طراحی مدل برنامه درسی رسمی و تجربه شده درس ریاضیات پایه ششم دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران

3 استادیار گروه علوم تربیتی ،واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران

چکیده

هدف از این تحقیق طراحی مدل برنامه درسی رسمی و تجربه‌شده درس ریاضیات پایه ششم دوره ابتدایی است در این پژوهش از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی نسبت به شناسایی مؤلفه‌های برنامه درسی رسمی و تجربه‌شده درس ریاضیات پایه ششم دوره ابتدایی از روش تحلیل تم و به شیوه تحلیل محتوا (کدگذاری واحد تحلیل، مقوله‌ها و واحد ثبت) پرداخته شد. برای انجام مصاحبه میدانی، مشارکت‌کنندگان پژوهش در خصوص برنامه درسی رسمی شامل اعضای هیئت‌علمی رشته برنامه درسی و اعضاء هیئت‌علمی رشته ریاضی، مدرسان ریاضی برتر، برنامه ریزان درسی ریاضیات و پژوهشگران حوزه آموزش برنامه‌ریزی درسی و آشنا با آموزش ریاضی و برنامه درسی بودند و در خصوص برنامه درسی تجربه‌شده، جامعه شامل معلمان باتجربه و متخصص در پایه ششم ابتدایی می‌باشند. برای تحلیل داده‌ها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم‌افزار مکس‌کیودی‌ای نسخه پرو انجام گردید. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد که مؤلفه‌های برنامه درسی رسمی در دو بعد عملی و تعقلی شامل حل مسئله، خلاقیت، فعالیت‌ها، مهارت‌های فکری و درک و استدلال؛ و مؤلفه‌های برنامه درسی تجربه‌شده در دو بعد نظری و عملی شامل رویکرد حل مسئله، تدریس هدفمند، اصول تدریس، تدریس عملی، روش تدریس مبتنی بر پژوهش، روش تدریس اکتشافی، تدریس در گروه‌های آموزشی، روش تدریس نوین و روش تدریس انگیزاننده می‌باشد. نتایج پژوهش حاضر می‌تواند راهنمای مناسبی برای برنامه‌ریزان برنامه درسی درس ریاضیات پایه ششم ابتدایی برای تعیین سرفصل‌های آموزشی باشد.

کلیدواژه‌ها


فتحی واجارگاه، کورش (1394). اصول و مفاهیم برنامه‌ریزی درسی، تهران: انتشارات بال.
ربیعی، مهدی؛ حاجی حسین نژاد، غلامرضا؛ عطاران، محمد؛ کیامنش، علیرضا؛ شبیری، سیدمحمد. (1399). طراحی و اعتباریابی الگوی مطلوب برنامه درسی درهم‌تنیده (تلفیقی) آموزش سواد بوم‌شناختی در دوره ابتدایی ایران، مطالعات برنامه درسی، 15(59)، 5 -30.
خاوری، سید عبدالله. (1388). رویکرد تلفیقی: راهبردی برای برنامه درسی مدارس امروز. مدارس کارآمد، 6: 77-75.
Ahmadi GA. (2001). Evaluate the consistency and coordination among the three programs have been planned, implemented and achieved a new program in elementary science education courses. Talim Tarbiyat J. 86:51-92.
Aoki TT. (2004), Curriculum in a new key, 1st Ed, New York: Lawrence Erlbaum.
Astuti, N. M. W., Werdhiana, I. K., & Wahyono, U. (2021). Impacts of direct disaster experience on teachers’ knowledge, attitudes and perceptions of disaster risk reduction curriculum implementation in Central Sulawesi, Indonesia. International Journal of Disaster Risk Reduction, 53: 101992.‏
Clemmons, A. W., Donovan, D. A., Theobald, E. J., & Crowe, A. J. (2022). Using the Intended–Enacted–Experienced Curriculum Model to Map the Vision and Change Core Competencies in Undergraduate Biology Programs and Courses. CBE—Life Sciences Education, 21(1), ar6.‏
Fathi Vajargah K. (2005). Autopsy of a model curriculum in the areas of research, the scope of the curriculum in the current situation and prospects. Tehran: Samt Publication. [Persian]
Golafshani, N. (2003). Understanding Reliability and Validity in Qualitative Research. The Qualitative Report, 8(4): 597-607
Hewitt, Thomas, W. (2006). Understanding and Shaping Curriculum, Sage press, Inc.
Johnson, B. (1997). Examining the validity structure of qualitative research. Education, 118(3): 282-292.
Kvale, S. (1996). Interviews: An Introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks, CA: Sage.
Maleki H. (2003) Curriculum (action). Mashhad: Payam-e-Andishe Publication.
McCormick, R., & Murphy, P. (1999). Curriculum: a focus on learning; International Companion of Education (pp. 204-234). London, Rout ledge.
McKernan, J. (2007). Curriculum and imagination: Process theory, pedagogy and action research. Routledge.
 Mehr-Mohammadi M. (2002). Curriculum: Views, approaches and perspectives. Mashhad: Astan-e-Ghods Publication. [Persian]
Neumann, A. (2011), Professing Passion: Emotion in the Scholarship of Professors at Research Universities, American Educational Research Journal, 43(3), 381–424.
Nursa'adah, E., Liliasari, L., & Mudzakir, A. (2020). Designing Learning Sequence Metalic Bonding Concept through Model of Educational Reconstruction Framework. Educhemia (Jurnal Kimia Dan Pendidikan), 5(2): 101-110.‏
Nyewusira, B. N., & Alex-Nmecha, J. C. (2020). Education Functionalism and Community-Based Development: Effect of the Nexus and Missing Link in Rumuekini Community.‏
Oliva, Peter, F. (2010). Developing curriculum, Pearson Education, Inc.
Patton, M. (2002). Qualitative evaluation and research methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc
Pinar, William, F. & Zhang, Hua (2015). Without experience is teacher development possible? Autobiography and Teacher Development in China: Subjectivity and Culture in Curriculum Reform.Palgrave Macmillan US.
Tapala, T. T., Van Niekerk, M. P., & Mentz, K. (2021). Curriculum leadership barriers experienced by heads of department: a look at South African secondary schools. International Journal of Leadership in Education, 24(6): 771-788.‏
Trinter, C. P., & Hughes, H. E. (2021). Teachers as curriculum designers: Inviting teachers into the productive struggle. RMLE Online, 44(3): 1-16.‏
Wahyudin, D., & Suwirta, A. (2020). Politics of Curriculum in the Educational System in Indonesia. Tawarikh, 11(2): 143-158.‏
Walker, Decker F. (2003). Fundamentals of curriculum: Passion and professionalism, Lawrence Erlbaum Associates, Inc., 2nd Ed.