TY - JOUR ID - 88094 TI - نقش روزنامه نگاران علم در ارتقای سطح دانش جامعه و مقابله با شبه علم JO - ترویج علم JA - POPSCI LA - fa SN - 2251-9033 AU - صفوی, بهاره AU - تاجیک اسماعیلی, سمیه AD - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی AD - هیئت علمی گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 8 IS - 2 SP - 5 EP - 22 KW - شبه‌علم KW - روزنامه‌نگاری علم KW - تفکر انتقادی KW - رسانه KW - عمومی‌سازی علم DO - N2 - برای بسط و گسترش علم، مقابله با شبه‌علم و در نتیجه بهبود وضعیت علمی و فرهنگی جامعه، عمومی­سازی علم امری ضروری و اجتناب­ ناپذیر است. در این راه بهترین، کارامدترین و در دسترس ­ترین ابزار رسانه است. با افزایش نفوذ و تأثیر رسانه‌ها در جامعه، روزنامه‌نگاران علم سهم مهمی در ارتقای سطح دانش جامعه پیدا کرده‌اند. در نوشتار حاضر، پس از بررسی اصلی‌ترین ویژگی‌های شبه‌علم و دلایل استقبال جامعه از آنها، چالش‌های روزنامه‌نگاران علم در عمومی‌سازی علم را بررسی می­ کنیم، پس از آن به مرور مدل‌های مختلف کارکردی که برای ترویج و عمومی‌سازی علم در جامعه مرسوم است، می ­پردازیم. همچنین با توجه به اینکه پژوهش‌ها نشان می‌دهند ارزیابی تفکر انتقادی نسبت به مقابله با شبه‌علم موفق است و توانایی ارزیابی ادعاها را افزایش داده است، در ادامه به بررسی و تحلیل نقش روزنامه‌نگاران علم در مقابله با رسوخ شبه ‌علم به وسیله آموزش و کمک به بسط تفکر انتقادی در جامعه به عنوان ارزیابی متعهدانه، مهارتی و قضاوتی پرداخته ­ایم. UR - https://www.popscijournal.ir/article_88094.html L1 - https://www.popscijournal.ir/article_88094_5586857a0d2003592b1bf1ba4858907d.pdf ER -