@article { author = {Yazdani Varzaneh, Mohammad javad}, title = {Mathematics Anxiety, the Forgotten Affective Factor in Mathematics Education}, journal = {Popularization of Science}, volume = {1}, number = {1}, pages = {46-57}, year = {2012}, publisher = {Iranian Association for Popularization of science}, issn = {2251-9033}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {To explain academic achievement or failure in math, cognitive factors are usually in focus and emotional factors affecting it are ignored. This paper aims to introduce math anxiety as an influential emotional factor on math achievement. To this end, experts’ definitions of this variable are first presented and then we will discuss its prevalence and positive and negative consequences. After discussing the theoretical nature of math anxiety, especially its causes, effects of environment and instructor as well as prevention and treatment strategies are briefly reviewed. At the end, considering the status of math education in Iran, suggestions will be given for internal research.}, keywords = {Affective Factors,Mathematics Anxiety,mathematics education}, title_fa = {اضظراب ریاضی عامل عاطفی فراموش شده در آموزش ریاضیات}, abstract_fa = {در تبیین پیشرفت یا افت تحصیلی در درس ریاضیات ، معمولا به عوامل شناختی توجه می شود و از عوامل عاطفی موثر بر آن غفلت می شود. هدف مقاله ی حاضر، معرفی اضطراب ریاضی ، به مثابه عامل عاطفی اثرگذار بر پیشرفت ریاضی است.بدین منظور،نخست به تعاریف این متغیر از دیدگاه صاحب نظران اشاره می شود و با بررسی شیوع آن ، از آثار مثیت و منفی اش سخن به میان می آید.پس از بحث درباره ی ماهیت نظری اضطراب ریاضی ، پیشایندهای آن ، به ویژه تاثیرات محیط و معلم ، و نیز راهکارهای پیشگیری و درمان آن به اختصار مرور می شود.}, keywords_fa = {عوامل عاطفی,اضطراب ریاضی,آموزش ریاضیات}, url = {https://www.popscijournal.ir/article_93355.html}, eprint = {https://www.popscijournal.ir/article_93355_b9602b1ceb04c79ba9f2f4bfc6ba5f70.pdf} }