انجمن ترویج علم ایرانترویج علم2251-903310120190823.Role of libraries of the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults in the transmission of Intangible Cultural Heritageنقش کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در انتقال میراث فرهنگی ناملموس536104174FAفهیمه باب الحوائجیعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران؛هدی عابدیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران؛ربابه منصورکیاییدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران؛Journal Article20200304The aim of this research is to determine the amount of intangible cultural heritage (ICH) transmission by means of the libraries of the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adultsin the five studied provinces. Herein, intangible cultural heritagefields involve all the Iran's registered elementsby UNESCO as well as the Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization of Iran as intangible cultural heritage list of the country.Those fields include 5 main issues and 78 side issues. Our research population consists of all the libraries of the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adultsduring 2006-2015 in the following provinces: Tehran, Razavi Khorasan, Isfahan,East Azerbaijan and Hamadan. Data collection are performed through Researcher's checklist filled by the employees of the Vice- Chancellor in Research Affairs of Institute and Descriptive-survey research method is used for analyzing the data.Research indicators show that the largest share of library lending resources in the field of ICH (25/3 %) referred to 2006 while the smallest share (1/12 %) was in 2014. From the elements of ICH points of view, Oral literature with 52/4%, Mosaic on wood andEtching with 14/5% andNature and entertainment with 8/8% were the major subjects of library loan tables compared to other subjects. Among the 44 public services in the libraries of the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults in the five provincesunder studied, introducing the landwith 8/4%, storytellingwith 7/6% and painting with 7/5% were the most attractive subjects for users.هدف از تحقیق حاضر شناسایی میزان انتقال میراث فرهنگی ناملموس در کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استانهای مورد مطالعه میباشد. در این تحقیق کلیه آثار ثبت شده از ایران در حوزه میراث فرهنگی ناملموس، یونسکو و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری به عنوان میراث فرهنگی ناملموس ایران تعریف شد. این موضوعها شامل 5 حوزه اصلی و 78 موضوع فرعی میشوند. <br />جامعه پژوهش حاضر را کلیه کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استانهای آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، تهران، اصفهان و همدان تشکیل میدهند.<br />برای جمعآوری دادهها از سیاهه وارسی محقق ساخته که کارمندان معاونت پژوهشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تکمیل گردید استفاده شده است و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحقیق پیمایشی توصیفی- تحلیلی استفاده شده است.<br />شاخصهای پژوهش نشان میدهد که بیشترین سهم امانت منابع در حوزه میراث فرهنگی ناملموس با 3/25 درصد در سال 2006 بوده است و کمترین درصد از سهم امانت مربوط به سال 2014 با 12/1 درصد میباشد. موضوع ادبیات شفاهی با 43/52 درصد، معرقکاری روی چوب و قلمزنی با 5/14 درصد و طبیعت و سرگرمی با 82/8 درصد از مهمترین موضوعات به امانت رفته از کل موضوعهای مرتبط با میراث فرهنگی ناملموس در کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 5 استان مورد مطالعه بودهاند (2006- 2015میلادی). از میان 44 فعالیت "خدمات عمومی" اجرا شده در کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 5 استان مورد مطالعه، معرفی سرزمین با 43/8 درصد، قصه گویی با 57/7 درصد و نقاشی با 49/7 درصد بیشترین تأثیر را در جذب کاربران داشتند.انجمن ترویج علم ایرانترویج علم2251-903310120190823Qualitative analysis of content of the textbook of thinking and lifestyle in relation to reading and studying categoriesتحلیل کیفی محتوای کتاب درسی تفکر و سبک زندگی در ارتباط با مقوله های خواندن و مطالعه3552104175FAابوالفضل اسدنیاکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، کتابدار کتابخانهعمومی جابربن حیان شهر مس سرچشمه، رفسنجانعبدالاحد نبی اللهیدانشجوی دکترای کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایرانJournal Article20200304The purpose of the present study is to analyze the content of a thinking and lifestyle textbook in reading and reading categories. The present study is applied in terms of purpose and qualitative in terms of research approach. The statistical population of the research is 7th grade Thinking and Lifestyle textbook in 1397. Content analysis was used to reach the content of book messages related to reading. The book was thoroughly analyzed and the concepts related to reading were extracted and categorized. These concepts were then categorized and subdivided into levels of abstraction. The results showed that the book performs well in terms of studying and guiding the student in the proper way of studying. But most of all, the present book's lack of attention to explicit and transparent expression is the advantage of reading and its role in having the right thinking. The book also has activities that constantly encourage the student to think, but in no part of the book does the student answer the questions, and only one part of the research project in the research project Information collection refers to visiting the library<strong> </strong>هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب درسی تفکر و سبک زندگی در مقولههای خواندن و مطالعه است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر رویکرد پژوهش، کیفی است. جامعه آماری پژوهش کتاب درسی تفکر و سبک زندگی پایه هفتم در سال 1397 است. برای رسیدن به محتوای پیامهای کتاب در ارتباط با خواندن از تحلیل محتوا استفاده شد. کتاب به بطور کامل مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مفاهیم مرتبط با خواندن استخراج و دستهبندی گردید. سپس این مفاهیم دستهبندی و از نظر سطح انتزاع به مقوله و زیرمقوله تبدیل شدند. نتایج نشان داد کتاب به لحاظ پرداختن به عناصر مطالعه و هدایت دانشآموز در جهت شیوه صحیح مطالعه عملکرد مطلوبی برخوردار است. اما آنچه که بیش از هر چیز به چشم میآید عدم توجه کتاب حاضر به بیان صریح و شفاف مزیت خواندن و نقش آن در داشتن تفکری صحیح است. همچنین کتاب دارای فعالیتهایی است که به طور مداوم دانشآموز را ترغیب به تفکر میکند اما در هیچ قسمت از کتاب راه پاسخ به سؤالات را به دانشآموز معرفی نمیکند و تنها در قسمت طرح پژوهشی یکی از راههای جمعآوری اطلاعات را مراجعه به کتابخانه بیان میکند.انجمن ترویج علم ایرانترویج علم2251-903310120190823Empowerment Evaluation in Participatory Management of Natural Resourcesالگوی ارزشیابی توانمندساز در مدیریت مشارکتی منابع طبیعی5582104178FAغلامحسین کرمیدکترای ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانحمید کریمیاستادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل، زابل، ایران *(مسوول مکاتبات).Journal Article20200304Extensive efforts to protect natural resources and environment have so far not been able to stop the process of losing these valuable resources. There is a great deal of consensus that the reason of development plans failure in this area is the disregard about various people and actors associated with natural resources. So understanding the conservation strategies and patterns and sustainable use of them is a fundamental necessity and is still a prominent theme of the rural development scientific association and local communities. To address this global dilemma, it’s been a long time that participatory management and empowering various users and stakeholders, and providing conditions for purposeful engagement of people in increase the quality and effectiveness of natural resource development programs has been emphasized. Empowerment is a process which individuals of community become aware of their needs and desires, gain a kind of confidence and self-reliance to meet those needs, and get the ability to fulfill their goals. This research, through a purposeful and analytical review, has described the evolution of different evaluation generations and the interrelationship of people’s empowerment and participation in enhancing programs efficiency. Then, as the main topic of the research, the concept and philosophy, principles and levels of the empowerment evaluation model have explained. According to the results, in the empowerment evaluation model of natural resource development plans, individual judgment and valuation toward how to run and socioeconomic impacts of the project is replaced by interaction, co-thinking and dialogue model among all stakeholders including designers, Executor, evaluator and host and target communities. In this model, program managers and evaluators behave not as decision makers but as facilitators and enablers. Therefore, implementing this model in natural resource management programs will help reduce conflicts of interest, converge human resources, and increase the actors’ motivation and interest in resource sustainability strategies. It also adjusts the direction of the advance program based on the audience's needs and desired. However, the empowerment evaluation model has also some shortcomings that are briefly mentioned.تلاشهای گسترده در صیانت از منابع طبیعی و محیطزیست، تاکنون نتوانسته روند از دست رفتن این منابع ارزشمند را متوقف کند. در اینکه علت ناموفق بودن طرحهای توسعه در این حوزه، بیتوجهی به مردم و کنشگران مختلف مرتبط با منابع طبیعی است، تقریباً اتفاق نظر وجود دارد و شناخت راهبردها و الگوهای حفاظت و بهرهبرداری پایدار از آنها ضرورتی بنیادی و همچنان موضوع برجسته مجامع علمی توسعه روستایی و جوامع محلی است. دیر زمانی است که برای پاسخگویی به این معضل جهانی، مدیریت مشارکتی و توانمندسازی بهرهبرداران و ذینفعان مختلف و فراهم کردن شرایط درگیر شدن و حضور مؤثر و هدفمند مردم در افزایش کیفیت و اثربخشی برنامههای توسعه منابع طبیعی مورد تأکید است. توانمندسازی <span style="text-decoration: underline;">فرایندی</span> است که افراد جامعه از نیازها و خواستههای خود آگاه شده، نوعی اعتماد به نفس و خوداتکایی را برای برطرف کردن آن نیازها بهدست میآورند و از توانایی لازم برای تحقق هدفهای خود برخوردار میشوند. این پژوهش به روش مرور هدفمند و تحلیلی، با ارائه سیر تحول در نسلهای مختلف ارزشیابی، رابطه متقابل توانمندسازی و مشارکت مردم را توضیح داده است. سپس بهعنوان موضوع اصلی پژوهش مفهوم و فلسفه، اصول و سطوح مدل ارزشیابی توانمندساز را تبیین نموده است. طبق نتایج، در مدل ارزشیابی توانمندساز برنامههای توسعه منابع طبیعی، قضاوت و ارزشگذاری فردی در خصوص نحوه اجرا و اثرات اقتصادی، اجتماعی پروژه، جای خود را به مدل گفتوگو، تعامل و هماندیشی همه گروههای ذینفع و مخاطب شامل طراحان و مجریان، ارزشیابها و جامعه هدف و میزبان میدهد. در این مدل مدیران و ارزشیابان برنامهها، نه در نقش تصمیمگیر، بلکه در نقش تسهیلگر و توانمندساز عمل میکنند. بنابراین اجرای مدل ارزشیابی توانمندساز در برنامههای مدیریت منابع طبیعی به کاهش تضاد منافع، همگرایی منابع انسانی و افزایش انگیزه و علاقه کنشگران به راهبردهای پایداری منابع کمک میکند. همچنین مسیر پیشبرد برنامهها را بر اساس خواست و نیاز مخاطبان تنظیم مینماید. با این حال مدل ارزشیابی توانمندساز دچار کاستیهایی نیز میباشد که بطور مختصر بدان اشاره شده است.انجمن ترویج علم ایرانترویج علم2251-903310120190823interrelation between philosophy of science and history of scienceتعامل میان تاریخ علم و فلسفهی علم (با توجه به آثار ایمره لاکاتوش)83112104179FAکیوان الستیمرکز تحقیقات سیاست علمی کشور0000-0001-9915-7283مسعود افشارمرکز تحقیقات سیاست علمی کشورJournal Article20200304The paper examines the relationship between the history of science and philosophy of science from Imre Lakatos' point of view. According to him, to narrate a history of science, historians need a Methodology proposed by a Philosopher of science. The Philosophical methodology determines the way we make history. The methodology enables a historian to present a rational historical story for rising today's science. So history cannot be written unless a historian choose a philosophy of science.<br />For Lakatos, some of the historical constructions are better than others. The aim of a Philosophy of science is to reconstruct the history of science, in a way that it has the highest degree of rationality. In other words, the purpose of Lakatos' philosophy of science is to rational reconstruction of the history of science. <br />In this paper, firstly, the role of philosophy of science for history of science, and secondly, the role of history of science in judging different philosophical methodologies, will be discussed. Finally, the implications of the Lakatos approach for scientific realism will be examined <br />interaction between philosophy and history, Lakatos, Historiography of scienceبرای تشریح ادعای لاکاتوش مبنی بر همکاری تاریخ علم و فلسفه علم، سه مرحلهی متفاوت را باید از هم تفکیک کرد. در مرحله اول فلاسفه علم بر حسب آنچه که مورخین، «تاریخ درونی علم« مینامند، روششناسی علم را میسازند و بر اساس همان روششناسی، توضیحی عقلانی از رشد معرفت عینی ارائه خواهند داد. در مرحله دوم، تاریخ علم ابزاری خواهد شد که به وسیله آن میتوان دو روششناسی رقیب را ارزیابی و مقایسه کرد، و در مرحله سوم هر کدام از روششناسیها به یک تاریخ بیرونی تجربی نیز (که مکمل تاریخ درونی خواهد بود) نیاز خواهند داشت. تاریخ بیرونی مواردی را که تاریخ درونی قادر به بازسازی عقلانی آن نیست به صورت تاریخی، اجتماعی یا روانشناختی توضیح خواهد داد. در نتیجه چنین رویکردی، معقولیت تاریخ علم (یا به تعبیر لاکاتوش «تاریخ درونی علم») ملاکی برای ارزیابی میان روششناسیهای متفاوت (که توسط فلسفه علم تاکنون مطرح شدهاند) قرار خواهد گرفت.<br />این مقاله، رابطه میان تاریخ علم و فلسفه علم از منظر لاکاتوش را بهانهای قرار میدهد تا به وسیله آن نسبت این نگاه با واقعگرایی (چه علمی و چه تاریخی) مورد بررسی قرار گیرد. برای این منظور ابتدا نقش فلسفه برای تاریخ از منظر لاکاتوش، و سپس نقش تاریخ در قضاوت میان فلسفههای متفاوت به تفصیل شرح داده میشود، در بخش بعد به انتقادات مهمی که به این دیدگاه وارد شده پرداخته خواهد شد و در نهایت بررسی میشود که چنین رویکردی به تاریخ (و همچنین فلسفه) علم چه تبعات (و مزایا و معایبی) برای نگاه واقعگرایانه خواهد داشتانجمن ترویج علم ایرانترویج علم2251-903310120190823Energy Security & Sustainable Developmentامنیت انرژی و توسعه پایدار113130104180FAرضا حافظیگروه آیندهاندیشی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایرانJournal Article20200304Iran owns large hydrocarbon resources and plays a significant role in the global energy market as a supplier. Since long-term planning and foresight studies, such as the comprehensive scientific map were developed, science and technology development became a key aspect in the country's development programs. After 1970's energy crisis and west world's oil shock policy makers, especially from demand-side countries, followed a new approach to set national energy strategies. Energy security emerged as a systematic respond to the global crisis which aimed to improve energy systems resilience level. The high correlation between economic aspects, like GDP, and energy consumption, especially for energy export countries, considered energy security as a long-term respond to support sustainable development. In this paper we aimed to investigate energy security as a key concept and discuss how it tied to the sustainable development. As it has been showed, energy security is a complicated concept and needed to be localized for nations in order to address local challenges. Then it is crucial for Iran to study energy security from a new angle to adopt more sustain energy policies. It is expect that in a near future, energy security will become a challenging issue for Iranian policy makers.ایران یکی از کشورهای دارنده منابع هیدروکربنی و بازیگر کلیدی تأمین انرژی در جهان است. بهعنوان یکی از اعضاء قدرتمند اوپک و دومین دارنده منابع اثباتشده گاز طبیعی در جهان سیاستگذاری انرژی در ایران همواره موردتوجه دولتمردان بوده است. با گسترش نگاه بلندمدت، نشر رویکردهای علمی آیندهنگری در کشور و تدوین نقشه جامع علمی کشور نقش هر یک از حوزههای علوم و فناوری در توسعه پایدار جمهوری اسلامی ایران مورد اعتناء قرار گرفت. پس از بحران 1970 میلادی و شوک نفتی غرب، جهان و بهویژه در طرف تقاضای انرژی رویکرد نوینی به سیاستگذاری انرژی اتخاذ نمود. مفهوم امنیت انرژی در همان سالها متولد شد و به دنبال افزایش تابآوری سیستمهای انرژی در کشورها بوده است. گره خوردگی مصرف انرژی و رشد اقتصادی، که برای کشورهای دارنده منابع سوخت فسیلی میزان همبستگی آن بیشتر از متوسط جهانی برآورد میشود، نگاه بلندمدت در حفظ و ارتقاء امنیت انرژی را برای ضمانت پایداری توسعه را مدنظر قرار داده است. در این مقاله قصد داریم بهاختصار مفهوم امنیت انرژی را بررسی کرده و رابطه آن با توسعه پایدار کشورها را به بحث بگذاریم. همانطور که نشان دادیم، امنیت انرژی مفهومی پیچیده است که نیازمند ورود متخصصین و سیاستگذاران برای بومیسازی آن در مسیر اهداف کلان هر کشور است. لذا برای جمهوری اسلامی ایران نیز ورود به این عرصه بسیار حیاتی است و پیشبینی میشود در آینده نزدیک بیشتر مورد تفقد سیاستگذاران و تصمیم گیران صنایع انرژی کشور قرار گیرد.انجمن ترویج علم ایرانترویج علم2251-903310120190823The Evolution of Science Diplomacyتکامل دیپلماسی علم131140104181FAبهاره صفویدانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامیلیلا نیرومنداستادیار گروه ارتباطاتJournal Article20200304<span class="fontstyle0">The past decade has witnessed the emergence of science diplomacy,<br />both as a formalized set of operations and new field of<br />study and research (Lord and Turekian 2007, 2009). A number of<br />factors continue to drive this trend, but the most important<br />one is the recognition that more and more, major challenges are<br />international in nature and that science and its applications<br />are part of the cause as well as the cure. As a result, while much of the<br />international science regime is still focused on<br />discovery, there is an increasing need/demand for the integration of<br />science cooperation in international relations. This article<br />provides a brief overview of the evolution of science diplomacy over<br />the past decades (and beyond) with special focus on<br />recent developments. It will conclude by looking forward</span>دهه گذشته هر دو جنبه کاربردهای رسمی و مطالعات جدید، شاهد ظهور دیپلماسی علم بوده است. (لرد و توریکان <sup><sup>[1]</sup></sup>2007، 2009). تعدادی از عوامل همچنان به این روند ادامه می دهند، اما مهمترین آنها که بیشتر و بیشتر شناخته شده است ، چالشهای عمده بینالمللی در طبیعت و علم و کاربردهای آن به عنوان بخشی از علت و همچنین درمان است. در نتیجه، در حالی که بیشتر رژیم علمی بینالمللی همچنان بر کشفیات تمرکز دارد، تقاضا(درخواست) برای ادغام همکاری علمی در روابط بینالمللی افزایش مییابد. این مقاله یک مرور کلی از تحول دیپلماسی علمی طی دهههای گذشته (و فراتر از آن) با تمرکز ویژهای بر پیشرفتهای اخیر با نگاهی به جلو ارائه میدهد.<br /><br clear="all" /><br /><br />[1] Lord and Turekian