انجمن ترویج علم ایرانترویج علم2251-90339220190220collaborative Planning in the Promotion of Science:
A Media Comparison to Explain the Status of Non-Governmental Organizations from the Perspectives of Those Involved in the Mediaبرنامهریزی مشارکتی در ترویج علم؛ مقایسه رسانهها در تبیین جایگاه سازمانهای مردم نهاد از منظر اصحاب رسانه524104135FAعلی جعفریاستادیارگروه علوم ارتباطات، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران (نویسنده مسئول)0000-0001-9204-8105رضوان باقلاچیگروه علوم ارتباطات اجتماعی/ دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20200303The purpose of this study is to compare the media in explaining the status of Non Governmental Organizations from the point of view of the media Specialists. In terms of the purpose of the research, the applied type is of descriptive and correlative type In terms of data collection method, the research method is survey. The statistical population of this study consists of all the staff and officials of the Media Association in Ardebil. Whose number is 110. A total number has been used to determine the sample size due to the limited statistical population. In order to collect the required data, a researcher-made questionnaire inspired by Matani and Hasanpour (2015) was used. The results of the research show that status of the status of NGOs from the perspective of the media is favorable. Also, the status of variables (guidance and education of public opinion, aggregation of general demands and the aspect of monitoring and awareness) is in the upper limit of the average, which is the variable of aggregating the general demands in the optimal situation and from among the various types of media, the press with the highest (0 /60) and radio with the lowest level (0/16) in explaining the position of NGOs from the point of view of the media.هدف از تحقیق حاضر مقایسه رسانهها در تبیین جایگاه سازمانهای مردم نهاد از منظر اصحاب رسانه میباشد. از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کارشناسان و اصحاب رسانه در شهر اردبیل بوده که تعداد آنها برابر 110 میباشد. برای تعیین حجم نمونه به علت محدود بودن جامعه آماری از روش تمامشماری شماری استفاده شده است. به منظورگردآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه محققساخته دارای سه بعد با الهام از مدل متانی و حسنپور (1393) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که وضعیت جایگاه سازمانهای مردم نهاد از منظر اصحاب رسانه در حد مطلوب قرار دارد. همچنین وضعیت متغیرهای هدایت و آموزش افکار عمومی، جنبه نظارت و آگاهی بخشی در حد متوسط به بالا و متغیر تجمیع خواستههای عمومی در وضعیت مطلوب قرار دارد. از بین انواع رسانهها مطبوعات با بیشترین میزان (60/0( و رادیو با کمترین میزان (16/0) در تبیین جایگاه سازمانهای مردم نهاد از منظر اصحاب رسانه نقش دارند. انجمن ترویج علم ایرانترویج علم2251-90339220190220Appropriate Research Method(s) in Information Science as an Interdisciplinary Science: A Look at Epistemological Foundationsروش پژوهش مناسب در علم اطلاعات و دانش شناسی به مثابه علمی بین رشته ای: نظری به مبانی معرفت شناختی2548104136FAمهدی زینالی تازه کندیگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-2145-2666محسن نوکاریزیگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه فردوسی مشهدحسن بهزادیاستادیار رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200303The purpose of the study is to identify the appropriate research method(s) for interdisciplinary sciences, including knowledge and information science. In this regard, this is an analytical review article concerning some important philosophical schools related to research methods in which the characteristics of each philosophical school is mentioned and discussed. The findings show the positivist, pragmatist, realistic and Parmenides philosophical schools may be regarded as reductionist approaches which tend to discover the laws of nature; the existentialist and Heraclitus philosophical schools are holistic which tend to consider the change of entities. Since, it is the nature of the problem and the subject of the research that determine the appropriate research method and philosophy; Hence, for interdisciplinary sciences that often have complex, multi-faceted problems, the use of dual philosophical schools such as Plato’s philosophy (the composite approach) is more appropriate. It seems awareness of the fact that every research follows a series of philosophical assumptions has implications on how problems in the knowledge and information science should be studied.هدف از این مطالعه این است که روش یا روشهای پژوهش مناسب برای علوم بین رشتهای شناسایی شوند که علم اطلاعات و دانش شناسی نیز در این حوزه قرار دارد. از این رو، این یک مقاله مروری تحلیلی است که به برخی از مهم ترین مکتبهای فلسفی مرتبط به روش پژوهش پرداخته و ویژگی هر کدام از آنها بحث شده است. یافتهها حاکی از آن است که میتوان مکاتب فلسفی پوزیتویستی، پراگماتیستی، رئالیستی و پارمیندسی را دارای رویکرد تقلیل گرا دانست که به کشف قوانین حاکم بر طبیعت علاقه مندند؛ در حالی که مکاتب فلسفی اگزیستانسیالیستی و هراکلیتوسی را کل گرا دانست که به تغییر و تفاوت موجودیتها توجه دارند؛ از آنجایی که این ماهیت مسئله و موضوع پژوهش است که فلسفه و رویکرد پژوهشی مناسب را معین میکند. از این رو برای علوم بین رشتهای که اغلب دارای مسائل و موضوعهای پیچیده و چند وجهی میباشند، استفاده از مکاتب فلسفی دوگانه محور افلاطونی و روش ترکیبی برای حوزههای بین رشته ای مناسبتر است. به نظر می رسد، آگاهی از این واقعیت که هر پژوهشی از یک سلسله مفروضات فلسفی پیروی میکند، در رابطه با اینکه چگونه باید بسیاری از مسائل اصلی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی مطالعه شود،کاربرد دارد.انجمن ترویج علم ایرانترویج علم2251-90339220190220An Examination of Pajoohyar Software: An Assistant Tool for
Researchers in Acquisition, Organizing, and Citation of
Information Resourcesبررسی نرمافزار پژوهیار: ابزاری کمکی برای پژوهشگران در مجموعهسازی، سازماندهی و استناددهی منابع اطلاعاتی4965104140FAفرحناز سلطانیمدیر پروژه نرم افزار پژوهیار ؛ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نورJournal Article20200303<span class="fontstyle0">Searching for, gathering and organizing information and research resources<br />on one hand and citing the sources, which are used on the other, have<br />always been one of the most important and urgent issues for researchers.<br />Along with the growth and development of information and communication<br />technologies, libraries, universities, information centers, science centers and<br />research centers have been equipped with convenient and useful data storage<br />and retrieval tools. Also, the creation and development of the World Wide<br />Web and Internet, resulted in the access of researchers to numerous<br />information resources. Meanwhile, storing and acquisition of metadata<br />information in a digital library using digital tools, makes it easier. Citing and<br />referring to the resources of information used in standard ways is another<br />advantage that users need. In addition, the digital environment requires an<br />appropriate tool that supports data formats and standards supporting web<br />pages. This article, with a general review, introduces the citation<br />management software, its features and then its limitations to produce<br />Pajoohyar software, as the first Persian citation and reference management<br />software. It aims at examining its features and capabilities in acquisition,<br />organizing, and citation, and with an overviewing approach, it introduces its<br />possibilities that have empirically been implemented in the field of citation<br />management.</span><span class="fontstyle0">جستجو، گردووری و سازماندهی منابع اطلاعاتی، تحقیقاتی و پژوهشی از یک سو و استناددهی ب <br />منابع مورد استفاده از سوی دیگر، همواره یکی از مسائل مهم و ضروری پژوهشگران بوده است. ب <br />موازا رشد و توسع فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، کتابخان ها، دانشگاهها، مراکز اطلاعرسانی،<br />علمی و پژوهشی ب ابزارهای ذخیره و بازیابی اطلاعا مناسب و سودمند مجهز شدند و هم نین،<br />ایجاد و توسع شبک وب و اینترنت جهانی، منجر ب دسترسی پژوهشگران ب منابع بیشمار اطلاعاتی<br />شد. در این میان ذخیره و مجموع سازی فرادادههای اطلاعاتی در یک کتابخان دیجیتالی با استفاده از<br />ابزارهای دیجیتالی کار را وسانتر میسازد. استناددهی و ارجاع ب منابع اطلاعاتی استفاده شده با<br />شیوههای استاندارد مزیت دیگری است ک کاربران ب ون نیاز دارند. علاوه بر ون در محیب دیجیتال نیاز<br />ب ابزاری مناسب است ک با پشتیبانی قالبها و استانداردهای صفحا وب کار ذخیرهسازی داده را<br />میسر کند. نوشتار حاضر، با مروری کلی ب معرفی نرمافزارهای مدیریت استناددهی، ویژگیهای ون و<br />سپس محدودیتهای ون برای تولید نرمافزار پژوهیار، ب عنوان اولین نرمافزار فارسی زبان مدیریت<br />استناددهی و ارجاعا میپردازد، و با هدف بررسی ویژگیها و قابلیتهای ون را در مجموع سازی،<br />سازماندهی و استناددهی و با رویکردی مروری امکانا ون را ک ب صور تجربی پیاده شده است،<br />در زمین مدیریت استناددهی معرفی میکند</span><span class="fontstyle2">.</span>انجمن ترویج علم ایرانترویج علم2251-90339220190220A Study on the Van, Turkey Earthquake of 23 October 2011,
Mw7.2مطالعه زمینلرزه وان ترکیه با بزرگای :7.2اول آبان 1390 ( 2011 اکتبر23 )6782104142FAمهدی زارعاستاد، پژوهشگاه بین المللی زلزل شناسی و مهندسی زلزلهJournal Article20200303<span class="fontstyle0">The Van Turkey earthquake of 23 October 2011, Mw7.2, occurred at 13:41<br />local time, and caused 644 death losses (according to official sources from<br />hospitals), of which 477 in Ercis. The Van earthquake epicenter was closed<br />to an active tectonic intersection zone in NW Iran, eastern Turkey and SW<br />Caucasus, and the earthquake fault with a compressional mechanism with<br />almost east-west direction, created a surface rupture with a 10km length in<br />the north of Van, between the coast line of Van and Ercek lakes. This article<br />represents the seismological aspects of the Van earthquake based on a 5 -<br />day visit by the reconnaissance team of IIEES started on the 26</span><span class="fontstyle0" style="font-size: 7pt;">th </span><span class="fontstyle0">day after<br />the mainshock</span><span class="fontstyle0">زمینلرزه 90/8/1وان ترکی با بزرگای گشتاوری </span><span class="fontstyle2">Mw</span><span class="fontstyle0">7.2در ساعت 13:41ب وقت محلی موجب<br />644کشت (بر اساس گزارش رسمی منابع بیمارستانی) شد ک از این میزان 477نفر مربوط ب تلفا <br />در شهر ارجیش است. ناحی زلزل زده وان با تلاقی گسلهای ناحی شرق ترکی با شمال غربی ایران و<br />جنوب غربی قفقاز در محدودهای با لرزه خیزی بالا قرار گرفت و گسیختگی گسل زمینلرزهای در این<br />زلزل با سازوکار فشاری در راستای تقریبا شرقی- غربی با گسیختگی سطحی ب طول حدود 10<br />کیلومتر در شمال وان در حدفاصل ساحل دریاچ وان تا ساحل دریاچ ارجک قابل مشاهده بود. در<br />این مقال بر اساس بازدید ب عمل ومده از سوی گروه شناسایی مناطق زلزل زده پژوهشگاه بین المللی<br />زلزل شناسی و مهندسی زلزل از منطق وان ترکی ب مد 5روز (از روز بیست و ششم بعد از رخداد<br />زلزل) جنب های زلزل شناختی زلزل وان مورد بررسی قرار گرفت است.</span>انجمن ترویج علم ایرانترویج علم2251-90339220190220Study the profile picture status of faculty members in information
science and science in academic social networksبررسی وضعیت عکس پروفایل اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی در شبکه های اجتماعی علمی85112104146FAامیررضا اصنافیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی. دانشگاه شهید بهشتی. تهران، ایرانشیما مرادیاستادیار گروه علمسنجی. مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورJournal Article20200303<span class="fontstyle0">INTRODUCTION</span><span class="fontstyle1">: Considering the importance and increasing rate of<br />social networks utilization amongst scientific societies, the present study<br />was conducted to analyze the profile picture of faculty members of<br />information sciences in academic social networks, and analyze their<br />probabilistic patterns for the picture selection.<br /></span><span class="fontstyle0">METHODOLOGY</span><span class="fontstyle1">: It was a descriptive and survey type study and a<br />researcher-made questionnaire was used to collect data from 45 faculty<br />members in governmental universities of the country. Analyzing data was<br />made with SPSS and Chi-square test.<br /></span><span class="fontstyle0">FINDINGS</span><span class="fontstyle1">: It showed that 51.1% of the faculties used the same pictures for<br />various scientific social networks. 64.4 %, occasionally replaced their<br />pictures; 24.4 % of them noted that providing a new image of themselves<br />was the main reason to make changes on their profile pictures. The most<br />commonly used image template was the official photo and the most<br />important reason for the current image was the attraction of a picture.<br />Examining the research hypotheses, it was found that there is a significant<br />relationship between their profile image profile, gender, age and academic<br />rank. The relationship between changing the picture and the gender was<br />high; while, it was moderate compared to the scientific level and age<br />amongst faculties. Moreover, most of the faculty members despite their<br />gender, age, and academic rank, used official pictures; however the rate of<br />using officialprofile pictures was higher among men, those with professor<br />level rank and those in 36 to 40 age range. These findings were similar to<br />the results of demographic and profile characteristics of faculty members.<br />Conclusion: In academic social networks, interactions and communications<br />are official and users are supposed to share their scientific output and</span> <span class="fontstyle0">experiences, so they have to present their official aspect of themselves in<br />such an environment. It seems that profile pictures in these networks are<br />important to researchers in attracting scholars, colleagues and expanding the<br />scholarly network, so they try to identify and accept those with the same<br />attitudes and manners.</span><span class="fontstyle0">نظر به اهمیت و افزایش بهرهگیری از شبکههای اجتماعی در جوامع علمی، پژوهش حاضر بر آن است<br />تا تصاویر پروفایل کاربری اعضای هیئت علمی در شبکههای اجتماعی علمی را تحلیل و الگوهای<br />احتمالی ایشان را برای گزینش تصویر پروفایل بررسی نماید. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع<br />پیمایشی است و از پرسشنامه محقق ساخته جهت گردآوری داده از 45عضو هیئت علمی گروههای<br />علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی کشور استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار<br />اس. پی. اس. اس، آمار توصیفی و آزمون خی 2انجام شد.<br />یافتهها نشان داد که 51/1درصد از اعضای هیئتعلمی علم اطلاعات و دانششناسی در تمام<br />شبکههای اجتماعی علمی، از تصویر پروفایل یکسان بهره میبردند. همچنین از لحاظ دفعات تعویض<br />تصویر نیز 64/4درصد، گاه به گاه تصویرشان را تغییر میدادند و از این تعداد 24/4درصد عامل مؤثر<br />برای تغییر را، علاقهمندی به ارائه تصویر جدید میدانستند. بیشترین الگوی تصویری مورد استفاده آن</span><span class="fontstyle2">-<br /></span><span class="fontstyle0">ها، عکس پرسنلی رسمی بود و مهمترین دلیل اشتراک تصویر فعلی را جذابیت دانستند. همچنین، در<br />بررسی فرضیههای پژوهش مشخص شد که بین الگوی تصویر پروفایل ایشان، با جنسیت، سن و مرتبه<br />علمی آنها رابطه معنیداری وجود دارد. میزان شدت رابطه با جنسیت زیاد و با مرتبه علمی و سن،<br />متوسط بود. در هر سه مورد جنسیت، سن و مرتبه علمی، بیشتر اعضای هیئتعلمی از عکس پرسنلی<br />رسمی استفاده میکردند که این نتیجه در میان مردان بیشتر از زنان، و بین اساتید با مرتبه علمی<br />استادیاری و گروه سنی 36تا 40سال بیشتر بود. این یافتهها، تشابه بسیاری با نتایج حاصل از<br />ویژگیهای جمعیتشناختی و ویژگیهای تصویر پروفایل اعضای هیئتعلمی داشت</span>.<br /><span class="fontstyle0">نتایج حاکی از این بود که در شبکههای اجتماعی علمی، تعاملات و ارتباطات رسمی بوده و مقرر<br />است کاربران به اشتراک آثار و تجربیات علمی خود بپردازند؛ بنابراین ضرورت دارد که در این محیط<br />کاربران، چهرهای رسمی از خود ارائه دهند. بهنظر میرسد در میان جوامع علمی تصاویر پروفایلها در<br />شبکههای اجتماعی در جذب کاربران و همکار علمی و گسترش شبکه متخصصان فردی اهمیت دارد،<br />لذا پژوهشگران سعی میکنند افرادی که از لحاظ هویتی به آنها نزدیک هستند را به عنوان همکار<br />انتخاب نمایند</span>.انجمن ترویج علم ایرانترویج علم2251-90339220190220Media Management Education: Key Themes, Pedagogies, and
Challengesآموزش مدیریت رسانه: موضوعات اصلی، فنون آموزش و چالشها109132104148FAمختار جعفریعلوم ارتباطات / دانشگاه صداوسیمای تهران0000-0002-1696-044XJournal Article20200303<span class="fontstyle0">The media sphere has changed significantly as a result of globalization,<br />technology, and new habits of media use. Scholars in journalism and mass<br />communication thus call on a transformation and reinvention of higher<br />education in the field. The purpose of this article is to investigate how media<br />management is taught across different institutions, and how educators cope<br />with this interdisciplinary, international, and dynamic field. In an onlinesurvey, we asked educators from fourteen different countries across Europe<br />about the key themes addressed in teaching, the pedagogies applied, and the<br />fundamental challenges they perceive.</span><span class="fontstyle0">درنتیج جهانیشدن، فناوری و روی های جدید استفاده از رسان فضای رسان ای ب نحو معناداری تغییر<br />یافت است. ازاینرو محققان روزنام نگاری و ارتباطا جمعی خواستار تغییر و تجدیدنظر در وضعیت<br />تحصیلا تکمیلی در این زمین اند. هدف از این مقال بررسی نحوه وموزش مدیریت رسان در<br />سازمانهای متفاو و نحوه مواج مربیان با این زمین میانرشت ای، بینالمللی و پویا است. در<br />پیمایشی ونلاین، ما از مربیان چهارده کشور متفاو از سراسر اروپا در مورد موضوعا کلیدی<br />موردبحث در تدریس، وموزشهای کاربردی و چالشهای اساسی ملموس، پرسش کردیم</span>