نگاهی به "هویت معنوی" از دیدگاه روان شناسان غربی: آیا می توان آن را ترویج داد؟

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسنده

دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران

چکیده

به نظر می رسد که از منظر گفتمان کثرت گرای این عصر پرداختن به تربیت معنوی، بیش از تربیت دینی، می تواند راهگشا باشد زیرا اگر به معنویت به عنوان جوهرۀ مشترک ادیان بنگریم، این امر نقطه مشترکی برای دیدگاه های گوناگون است. از طرفی توجه جهانی به علم معنویت در کودکان و نوجوانان، به عنوان عاملی که نقش مهمی در رشد و توسعه انسان دارد، رو به افزایش است. بررسی چگونگی ورود معنویت2 به هویت فرد از لوازم ضروری پرداخت علمی و روانشناسی این مبحث است. این مجال، فرصتی است برای نگاهی به نظریه های روان شناسی غربی پیرامون تشکیل انگاره های معنوی فرد یا هویت معنوی.3 این مقاله به ضرورت پرداختن به هویت معنوی، علل پیچیدگی تبیین آن ،تعاریف، ارتباط معنویت با دین، بررسی فردی یا اجتماعی بودن هویت معنوی، عوامل مؤثر و در نهایت به همبسته های هویت معنوی از دیدگاه روان شناسان غربی می پردازد.

کلیدواژه‌ها



باقری، خ. (1382). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. جلد1. چاپ8. تهران: انتشارات مدرسه.
برک، ل. (2007). روانشناسی رشد (از نوجوانی تا پایان زندگی) .جلد دوم. ترجمه سیدمحمدی،یحیی(1389)، تهران: ارسباران.
معنویت با سلامت روان در دانشجویان. ارائه شده در ۀپژوه، م.؛ شریفی، ا.؛ سجادیان، پ. و جوزدانی، ب. (1389). رابطجانی
پنجمین سمینار بهداشت روانی دانشجویان. تهران: دانشگاه ایران، اردیبهشت 1389.
بین کیفیت زندگی و تعالی معنوی با سلامت عمومی دانشجویان. ارائه شده در ۀمعینی کیا، م. زاهد بابلان، ع. (1389). رابط
پنجمین سمینار بهداشت روانی دانشجویان. تهران: دانشگاه ایران، اردیبهشت 1389.
همتی پاک، م. احمدی، ف. انوشه، م. (1389 ). اعتقادات معنوی و کیفیت زندگی: یک مطالعه کیفی از دیدگاه دختران نوجوان
مبتلا به دیابت. کومش جلد 12. شماره 2.
Benson,P.L.,&Scales,P.C.(2009). The definition and Preliminary measurement of
thriving in adolescence. Journal of Positive Psychology, 4,85–104.
Black, N.(2004). Hindu and Buddhistchildren, adolescents, and families. Child and
Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 13,201–220.
Boyatzis,C.J.,Dollahite,D.C.,&Marks,L.D.(2006).The family as a context for reli-
gious and spiriTual development in children and youth.InE.C. Roehlkepartain,P.E.
King,L.M.Wagener,&P.L Benson(Eds.), The handbook of spiritual development in
childhood and adolescence (pp.297–309).Thousand Oaks, CA:Sage.
Brewer, M. B. (1991). The social self: On being the same and different at the same
time. Personality and Social Psychology Bulletin, 17(5), 475-482.
Cotton, S., Zebracki, K., Rosenthal, S. L., Tsevat, J., & Drotar, D. (2006). Religion/
spirituality and adolescent health outcomes: a review. Journal of Adolescent Health,
38(4), 472-480.
Erikson, E. H. (1994). Insight and responsibility: Lectures on the ethical implications
of psychoanalytic insight. WW Norton & Company.
Friedman, H. L. (1983). Te Self-Expansiveness Level Form: A conceptualization
and measurement of a transpersonal construct. Journal of Transpersonal Psychology,
15(1), 37-50.
Gilliam, A.K., Barry, C.M., & Bacchus, N.A.(2008).The relation between stress and
college adjustment: The moderating role of spirituality. Modern Psychological Stud-
ies, 13, 84–101.
Hill,P.C.,Pargament,K.I.,Hood,R.W.,McCullough, M.E.,Swyers,J.P.,Larson,D.B.,et
al.(2000).Conceptualizing religion and spirituality: Points of commonality, points of
departure. Journal for the Theory of Social Behaviour, 30,52–77.
Hunsberger,B.,Pratt,M.,&Pancer,S.M.(2001).Adolescentidentityformation:Religious
exploration and commitment. Identity: An International Journal of Theory and Re-
search,1, 365–386.
Josselson, R. (1996). Revising herself: The story of women’s identity from college to
midlife. London:Oxford University Press. Kiesling, C., & Sorell, G. (2009). Joining
Erikson and identity specialists in the quest to characterize adult spiritual identity.
Identity: An International Journal of Theory and Research, 9(3), 252-271.
Kimball, E. M., Mannes, M., & Hackel, A. (2009). Voices of global youth on spiritu-
ality and spiritual development: Preliminary findings from a grounded theory study.
In International handbook of education for spirituality, care and wellbeing (pp. 329-
348). Springer Netherlands.
Knox,D.,Langehough,S.O.,&Walters,C.(1998).Religiosity and Spirituality among
college students. College Student Journal, 32, 430–432.
Koenig, H., King, D., & Carson, V. B. (2012). Handbook of religion and health. OUP
USA.
MacDonald, D. A. (2009). Identity and spirituality: Conventional and transpersonal
perspectives. International Journal of Transpersonal Studies, 28, 86-106.
MacDonald, D. A., & Friedman, H. L. (2002). Assessment of humanistic, transper -
sonal, and spiritual constructs: State of the science. Journal of Humanistic Psychol-
ogy, 42(4), 102-125.
MacDonald, D. A. (2000). Spirituality: Description, measurement and relation to the
Five Factor Model of personality. Journal of Personality, 68(1), 153-197.
MacDonald, D. A. (1997). Te development of a comprehensive factor analytically de-
rived model of spirituality and its relationship to psychological functioning. Doctoral
Dissertation. University of Windsor.
Mackenize ER, Rajagopal DE, Melibhom M. and Lavizzo-Mourey R. Spiritual sup-
port and psychological well being: older adults’ perception of the religion and health
connection. Altern Ther Health Med 2000; 6: 37-45
Plante, T. G., & Sherman, A. C. (2001). Research on faith and health: New approaches
to old questions. Faith and health: Psychological perspectives, 1-12.
Poll, J. B., & Smith, T. B. (2003). Te spiritual self: Toward a conceptualization of
spiritual identity development. Journal of Psychology and Teology, 31(2), 129-142.
Ray,R.E.,&McFadden,S.H.(2001).The web and the quilt: Alternative stotheheroic
journey. Journal of Adult Development, 8, 201–211.
Reimer, K. S., Dueck, A. C., Adelchanow, L. V., & Muto, J. D. (2009). Developing
Spiritual Identity: Retrospective Accounts From Muslim, Jewish, and Christian Ex-
emplars. In International Handbook of Education for Spirituality, Care and Wellbeing
(pp. 507-523). Springer Netherlands.
Rew,L.,&Wong,Y.J.(2006).A systematic review of associations among religios-
ity/spirituality and adolescent health attitudes and behaviors. Journal of Adolescent
Health, 38,433–442.
Roehlkepartain,E.C.,King,P.E.,Wagener,L.,&Benson,P.L.(Eds.).(2006).The hand-
book of spiritual development in childhood and adolescence. Thousand Oaks, CA:
Sage. Thousand Oaks, CA: Sage.
Schwartz, S. J. (Ed.). (2011). Handbook of identity theory and research. Springer Sci-
ence+ Business Media.
Tacey,D.(2004/2007). Thespiritualityrevolution:Theemergenceofcontemporaryspiritu
ality.
NewYork,NY:Routledge.
Tisdell,E.J.(2002).Spiritual development and cultural context in the lives of women
adult educators for social change. Journal of Adult Development,9, 127–140.
White, H.R., McMorris, B.J.,Catalano,R.F.,Fleming,C.B., Haggerty, K.P.,& Abbott,
R.D.(2006).Increases in alcohol land marijuana use during the transition out of high
school in to emerging adulthood: The effects of leaving home, going to college, and
high school protective factors. Journal of Studies on Alcohol, 67, 810–822.
Wink, P. & Dillon, M (2002). Spiritual development across the life course: Findings
from a longitudinal study. Journal of Adult Development, 9, 79-94.
Zinnbauer,B.J.,Pargament,K.I.,&Scott,A.B.(1999).The emerging meanings of reli-
giousness and spirituality: problems and prospects. Journal of Personality, 67, 889–
916.
Zullig, K.J. ,Ward ,R.M., &Horn,T.(2006).The association between perceived spiritu-
ality, religiosity, and life satisfaction: The mediating Role of self-rated health. Social
Indicators Research, 79,255–274.