2024-03-29T13:34:57Z
https://www.popscijournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=11723
ترویج علم
2251-9033
2251-9033
1396
8
2
نقش روزنامه نگاران علم در ارتقای سطح دانش جامعه و مقابله با شبه علم
بهاره
صفوی
سمیه
تاجیک اسماعیلی
برای بسط و گسترش علم، مقابله با شبهعلم و در نتیجه بهبود وضعیت علمی و فرهنگی جامعه، عمومیسازی علم امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. در این راه بهترین، کارامدترین و در دسترس ترین ابزار رسانه است. با افزایش نفوذ و تأثیر رسانهها در جامعه، روزنامهنگاران علم سهم مهمی در ارتقای سطح دانش جامعه پیدا کردهاند. در نوشتار حاضر، پس از بررسی اصلیترین ویژگیهای شبهعلم و دلایل استقبال جامعه از آنها، چالشهای روزنامهنگاران علم در عمومیسازی علم را بررسی می کنیم، پس از آن به مرور مدلهای مختلف کارکردی که برای ترویج و عمومیسازی علم در جامعه مرسوم است، می پردازیم. همچنین با توجه به اینکه پژوهشها نشان میدهند ارزیابی تفکر انتقادی نسبت به مقابله با شبهعلم موفق است و توانایی ارزیابی ادعاها را افزایش داده است، در ادامه به بررسی و تحلیل نقش روزنامهنگاران علم در مقابله با رسوخ شبه علم به وسیله آموزش و کمک به بسط تفکر انتقادی در جامعه به عنوان ارزیابی متعهدانه، مهارتی و قضاوتی پرداخته ایم.
شبهعلم
روزنامهنگاری علم
تفکر انتقادی
رسانه
عمومیسازی علم
2018
02
20
5
22
https://www.popscijournal.ir/article_88094_5586857a0d2003592b1bf1ba4858907d.pdf
ترویج علم
2251-9033
2251-9033
1396
8
2
تحلیل رابطه دو سویه تربیت و اجتماع
جواد
شیرکرمی
شکی نیست که انسان موجودی اجتماعی است و منشأ نهادهای مختلف بوده و است و در جریان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری از اجتماع زیست میکند. هر اجتماعی ابتدا باید به تعریفی جامع و مطلوب از تربیت بپردازد و سپس نسبت به تبلیغ و اجرای آن اقدام کند. تحقیق حاضر، به مطالعه در زمینه تربیت و اجتماع و تحلیل رابطه دوطرفه آنها پرداخته است. نتایج را میتوان در حوزه نقش خانواده و حکومت در تربیت، رابطة شخصیت و اجتماع، نقش شیوههای تربیتی و جایگاه فرایندهای جذب دستهبندی کرد. تربیت جامع که مصادیق متفاوتی در حوزههای شناختی، نگرشی، رفتاری، ارتباطی و مهارتی و ... را شامل میشود، میتواند به تسهیل رشد و تعالی و شکوفایی منجر شود. اما بی تفاوتی، بیبرنامه بودن و مسئولیتناپذیری به قانونگریزی و کاهش کیفیت و کارایی خواهد انجامید. بنابراین، نقش رویههای جذب و استعدادیابی در راستای کشف و به کارگماری افراد مستحق و توانمند و طراحی و اجرای مطلوب برنامههای اصلاحی در سطوح متفاوت (سنی، تحصیلی و شغلی) و جذب مشارکتها (محلی، ملی، بینالمللی) بسیار حائز اهمیت است.
تربیت
اجتماع
خانواده
شخصیت
مسئولیتپذیری
توسعه
2018
02
20
23
40
https://www.popscijournal.ir/article_88095_eee12448905b98052010e5ef8272f482.pdf
ترویج علم
2251-9033
2251-9033
1396
8
2
بررسی ویژگی های برجسته کارآفرینی فناورانه و تفاوت آن با کارآفرینی مرسوم
حجت اله
حاج حسینی
پیمان
سرحدی
کارآفرینی مفهومی است که تاکنون از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و همه بر این باورند که کارآفرینی[1] موتور محرکه توسعه اقتصادی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. سه دلیل مهم کشورها برای توجه به مقوله کارآفرینی، تولید ثروت، توسعه فناوری و اشتغال مولد است. کارآفرینی انواع گوناگونی دارد که یکی از مهمترین آنها کارآفرینی فناورانه یا تکنولوژیک است. کارآفرینی فناورانه یا تکنولوژیک حوزه جدیدی است که از کارآفرینی ریشه گرفته است. هدف کارآفرینی فناورانه این است که خصوصیات رفتارهای کارآفرینانه را در محیط های متمرکز بر فناوری و فناوری های نوین مورد مطالعه قرار می دهد. مطالعه کارآفرینی فناورانه اهمیت دارد، زیرا به بررسی ترکیبی از فاکتورهای ریسک همراه باکارآفرینی می پردازد؛ در سالهای اخیر تکنوپرونورشیپ در اروپا به عنوان یکی از مهمترین منابع ایجاد ارزش اقتصادی و توسعه مطرح شده است. کارآفرینی فناورانه در سطحی بالاتر از کارآفرینی قرار دارد و عبارت از تحویل یک محصول نوین یا ارائه نوآوری در خدمات در بخش فناوری های نوین است، یا به تعبیری فرایندی از ساخت مهندسی آینده یک فرد، سازمان یا ملت است. این مقاله به ساختار و ابعاد و مدلهای مهم کارآفرینی فناورانه و همچنین تفاوتهای بارز آن با کارآفرینی مرسوم می پردازد. [1]. Entrepreneurship
کارآفرین
فناوری
کارآفرینی مرسوم
ویژگیهای کارآفرینی فناورانه
2018
02
20
41
63
https://www.popscijournal.ir/article_88096_22484c0f1ca7502bef13eadf8e505ffb.pdf
ترویج علم
2251-9033
2251-9033
1396
8
2
نظام رتبه بندی سایمگو و راهکارهای جست وجو در آن
فاطمه
عبداللهی
هدف از این پژوهش معرفی نظام رتبهبندی سایمگو و راهکارهای جستوجو در آن به منظور استفاده از خدمات و محصولات مختلفی است که مؤسسه سایمگو فراهم می کند. مؤسسه سایمگو که یکی از مؤسسه های علم سنجی در جهان است توسط پروفسور اسپانیایی، فِلیکس دِمویا انِگون در سال 2008 میلادی به عنوان یک اسپینآف[1] تأسیس شد و از طریق ایجاد دسترسی رایگان به بخشی از اطلاعات یک پایگاه اطلاعاتی معتبر یعنی نمایه استنادی اسکوپوس از شرکت الزویر و نیز تجزیه و تحلیل اطلاعات براساس شاخص هایی معین امکان رتبه بندی مجله ها، کشورها و مؤسسه هایی را فراهم کرده است که در این پایگاه موجودند. همچنین این مؤسسه خدماتی از جمله مشاوره، تهیه گزارش، استفاده از ابزارهای وایز (مصورسازی علم، نمودارهای حبابی موضوع و گزارشهای جهانی) به منظور کمک به درک واقعیت ها، تصمیم گیریهای آگاهانه و کارآمدی سیاستگذاریها در مورد عملکرد پژوهشی سازمانها ارائه می دهد. [1]. Spin-Off
سایمگو
رتبه بندی
رتبه بندی مجله ها
رتبه بندی کشورها
رتبه بندی مؤسسه ها
مصورسازی علم
2018
02
20
65
104
https://www.popscijournal.ir/article_88097_793749e7369d9455150936eecedbf1e3.pdf
ترویج علم
2251-9033
2251-9033
1396
8
2
تشخیص بهنگام کودکان با ناتوانی
ستاره
شجاعی
علی
ضامن مولایی آرپناهی
تشخیص بهنگام و برنامهریزی برای کودکان با ناتوانی میتواند بر تحول همه جانبه آنها مؤثر باشد. با وجود این، تشخیص بسیاری از ناتوانیها به ویژه ناتوانیهای خفیف در سالهای نخستین کودکی بسیار مشکل است. پژوهش حاضر با هدف بیان اهمیت و معرفی تشخیص بهنگام، تشخیص ناتوانی کودک برای جایدهی مناسب و ارائه مداخله بهنگام با تأکید بر کاربرد آن در ایران انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مروری بود. بر این اساس با بررسی پیشینه نظری و پژوهشی در مورد تشخیص بهنگام، تعریف، اهمیت و ضرورت، مراحل، منابع، فواید، چالشها و موانع تشخیص بهنگام وکاربرد تشخیص بهنگام در ایران ارایه شد.نتایج نشان داد ارزش تشخیص بهنگام برای کودکان با ناتوانی حیاتی است و اگر دانش عمومی درباره تشخیص بهنگام گسترش یابد میتواند برای خود کودک، خانواده دارای کودک در معرض خطر، دولت و جامعه مفید و مؤثر باشد؛ زیرا نخست؛ مانع گسترش ناتوانی کودک میشود، دوم؛ در کاهش هزینههای گزاف درمانی و حمایتی برای خانواده و جامعه صرفهجویی میشود و سوم؛ باعث میشود تا نهادهایی که در جامعه خدمات حمایتی برای افراد با ناتوانی ارائه میدهند، وقت و هزینه بیشتر برای خدمات پیشگیری داشته باشند و خدمات آنها متمرکز بر تشخیص بهنگام و پیشگیری از ناتوانیها شود.
تشخیص بهنگام
کودکان
ناتوانی
2018
02
20
105
123
https://www.popscijournal.ir/article_88099_ea1c7f2e333477fe3a77fb5edb88987a.pdf
ترویج علم
2251-9033
2251-9033
1396
8
2
کاربرد رویکرد سازگاری اکوسیستم محور در تحقق شهرهای تاب آور اقلیمی
نغمه
مبرقعی
زهرا
مختاری
شهرها به علت افزایش جمعیت و الگوهای پیچیده زیرساخت ها و خدمات در مقابل تغییرات آب وهوایی در معرض خطر بیشتری قرار دارند. اثرات ناشی از این تغییرات پیامدهای بسیاری بر سلامت، رفاه اجتماعی و سرمایه های انسانی به همراه دارد. در مواجهه با این اثرات، امروزه علاوه بر تلاش در راستای به کار بستن اقدام های کاهش گازهای گلخانه ای، رویکردهای سازگاری مختلف (انسانمحور و طبیعت محور) در برنامه ریزی بسیاری از شهرها تلفیق شده است. علاوه بر آن، در سالهای اخیر توجه به تاب آوری شهرها به شدت با سازگاری تغییرات آب و هوا پیوند خورده است و واژه تاب آوری اقلیمی به کرات در متون مرتبط با مدیریت شهری مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله سعی بر ارائه چهارچوب مفهومی تلفیق سازگاری و عوامل مختلف آن، به منظور افزایش سازگاری در ایجاد شهرهای تاب آور است. از جمله رویکردهای جدید سازگاری برای رسیدن به شهرهای تاب آور، سازگاری اکوسیستممحور است که در این رویکرد به کارکرد و خدمات اکوسیستم های مختلف و ضرورت آن در ایجاد شهرهای تاب آور اقلیمی توجه میشود. بنابر مطالعات انجام شده برنامه ریزی در سطح شهرداری فرصت کلیدی برای تلفیق اقدامهای سازگاری اکوسیستم محور است. در ایران، مطالعات لازم در ارتباط با سازگاری اکوسیستم محور در مناطق شهری و سیاستگذاری و تلفیق آن با تغییرات اقلیم در مدیریت و برنامه ریزی شهری انجام نگرفته است. با توجه به گسترش روزافزون شهرها و اثرات و شواهد ناشی از تغییر اقلیم در آنها، توجه به طرح های سازگاری اکوسیستم محور با تغییر اقلیم در توسعه شهری ضروری به نظر می رسد. در این زمینه، ایجاد پایگاه اطلاعات اکولوژیک شهرها و تلفیق آن با سایر زمینه های دانشی و اندازه گیری منافع حاصل از آنها برای توجیه اقتصادی، به عنوان گام ابتدایی برای تلفیق سازگاری اکوسیستم محور برای نیل به شهرهای تاب آور اقلیمی ضروری است.
تغییرات اقلیم
شهرداری
سازگاری اکوسیستم محور
تاب آوری شهری
برنامهریزی شهری
2018
02
20
125
145
https://www.popscijournal.ir/article_88100_9daa755b2320a5521ae056c24f724076.pdf
ترویج علم
2251-9033
2251-9033
1396
8
2
چرا ربط هنوز مفهوم اساسی در علم اطلاعات است؟ (با وجود اینکه پیشرفت عظیمی در فناوری اطلاعات رخ داده است)
مهدی زینالی
تازهکندی
در فرهنگ آنلاین مریام وبستر؛ ربط به صورت زیر تعریف شده است: ربط به موضوعِ در دست بررسی اشاره دارد؛ ربط عبارت است از توانایی بازیابی منابعی که رضایت کاربران را فراهم آورد. ربط مفهوم اساسی در علم اطلاعات است. هدف این مقاله آن است تا چشماندازی از دو پرسش مهم فراهم آورده شود که پرسش اولی، تاریخی و پرسش دوم مربوط به عصر امروزی است. 1.چرا ربط به مفهوم اساسی در علم اطلاعات تبدیل شد؟ 2.امروزه و با وجود پیشرفتهای عظیم در فناوری اطلاعات، چرا باز هم ربط مفهوم اساسی در علم اطلاعات باقی مانده است؟ در سال 1950 به دلیل گسترش نظری و توجهات عملی و پیوند ربط با فرایند جستوجو افزون بر توجه به سازماندهی اطلاعات، به مفهوم اساسی تبدیل شد. در این چرخش، جستوجو با نوآوری در رایانه و محاسبات پیوند خورد و امکانپذیر شد. پیشرفتهای معاصر در فناوری اطلاعات، تغییرات زیادی را به همراه خود آورد. موتورهای کاوش، رسانههای اجتماعی و مجموعه جدیدی از منابع اطلاعاتی، جهان را تغییر دادند. جستوجوی اطلاعات در سرتاسر جهان توسط افراد مختلف و با دلایل متفاوتی انجام میشود. به هرحال، جستوجو هنوز مبنای ربط است. ربط از گذشته بوده و هنوز نیز به عنوان مفهوم اساسی باقیمانده است که در رابطه با جستوجو و بازیابی اطلاعات است. یافتهها نشان میدهند که فناوری اطلاعات و کاربردهای بیشمار آن با سرعتی شتابیابنده در حال تغییرند. با وجود این، باز هم به مفهوم ربط پرداخته میشود و توجه به موضوع ربط همواره نو خواهند ماند.
ربط
علم اطلاعات
بازیابی اطلاعات
جست وجو
2018
02
20
149
159
https://www.popscijournal.ir/article_88606_ab78b936870d15c794ddd2b4fa593c01.pdf