نقشه مفهومی یکی از راهبردهای یاددهی- یادگیری است که میتواند یادگیری معنادار را در فراگیران تسهیل کند. این روش از زمان ابداع تاکنون به صورت مؤثری در آموزش رشتههای مختلف علوم پزشکی از جمله پرستاری و در رشتههای علوم انسانی از جمله روانشناسی، زبانهای خارجی و غیره استفاده شده است. مطالعه حاضر به تأثیر به کارگیری این روش در بالا بردن توانایی درک مطلب شنیداری زبان آموزان سطح متوسط ایرانی میپردازد. هدف از انجام این تحقیق این بوده است که نشان دهد نگارش مفاهیم بر توانایی شنیداری زبانآموزان سطح متوسط تأثیر میگذارد. این پژوهش از روش تحقیق آزمایشی بهره میگیرد که بیتردید پیچیدهترین و علمیترین شکل پژوهش است. هدف پژوهشگر از آزمایش استنباط روابط علت و معلولی بین پدیدههایی است که مورد کنترل قرار میگیرند. برای انجام این تحقیق 60 دانشجوی همانند از بین 91 دانشجوی رشته مترجمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام شهر انتخاب و به دو گروه سی نفره تقسیم شدند. از هر دو گروه امتحان پیشآزمون گرفته شد تا اطمینان حاصل شود که از نظر توانایی شنیداری متون انگلیسی همانند هستند. پس از گذشت یک ماه هر دو گروه در امتحان پسآزمون شرکت کردند. به گروه آزمایشی قبل از شنیدن متون، آموزش ویژه داده شده بود ولی به گروه کنترل آموزش بیاثر داده شده بود. نتایج نشان داد که آموزش ویژه تأثیر به سزایی بر نمرههای پسآزمون گروه آزمایشی گذاشته است، حال آنکه نمرههای پیشآزمون و پسآزمون گروه کنترل تفاوت کمی داشته است.