بررسی مزایا و معایب آموزش مجازی آمار و ریاضی %J ترویج علم %I انجمن ترویج علم ایران %Z 2251-9033 %A شمس, مهدی %A رضوانیان, فائزه %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 12 %N 1 %P 62-76 %! تحلیل و بررسی مزایا و معایب آموزش مجازی آمار و ریاضی %K آموزش مجازی %K تدریس همزمان و ناهمزمان %K منابع دیجیتال و فناوری %K نرمافزارهای آماری و ریاضی %R 10.22034/popsci.2021.300017.1117 %X با توجه به لزوم آشنایی با روش‌ های آموزش مجازی ، اکثر دانشگاه های دنیا به این سو روی آورده‌اند . آموزش آنلاین به دو دسته تقسیم می ‌ شود : هم زمان و نا هم زمان . تدریس نا هم زمان شامل یک صفحه بحث یا سرویس ایمیل به صورت تأخیر در ارتباط بین دانشجو و استاد است . تدریس هم زمان شامل یک تبادل بین دانشجو و استاد از طریق پیام فوری یا ویدئو کنفرانس است . روش‌ های تدریس آنلاین همزمان که امکان آموزش به کمک قلم نوری و ویدئو را فراهم می ‌ کنند ، می ‌ توانند تجربه ‌ ای شبیه به تدریس حضوری را ارائه دهند و استفاده از هر دو ابزار به طور هم زمان مؤثرتر است . با این حال، آموزش مجازی ناهم زمان یا آفلاین برای دانشجویانی که دسترسی به اینترنت پرسرعت ندارند ، عادلانه ‌ تر است . در دوران شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و با گسترش دوره‌های مجازی دانشگاه‌ها و مدارس، نگرانی‌های زیادی درمورد کیفیت آموزش و چالش‌های پیش روی استادان و دانشجویان در آموزش مجازی به وجود آمده است. در این مقاله بعد از بررسی انواع آموزش آنلاین و منابع یادگیری و نقش مدرسان در آموزش مجازی، به مزایا و معایب این نوع آموزش با تأکید بر رشته آمار و ریاضی پرداخته می‌شود. همچنین در مورد بهبود زیرساختهای فناوری اطلاعات به منظور بهینه‌سازی آموزش مجازی نکاتی مطرح می‌شود. در پایان پیشنهادهایی برای بهتر شدن روش‌های آموزش مجازی ارائه می‌شود. %U https://www.popscijournal.ir/article_143430_ff8d592e28e18fe2e2b795ea965786a9.pdf