@article { author = {Eskandary, Samaneh}, title = {A Study of Social Trust in Science and Its Effective Factors}, journal = {Popularization of Science}, volume = {4}, number = {2}, pages = {39-50}, year = {2014}, publisher = {Iranian Association for Popularization of science}, issn = {2251-9033}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Trust has transformed as a consequence of modernity. In pre-modernity, trust predominantly involved face-to-face communication between two wellacquainted individuals. In modernity, people trust abstract expert systems (e.g., economic, legal, political and scientific systems). In this paper, we try to investigate some of the issues of social trust in science. At first, we give a definition of trust in science, then, we investigate history and types of trust in science, theories of trust in science, and factors affecting public trust in science. In fact, the aim of this research is to investigate the historical process, theories, and factors affecting social trust in science. This is a library and documentary research. This study shows that in the classical period of ‘academic science’ we observed high levels of trust. But relatively lower levels of trust, or at least a downward tendency, can be discerned in the present period of ‘post-academic science’. Also, this paper argues that the visibility of negative events, tend to reinforce distrust, media use, familiarity, and interpersonal communication are the most important psychological and social factors affecting public trust in science}, keywords = {modernity,Trust,Social trust in Science,Classical academic science,Post-academic science}, title_fa = {بررسی مسئلة اعتماد اجتماعی به علم و عوامل مؤثر بر آن}, abstract_fa = {در دوران پیش از مدرن، غالباً اعتماد شامل روابط چهره به چهره بین دو فرد کاملاً آشنا با یکدیگر می شد. اما در عصر مدرنیته مردم به نظام های کارشناسی انتزاعی )از قبیل نظام های اقتصادی، حقوقی، سیاسی و علمی( اعتماد می کنند .در مطالعه حاضر سعی شده است تا برخی از مسائل مربوط به اعتماد اجتماعی به علم را مورد بررسی قرار دهیم. در ابتدا، تعریفی از اعتماد به علم را ارائه خواهیم داد، سپس، تاریخچه و انواع اعتماد به علم، نظریه های حوزه اعتماد به علم و عوامل مؤثر بر اعتماد عمومی به علم را مورد بررسی قرار می دهیم. در واقع، هدف ما از این مطالعه بررسی روند تاریخی، نظریه ها و عوامل مؤثر بر اعتماد اجتماعی به علم است. پژوهش حاضر با استفاده از روش کتابخانه ای و اسنادی صورت پذیرفته است. این مطالعه نشان می دهد که در دوره کلاسیک علم دانشگاهی، ما شاهد سطوح بالایی از اعتماد بودیم. اما سطوح به نسبت پایین تری از اعتماد یا دست کم گرایشی رو به پایین در دوره علم پسادانشگاهی حاضر قابل تشخیص است. همچنین، بر اساس یافته های این پژوهش وضوح و پدیداری رخدادهای منفی، تمایل به تقویت بی اعتمادی، استفاده از رسانه های جمعی، آشنایی با علم و روابط بین شخصی از مهم ترین عوامل روان شناختی و اجتماعی مؤثر بر اعتماد عمومی به علم محسوب می شوند.}, keywords_fa = {مدرنیته,اعتماد,اعتماد اجتماعی به علم,علم دانشگاهی کلاسیک,علم پسادانشگاهی}, url = {https://www.popscijournal.ir/article_93149.html}, eprint = {https://www.popscijournal.ir/article_93149_1bda70567703ea4a090eab54d1d3eff6.pdf} }