@article { author = {Ghadimi, Akram and Manuchehri Qashqaie, Azita}, title = {Houses of Science and Life: A Link for Popularization of Science}, journal = {Popularization of Science}, volume = {5}, number = {2}, pages = {7-14}, year = {2015}, publisher = {Iranian Association for Popularization of science}, issn = {2251-9033}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The popularization of science is a term that has become prevalent in recent decades and its goal is to develop science and scientific insight. The national documents emphasize on achieving a top position in the region over the next few years. Undoubtedly, achieving this important goal requires tools and institutionalization of thinking and scientific insight in the society and this goal will not be achieved but during a process referred to as the process of popularization of sciences. This process results in the application of science in society.This article investigates and identifies the role of science and life houses as a link for popularization of science with the aim of institutionalization of the process of popularization of science. House of science and life is a popular, voluntary association and a subsidiary of district community center with the partnership of Tehran Municipality and the head of the district is responsible to establish and launch volunteer training centers through using the material and spiritual capabilities of citizens.In this study, we seek to answer this question; what is the role of civil associations for popularization of science including houses of science and life in popularization of science? Do these centers well function? This study is descriptive and analytical. Houses of science and life can function as a link between science and society. To do this, institutional relationship of these houses with the scientific associations are necessary to create a scientific culture in the society.}, keywords = {Popularization of Science,Houses of science and life,Science,Society,Scientific culture}, title_fa = {خانه های علم و زندگی حلقه واسط ترویج علم}, abstract_fa = {ترویج علم از اصطلاحاتی است که طی دهه­های اخیر مصطلح شده و هدف آن گسترش علم و بینش علمی است. در اسناد کلان کشور بر دستیابی به جایگاه برتر در منطقه طی سال­های آینده تأکید شده است. بی­­شک دستیابی به این هدف مهم در گرو ابزارها و نهادینه کردن تفکر و بینش علمی در جامعه است و این هدف میسر نخواهد شد مگر طی فرایندی که از آن تحت عنوان "فرایند ترویج علم" یاد می­شود. این فرایند موجب کاربردی شدن علم در سطح جامعه می­شود.   در این مقاله با هدف نهادینه شدن فرایند ترویج علم در جامعه به شناسایی و بررسی نقش خانه­های علم و زندگی به عنوان حلقه­های واسط ترویج علم می­پردازیم. خانه علم و زندگی؛ تشکلی مردمی، داوطلبانه و زیرمجموعه سرای محله است و یکی از ساختارهای مشارکت­جویانه شهرداری در محلات تهران است که با مسئولیت مدیر محله به منظور افزایش مشارکت­های مردمی در اداره امور شهر از طریق به کارگیری توانمندی­ها و ظرفیت­های مادی و معنوی شهروندان و استفاده از امکانات مثبت محلات اقدام به تأسیس و راه­اندازی کانون­های داوطلب مردمی آموزش­محور می­کند. در این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سوال هستیم نهادهای مدنی مروج علم از جمله خانه­های علم و زندگی چه نقشی در عمومی­سازی علم دارند؟ آیا این مراکز کارکرد خود را به خوبی ایفا می­کنند؟ در این مطالعه از روش تحلیلی- توصیفی بهره گرفته­ایم.   خانه ­های علم و زندگی می­توانند به عنوان حلقه واسط علم و جامعه عمل کنند. برای انجام این وظیفه ارتباط نهادینه این خانه­ها با انجمن­های علمی به منظور ایجاد فرهنگ علمی در جامعه ضروری است.}, keywords_fa = {ترویج علم,خانه های علم و زندگی,علم,جامعه,فرهنگ علمی}, url = {https://www.popscijournal.ir/article_92509.html}, eprint = {https://www.popscijournal.ir/article_92509_4bcdd698288d5da59eb360cb2c9b5d77.pdf} }