TY - JOUR ID - 143436 TI - طراحی مدل تبلیغات الکترونیکی کسب‌وکارهای نوظهور با رویکرد داده‌بنیاد و مقایسه وضعیت موجود و مطلوب JO - ترویج علم JA - POPSCI LA - fa SN - 2251-9033 AU - نظری منتظر, مریم AU - نمامیان, فرشید AU - حسنی, سید رضا AU - قنبری, مهرداد AD - گروه مدیریت بازرگانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران AD - گروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 1 SP - 205 EP - 234 KW - وضعیت موجود KW - وضعیت مطلوب KW - دیجی‌کالا KW - فروشگاه اینترنتی DO - 10.22034/popsci.2021.295247.1110 N2 - هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل تبلیغات الکترونیکی کسب‌وکارهای نوظهور با رویکرد داده­بنیاد و مقایسه وضعیت موجود و مطلوب می­باشد. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوة گردآوری داده­ها توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش، خبرگان و کارشناسان فروشگاه­های اینترنتی شهر تهران بودند که این افراد، به‌صورت هدفمند و گلوله­برفی برای مصاحبه‌های کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردیدند (15 مصاحبه با 15 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). در بخش دوم (کمی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه نموده و این پرسشنامه (32 گویه و در قالب هفت مؤلفه­، ویژگی­های فردی مخاطبان، زیرساخت­ها، ویژگی­های تبلیغ، کانال­های تبلیغ، سرانه استفاده از نت، شناخت و اعتبار برند و ایجاد ارزش به مشتری) و پرسشنامه هفت گویه­ای مقایسه وضعیت موجود و مطلوب، در بین مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا به‌صورت آنلاین توزیع گردید (384 نفر). از آزمون تی زوجی به‌منظور مقایسه وضعیت موجود  و وضعیت مطلوب نیز استفاده گردید. نتایج نشان داد که هر یک از شاخص­های ویژگی­های تبلیغ، زیرساخت­ها، ویژگی­های فردی مخاطبان، کانال­های تبلیغ، شناخت و اعتبار برند، سرانه استفاده از نت و ایجاد ارزش به مشتری به ترتیب از عوامل مدل تبلیغات الکترونیکی کسب‌وکارهای نوظهور می­باشد. همچنین تفاوت معنی­داری بین میانگین وضعیت موجود و میانگین وضعیت مطلوب در هر یک از شاخص­های شناسایی‌شده در خصوص عوامل مؤثر بر تبلیغات الکترونیکی وجود دارد (05/0 ≥ Sig)؛ بنابراین فروشگاه اینترنتی دیجی­کالا باید تدابیری جهت رفع فاصله وضعیت موجود و مطلوب عوامل مؤثر بر تبلیغات الکترونیکی خود اتخاذ نماید. UR - https://www.popscijournal.ir/article_143436.html L1 - https://www.popscijournal.ir/article_143436_bc09bb8f08899d11840cc0a83d343a8a.pdf ER -