1
استادیارگروه علوم ارتباطات، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران (نویسنده مسئول)
2
گروه علوم ارتباطات اجتماعی/ دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر مقایسه رسانهها در تبیین جایگاه سازمانهای مردم نهاد از منظر اصحاب رسانه میباشد. از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کارشناسان و اصحاب رسانه در شهر اردبیل بوده که تعداد آنها برابر 110 میباشد. برای تعیین حجم نمونه به علت محدود بودن جامعه آماری از روش تمامشماری شماری استفاده شده است. به منظورگردآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه محققساخته دارای سه بعد با الهام از مدل متانی و حسنپور (1393) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که وضعیت جایگاه سازمانهای مردم نهاد از منظر اصحاب رسانه در حد مطلوب قرار دارد. همچنین وضعیت متغیرهای هدایت و آموزش افکار عمومی، جنبه نظارت و آگاهی بخشی در حد متوسط به بالا و متغیر تجمیع خواستههای عمومی در وضعیت مطلوب قرار دارد. از بین انواع رسانهها مطبوعات با بیشترین میزان (60/0( و رادیو با کمترین میزان (16/0) در تبیین جایگاه سازمانهای مردم نهاد از منظر اصحاب رسانه نقش دارند.