TY - JOUR ID - 88456 TI - رویش نظریه با استفاده از مطالعه موردی JO - ترویج علم JA - POPSCI LA - fa SN - 2251-9033 AU - رنجبرفرد, مینا AD - دکترای مهندسی صنایع، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا، گروه مدیریت فناوری Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 6 IS - 2 SP - 41 EP - 57 KW - رویش نظریه KW - مطالعه موردی KW - ساخت فرضیه DO - N2 - اهمیت ایجاد نظریه از آنجاست که چهارچوبی برای تحلیل فراهم می آورد، توسعه یک حوزه علمی را تسهیل می کند و برای کاربرد در مسائل دنیای واقعی ضروری است. با این حال متأسفانه در کشور کمتر شاهد تحقیقات رویش نظریه هستیم و بیشتر پژوهشگران به دلیل نداشتن آشنایی کافی با فرایند نظریه پردازی و به ویژه روش های تحلیل داده های کیفی، از انجام چنین تحقیقاتی سرباز می زند. این چالش تا آنجا پیش رفته که متأسفانه حتی برخی از داوران را نیز تحت تأثیر قرار می دهد، به طوری که اگر مقاله ای حاوی اعداد و ارقام آماری نباشد، کمتر مورد پسند داوران واقع می شود. نگارنده با توجه به درک خلأ موجود در کشور، اقدام به نگارش مقاله حاضر کرد که برگرفته از روش ارائه شده توسط ایسنهاردت برای ساخت فرضیه است. ایسنهاردت تکه های مختلف فرایند ساخت فرضیه از مطالعه موردی را از تحقیقات مختلف جمع کرد و کنار هم گذاشت و یک نقشه راه برای این منظور ارائه کرده است. این نقشهراه، دیدگاه تحقیقی کثرت گرایی را اتخاذ کرده است. یعنی این فرایند به گونه ای تنظیم شده که در راستای توسعه فرضیه های قابل آزمون و همچنین نظریه ای که در شرایط مختلف قابل تعمیم باشد، پیش برود. این مقاله به تشریح مراحل رویش نظریه با استفاده از مطالعه موردی می پردازد، بنابراین می تواند در راستای رفع خلأ تحقیقاتی موجود در کشور در زمینه نظریه پردازی کارساز واقع شود. UR - https://www.popscijournal.ir/article_88456.html L1 - https://www.popscijournal.ir/article_88456_3918a1b2015e9d4002baadb77fc678a3.pdf ER -