TY - JOUR ID - 160154 TI - تقویت انگیزه معلمان در جهت ارتقاء صلاحیت‌های خود JO - ترویج علم JA - POPSCI LA - fa SN - 2251-9033 AU - رحیمی نژاد, ویدا AD - مدیر گروه علوم انسانی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 1 SP - 50 EP - 61 KW - "پیشرفت تحصیلی دانش آموزان" KW - "صلاحیت‌های معلمان" KW - "انگیزه" DO - 10.22034/popsci.2022.337056.1183 N2 - برای بهبود پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتقاء صلاحیت‌های معلمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. معلمان توانمند از دانش، مهارت و تخصص خود در فرآیند آموزش دانش آموزان استفاده کرده و زمینه مساعدی را برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به وجود خواهند آورد. هدف این پژوهش 1) شناخت مؤلفه‌های مختلف صلاحیت‌های معلمی و 2) شناسایی عوامل ایجاد انگیزه در معلمان جهت ارتقا صلاحیت‌های معلمی توسط خود است. روش پژوهش کیفی است و جهت تبیین از نظریه انگیزش شغلی هرزبرگ استفاده شد. ابزار مورداستفاده مصاحبه نیمه ساختارمند بود. جامعه آماری شامل پژوهش‌های انجام‌شده مرتبط، معلمان و کارشناسان آموزشی در شهر تهران بود. حجم نمونه شامل 12 نفر از معلمان و کارشناسان آموزشی در دسترس در مناطق مختلف آموزش‌وپرورش شهر تهران بود. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند انجام شد. یافته‌ها حاکی از آن است که صلاحیت‌های معلمی شامل 6 مؤلفه که شامل «مسئولیت‌های حرفه‌ای معلمان»، « مدیریت و سازماندهی کلاس درس»، «آموزش با تدریس»، «پیش‌نیازهای تدریس مؤثر»، «برنامه‌ریزی و آمادگی» و « ویژگی‌های شخصی معلم» است. هرکدام از این مؤلفه‌ها دارای زیر مؤلفه‌هایی نیز هستند. مقوله‌های حاصل از مصاحبه بر اساس عوامل ایجاد انگیزه در نظریه هرزبرگ به دودسته انگیزش شغلی و نگهدارنده (بهداشتی) تقسیم شدند که متناسب با هرکدام می‌توان مداخلاتی را جهت ایجاد انگیزه انجام داد تا معلمان خودشان نسبت به ارتقاء صلاحیت‌های معلمی خود با شرکت فعالانه در «دوره‌های دانش‌افزایی مصوب آموزش‌وپرورش»، «دوره‌های مجازی» و «غیرمجازی» اقدام نموده و به‌صورت خودجوش به جستجوی مطالب موردنیاز خود پرداخته و صلاحیت‌های معلمی خود را ارتقاء دهند. UR - https://www.popscijournal.ir/article_160154.html L1 - https://www.popscijournal.ir/article_160154_22e9e43396c5f875c643c6fe66721ede.pdf ER -